19/05/2024

«افغانستان، تنها کشوری که در آن آپارتاید جنسیتی، به شکل ویران‌گر ادامه دارد»

نفیسه امینی، رهبر بخش زنان عفو بین‌الملل در ناروی با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی اکس، از شرکت در جلسه‌ی عمومی سازمان عفو بین‌الملل در ناروی، خبر داده و گفته است که در این جلسه تبعیض سیستماتیک در برابر زنان افغانستانی، مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته و آنها در تلاش برای به ‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان هستند.

همچنین پتونی اسحاق‌زی، فعال اجتماعی در مؤسسه‌های اروپایی و فمینیست نیز با نشر پیامی در صفحه اجتماعی اکس، نوشته است: متحد در برابر آپارتاید جنسیتی در افغانستان، تنها کشوری که در آن به شکل کامل و ویرانگر خود ادامه دارد. همبستگی با خواهرانمان در ایران و فراتر از آن، جایی که تبعیض جنسیتی هنوز سایه خود را می‌اندازد.

گفتنی‌ست چندی پیش نیز شماری از زنان معترض و مدافعان حقوق بشر، در یک گردهمایی در اسلام آباد پاکستان، خواستار تأمین حقوق زنان و به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند.

بعد از تسلط طالبان بر افغانستان هرگونه صدای انتقاد، حق‌خواهی و عدالت‌خواهی سرکوب، معترضین و منتقدین بە محدودیت‌های اعمال شدە، به‌ویژه زنان معترض بازداشت، زندانی و تحت اعتراف اجباری قرار گرفته‌اند.