14/05/2024

تعطیلی خانه امن «موسسه مهر شمس آفرین» زنان مورد خشونت ارومیه

موسسه مهر شمس آفرین با مدیریت فاتیما باباخانی، وکیل و فعال زنان، امروز در ارومیه حکم تعطیلی گرفته‌اند و گفتە شدە است زنانی که در این موسسە پناه گرفته‌اند بە سازمان بهزیستی انتقال می‌یابند.  

روز گذشتە، شنبە ٨ اردیبهشت ماە، گروهی کە خود را کارمند بهزیستی معرفی کردەاند به موسسه مهر شمس آفرین مراجعە کردە و پرسش‌هایی در مورد چگونگی تامین مالی موسسه مطرح و چند تن از زنان مورد خشونت موسسه را به بهزیستی منتقل کرده‌اند.

انتقال این زنان در حالی صورت گرفتە است کە هیچ حکم مکتوب قضایی بە مدیریت خانە امن ارائە نشدە است و دلیل حکم تعطیلی پوشش نامناسب رئیس موسسه، فعالیت در مجازی و ارتباط با رسانه‌های خارجی اعلام شده است و استفاده از هشتگ زن، زندگی،آزادی در مجازی یکی از دلایل تعطیلی موسسه مهر شمس آفرین ارومیه بودە است.

این موسسه در سال ١٣٩٩ تاسیس شده است، دستکم در سه سال گذشته و بە ویژە در یک سال گذشته به دلیل افزایش فعالیت‌ها فشار بر آنها بیشتر شده و امروز نیز بدون ارائە حکم قضایی اقدام به تعطیلی موسسه کرده‌اند.

تعطیلی این موسسە همزمان با روز روانشناس، که مصادف با روز ٩ اردیبهشت است صورت گرفتە و زنان را به اداره بهزیستی منتقل کردەاند.

پیشتر در مصاحبەهایی کە با مدیریت خانە امن داشتەایم آنها تاکید کردە بودند کە بیشتر هزینەهای خانه امن از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود و آنها نیز از طریق کمک‌های مردمی هزینەهای وکیل، مشاور و مددکار اجتماعی زنان مورد خشونت را تامین می‌کردند.

 خانە امن تلاش می‌کرد زنان مورد خشونت از لحاظ اقتصادی مستقل شدە و وارد بازار کار شوند. آموزش مهارت‌های مختلفی مانند نویسندگی، خیاطی، شیرینی پزی و بافتنی، از جملە اقدامات مهم خانە امن بود کە منجر بە توان افزایی زنان مورد خشونت شدە و هر ماە غرفه‌هایی برای فروش صنایع دستی در بازارچه دایر می‌کردند و از طریق بازارچه و یا به صورت آنلاین بازار فروش صنایع دستی این زنان را تامین می‌کردند.

سازمان بهزیستی مانند کمیته امداد امکانات زیادی ندارد و زنان آسیب‌دیدەای کە تحت حمایت بهزیستی قرار گرفتەاند خدمات خوبی دریافت نمی‌کنند و گاها حتی بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند چون احتمال سازش با آزارگران آنها از طریق پادرمیانی و یا دادگاه بیشتر می‌شود و احتمال اینکه این زنان دوباره مورد خشونت قرار گیرند، بیشتر است.

تعطیلی خانه امن موسسه مهر شمش آفرین یک قدم به عقب بردن آزادی زنان است وتعطیلی آن برای زنان منطقه و زنان مورد خشونت ارومیه آسیبی جدی است و در ماهای گذشته میزان زنکشی‌های شهر ارومیه به شدت افزایش پیدا کرده است و تعطیلی خانه امن ارومیه زنگ خطر برای آینده زنان و سلامتی آنها است.