16/05/2024

رکورد شکنی قیمت ارز در بازار ایران؛ دلار ۶۵ هزار و ۳۰۰ تومان، یورو ۷۱ هزار تومان

انتقام از دلار. آتش زدن دلار هم به آتش زدن پرچم های اسرائیل و آمریکا در مراسم حکومتی روز قدس در تهران اضافه شد!

همزمان با بالاگرفتن احتمال پاسخ مستقیم ایران به حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و تبعات پیش‌روی آن، روند صعودی افزایش قیمت ارز در بازارهای ایران ادامه یافت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

بر اساس نرخ‌های اعلامی از سوی صرافی‌های تهران دلار آمریکا مرز ۶۵ هزار و ۳۵۰  تومان را هم رد کرد و یورو، واحد پول مشترک اروپا هم تا آستانه ۷۱ هزار تومان در بازار آزاد معامله شد. 

روند افزایش قیمت ارز در بازارهای ایران بعد از تنش‌های اخیر بین ایران و اسرائیل و حمله به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق سرعت بیشتری پیدا کرده و قیمت ارزهای مختلف در در روزهای اخیر در ایران روز به روز بیشتر شده است. 

بعد از حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق که به کشته شدن چندین نفر از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انجامید، مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که گرفتن انتقام از اسرائیل قطعی است و حتما به این اقدام واکنش نشان خواهند داد. 

برخی از کارشناسان اقتصادی، سردرگمی و عدم آگاهی از واکنش ایران و همچنین تبعات چنین اقدامی را از جمله دلایل بالاتر رفتن نرخ ارز در بازارهای تهران می‌دانند. در عین حال حتی پیش از این ماجرا هم به دلیل مشکلات اقتصادی و نابسامانی مالی در اقتصاد ایران قیمت ارز سیر صعودی داشته و پول ملی ایران در طول سالهای اخیر در روندی تقریبا پیوسته ارزش خود را بیش از پیش از دست داده است. 

همزمان با رکوردشکنی قیمت دلار در ایران، رسانه‌ها در ایران گزارش داده‌اند که دولت ابراهیم رئیسی رکورد چاپ پول را شکسته است. شبکه شرق در گزارشی با استناد به آخرین آمارهای بانک مرکزی از نوشته است که رشد نقطه به نقطه پایه پولی در فروردین نشان می‌دهد که در این ماه این عدد به ۴۵ درصد رسیده که بیشترین میزان این متغیر در تمام ادوار بوده است. بر اساس این گزارش این اتفاق در حالی رخ داده مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در این ماه به ۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده و از جمله اصلی‌ترین عوامل رشد پایه پولی به شمار می‌رود. 

همچنین نسبت پول به نقدینگی هم نشان‌دهنده افزایش میزان سیالیت نقدینگی است که به بیش از ۲۶ درسیده و یک رکورد تاریخی را به ثبت رسانده است.