20/05/2024

ایران روی خط اعتراض و اعتصاب؛ مروری بر اعتراضات روزهای اخیر

بازنشستگان صندوق های مختلف بازنشستگی، کارگران، کامیون داران و بازاریان کشور طی امروز و روزهای اخیر در شهرهای مختلف کشور با برپایی تجمعات، راهپیمایی و اعتصاب به اعتراضات خود ادامه دادند. کارگران پیمانکاری پتروشیمی اصفهان صبح امروزچهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه، با تجمع در محوطه محل کار خود خواستار پیگیری مطالبات معوقه مزدی خود شدند. بازنشستگان تامین اجتماعی، فولاد، مخابرات و … طی روزهای اخیر، در چندین شهر کشور با برپایی تجمعات و راهپیمایی اعتراضی مطالبات خود را فریاد زدند. همچنین کارگران شرکت تیراژ چابهار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و دستمزد دست به اعتصاب زده و تجمع برگزار کردند. نیروهای پیمانکاری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز دیروز سه شنبه دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند. کامیون‌داران شیراز و حومه دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت، نرخ کرایه‌بار پایین، افزایش جریمه‌های حمل‌ونقل شهرداری، و کاهش تناژ (ظرفیت مجاز برای حمل بار) دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب روز بعد نیز ادامه یافت. کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در شرکت فلات قاره- لاوان نیز روز جمعه گذشته در ادامه سلسله اعتراضات خود دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتصاب زرگران در چندین شهر از جمله در تهران، لاهیجان، مشهد، بروجرد، تبریز، همدان و …از دیگر اخبار اعتراضات طی امروز و روزهای اخیر است.

کارگران پیمانکاری پتروشیمی اصفهان صبح امروزچهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه، با تجمع در محوطه محل کار خود خواستار پیگیری مطالبات معوقه مزدی خود شدند.
یکی از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی گفت: حدود ۸۰ نفر از نیروهای پیمانکاری شرکت «فراب» در پتروشیمی اصفهان هستیم که مطالبات مزدی ما از اسفند ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت نشده است در عین حال هنوز عیدی و پاداش خود را دریافت نکرده‌ایم.
یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه در تجمع امروز نیروهای حراستی قول دادند مطالباتمان را پیگیری کنند، گفت: نارضایتی ما به این جهت است که پتروشیمی سالهاست با پیمانکارانی تمدید قرارداد می‌کند که سابقه خوبی در لحاظ کردن ایمنی و پرداخت مطالبات کارگران ندارند. در واقع موضوع خروج پیمانکاران از صنعت پتروشیمی چندین سال است که از سوی دولت مطرح می‌شود، اما تاکنون کاری برای اجرای این مطالبه کارگران انجام نشده است.

بازنشستگان طبق روال ماه ها و هفته های اخیر، به اعتراضات خود با برپایی تجمعات و راهپیمایی در سطح شهر تداوم بخشیدند. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه تجمع اعتراضی سراسری بازنشستگان کشوری ، تامین اجتماعی  و مخابرات  مقابل صندوق بازنشستگی کرمانشاه با فریاد شعارهایی در جهت حقوق و مطالبات خود با حضور کثیری از بازنشستگان برگزار شد. این تجمع در کنار شعار های صنفی و مطالبات معیشتی با شعار هایی از جمله « معلم زندانی آزاد باید گردد » ، « کارگر زندانی آزاد باید گردد » و « دانشجوی زندانی آزاد باید گردد » همراه شد.

بازنشستگان مخابرات نیز در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در چندین شهر از جمله در شهرهای اهواز، ارومیه، تبریز، کرمانشاه، تهران، اصفهان، رشت، شیراز، همدان، سنندج، زنجان، بیجار، مریوان، بندرعباس، اراک و … به تجمعات و راهپیمایی اعتراضی ادامه دادند. 

