30/04/2024

بازگشت گشت ارشاد و بازداشت گستردە زنان

امروز شنبه ٢۵ فروردین‌ماە، خیابان‌های ایران شاهد بازگشت گشت ارشاد بود و اماکن عمومی مملو از نظام‌هایی بودند کە بە دلیل داشتن پوشش اختیاری بە زنان هشدار دادە و گاها آن‌ها را بازداشت کردند.

ویدیوهای منتشر شدە از تهران نشان می‌دهد ماموران گشت ارشاد در فلکه اول تهرانپارس زنان را به دلیل اجبار در حجاب به زور بازداشت کرده و سوار خودروهای خود می‌کنند.  

همچنین براساس گزارش‌های منتشر شدە، نفیسه لطیفیان و نگار عابدزاده همسر و دختر احمدرضا عابدزاده به دلیل عدم رعایت «حجاب اجباری» بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شدند.

دلیل بازداشت این دو شهروند، تنش و درگیری با ماموران به دلیل نپذیرفتن حجاب اجباری عنوان شده است.

از سویی گزارش‌ها نشان می‌دهند، یک دانشجوی دانشگاه امیرکبیر بازداشت شدە است.

همزمان با شروع هفته جدید، براساس مشاهدات عینی ون‌های گشت ارشاد در محدوده میدان انقلاب تهران مستقر شده‌اند؛ همچنین در حدفاصل میدان انقلاب تا تئاترشهر تهران گشت‌های موتوری لباس شخصی اقدام به عکس برداری و فیلم برداری از چهره عابرین کرده‌اند!

شایان ذکر است در حالی‌که لایحه موسوم به «حجاب و عفاف» هنوز به قانون تبدیل نشده، پلیس جمهوری اسلامی جو امنیتی شدیدی در بیشتر شهرهای ایران به بهانه «برخورد با عدم رعایت حجاب اجباری» به وجود آورده است، در همین راستا مهدی باقری «عضو کمیسیون بررسی لایحه عفاف و حجاب» اعلام کردە است: «بر اساس این لایحه، افرادی که حجاب اجباری را رعایت نکنند، علاوه بر جریمه های نقدی ممکن است متحمل حبس نیز بشوند»؛ وی در ادامه افزود: مجازات‌های دیگری مانند محرومیت از سفر خارجی نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است.