29/04/2024

در یک حادثه تروریستی در مسکو ۴۰ نفر کشته و ۱۴۵ نفر زخمی شدند

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به ساختمان شهرداری کروکوس در حومه مسکو را بر عهده گرفته است. در متن کامل بیانیه ای که از این گروه منتشر شده آمده است:

جنگجویان دولت اسلامی به تجمع بزرگ مسیحیان در شهر کراسنوگورسک در حومه مسکو، پایتخت روسیه حمله کردند، صدها نفر را کشته و زخمی کرده، ویرانی های زیادی به بار آورده و سالم به پایگاه های خود عقب نشینی کردند.

جمعه شب، سرویس امنیتی روسیه FSB اعلام کرد بر اثر تیراندازی افراد مسلح با سلاح های خودکار به سوی مردم در یک کنسرت در تالار شهر کروکوس در نزدیکی مسکو حداقل ۴۰ نفر کشته شده اند. وزارت بهداشت روسیه تعداد مجروحان را ۱۴۵ نفر اعلام کرده است.

حادثه تروریستی روز جمعه در مسکو، یکی از بدترین حملات سال‌های اخیر در روسیه، اعلام شده است. در گزارش های دولتی روسیه فرار عاملان این حمله تایید شده است.

اسپوتنیک: تروریست‌های شرکت‌کننده در حمله به کروکوس با یک خودرو متواری شدند

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی اعلام کرد تروریست‌های شرکت‌کننده در حمله به کروکوس سیتی با یک خودروی رنو سفیدرنگ متواری شده‌اند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، اداره پلیس مسکو در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه تروریست‌های شرکت‌کننده در حمله به کروکوس با یک خودرو متواری شده‌اند، اعلام کرد: ماموران پلیس به دنبال کشف این خودروی رنو سفید رنگ با پلاک استان تور روسیه هستند.

بر اساس این بیانیه، گمان می‌رود تروریست‌ها از یک پلاک جعلی برای این خودرو استفاده کرده باشند.

رسانه‌های روسیه جمعه شب اعلام کرده بودند یکی از مهاجمان به سالن کنسرت کروکوس دستگیر شده است.

همچنین در پی حمله تروریستی به تالار کنسرت شهر کروکوس، پنج تن از کارمندان این تالار بازداشت شده و به اداره پلیس منتقل شده‌اند.

در حال حاضر نیروهای امنیتی تمامی راه‌های خروجی شهر را مسدود کرده‌اند و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در سراسر جاده کمربندی مسکو حضور دارد و به دنبال دستگیری بقیه مهاجمان فراری است.

پیشتر رسانه‌های خبری عکس پنج نفر از مظنونان به شرکت در این حمله تروریستی را منتشر کرده بودند.

ویدئوهای تایید نشده حداقل پنج مرد مسلح را نشان می دهند که به صورت مکرر به سوی مردمی که در سالن کنسرت در خود مچاله شده بودند، شلیک می کردند. در این کنسرت گروه راک دوران شوروی قصد اجرای برنامه داشت.

به گزارش رویترز تمام بلیط های سالن کنسرت ۶۲۰۰ نفری کنسرت در حومه غرب مسکو، در نزدیکی مرکز خرید «کروکوس سیتی» فروخته شده بود.

فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهد مهاجمان به افرادی که در زیر چیزی شبیه تابلوی ورودی تالار کروکوس پناه گرفته بودند تیراندازی می کنند. در بیرون از سالن افرادی که غرق در خون بودند بر زمین افتاده بودند.

یک شاهد به رویترز گفت: ناگهان صداها مثل تیراندازی و انفجار از پشت سر شنیده شد. ازدحام شروع شد. همه به سمت پله برقی دویدند. همه جیغ می زدند، همه می دویدند.

تصاویر و ویدئوهای رویترز نشان می‌دهد که شعله‌های آتش به آسمان می‌رود و توده‌های سیاه دود بر فراز محل برگزاری کنسرت به چشم می خورد و صدها چراغ آبی آمبولانس ها در تاریکی شب می درخشد.

رسانه های روسی گزارش دادند هلیکوپترها در حال خاموش کردن شعله های آتش بودند. حدود ۱۰۰ کشته را از زیرزمین تخلیه کردند. خبرگزاری دولتی ریانووستی نوشت سقف محل برگزاری در حال فروریختن است. سپس رسانه های روسی از انفجار دوم در محل برگزاری کنسرت خبر دادند.

وزارت خارجه روسیه گفته است این یک “حمله تروریستی خونین” است.

پس از این حمله، روسیه تدابیر امنیتی را در فرودگاه ها، ایستگاه های حمل و نقل و سرتاسر پایتخت – منطقه شهری وسیعی با بیش از ۲۱ میلیون نفر – تشدید کرده است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو گفت: امروز یک تراژدی وحشتناک در مرکز خرید کروکوس سیتی رخ داد. من برای عزیزان قربانیان متاسفم.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تمام جامعه جهانی موظف است این جنایت هیولایی را محکوم کند. تمام تلاش ها برای نجات مردم است.

در نخستین ساعات این جنایت ایالات متحده و آلمان آن را محکوم و با قربانیان اعلام همبستگی کردند. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی که در تلگرام منتشر شد، گفت کیف «مطمقاً هیچ ارتباطی با این رویدادها ندارد»کربی گفته های او را تایید کرد: در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر دست داشتن اوکراین یا اوکراینی‌ها در این جنایت وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه ی روسیه به این اظهارات کربی پاسخ داد و گفت واشنگتن باید فوراً اطلاعاتی را که در اختیار دارد به مسکو منتقل کند یا از بیان چنین اظهاراتی دست بردارد. به گفته وی مقامات واشنگتن بر چه اساسی در بحبوحه یک فاجعه درباره بی گناهی عده ای نتیجه می گیرند؟