عملیاتی نشدنِ آیین‌نامه‌ی سال ۸۹، تاخیر در پرداختِ هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌ی طرف قرارداد مخابرات و تاخیر در پرداختِ جیره‌ی غیرنقدی از مهم‌ترین موارد مورد اعتراض این بازنشستگان است.آیین‌نامه سال ۱۳۸۹ هنگام واگذاری شرکت به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام تصویب شده و مالک جدید را به پرداخت مطالبات بازنشستگان متعهد کرده است. هیات مدیره شرکت، علاوه بر آن سهم بازنشستگان از پرداخت حق بیمه تکمیلی را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده، و ملحقات مستمری بازنشستگی از قبیل حق خواروبار را به بهانه نبود نقدینگی قصع کرده است.
همزمان با نپرداختن مطالبات بازنشستگان به بهانه نبود نقدینگی خبرهای سوء استفاده و سوء مدیریت این نهاد منتشر شده است، یکی از مشکلات، وضعیت صندوق تعاونی کارکنان است، موجودی آن متعلق به کارکنان است اما وضعیتِ مبالغ قابل توجهی از اعتبارات این صندوق نامشخص است. این اعتراضات با شعارهایی از جمله « اجرای آیین نامه حق مسلم ماست » ، « بیمه بی فرانشیز ، حق مسلم ماست » و « ما وارثان شرکتیم، افتاده دست مفسدان، افتاده دست سارقان! » همراه بود. بازنشستگان مخابرات تهران در مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات سردار جنگل تجمع و سپس راهپیمایی کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد نیز روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در چندین شهر از جمله در شهرهای تهران، شوش؛ کرمانشاه، اهواز، اصفهان و… به اعتراضات خود تداوم بخشیدند. کارگران بازنشسته روبروی سازمان تامین اجتماعی شهرهای خود تجمع اعتراضی بر پا کردند. در این تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری نیز همدوش کارگران بازنشسته شرکت داشتند.
بازنشستگان شهرهای مختلف ایران با تاکید بر استمرار اعتراضات خیابانی، بر علیه تورم، گرانی، بیکاری و همچنین وضع فاجعه با معیشتی و نازل بودن حقوق و مستمری ها شعار های اعتراضی سر می دادند. “حجاب حجاب شعارشون، دروغ و دزدی کارشون ” ، “معلم زندانی آزاد باید گردد، کارگر زندانی آزاد باید گردد “ از جمله شعارهای داده شده در این تجمعات بود. 

کارگران شرکت تیراژ چابهار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و دستمزد، روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه دست بهاعتصاب و تجمع اعتراضی زدند. 

کارگران بومی شرکت تیراژ چابهار بدلیل پرداخت نشدن حقوق چند ماهه خود دست به اعتصاب زده اند.

همچنین نیروهای پیمانکاری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان  مقابل دفتر مدیر مجتمع سه شنبه ۱۸ اردیبهشت، در اعتراض به  اختلاف زیاد حقوق و دستمزدشان با نیروهای دیگر تجمع اعتراضی داشتند.

کامیون‌داران برای دو روز پیاپی در شیراز و حومه دست به اعتصاب زدند

کامیون‌داران شیراز و حومه دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت، نرخ کرایه‌بار پایین، افزایش جریمه‌های حمل‌ونقل شهرداری، و کاهش تناژ (ظرفیت مجاز برای حمل بار) دست به اعتصاب زدند. با شروع سال جدید، موج جدیدی از اعتصاب کامیون‌داران به ویژه در اعتراض به کاهش شدید سهمیه سوخت در شهرها و استان‌های مختلف از جمله تهران، مشهد، سیستان و بلوچستان، و عسلویه آغاز شده است. 

بنا به گزارش‌ها، سهمیه سوخت خودرو‌های سنگین از سه هزار لیتر به ۳۰۰ لیتر دوره‌ای پانزده روزه در ماه کاهش پیدا کرده است. با توجه به تورم افسار‌گسیخته، افزایش قیمت لوازم یدکی کامیون‌ها، از جمله لاستیک، و خریداری سوخت آزاد، درآمد رانندگان با خرج‌های مربوط به نگهداری خودروهای سنگین و حمل‌ونقل همخوانی ندارد. 

اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ در فراخوانی نوشت: 

«با توجه به افزایش روز‌افزون نرخ دلار و از مهار خارج‌شدن آن، به شکل بی‌سابقه‌ای مشکلات ما را افزایش داده و معیشت خانواده‌های ما را در تنگنا گذاشته است. در این وضعیت روشن است که ما دیگر توان کار نداشته و زمین‌گیر شده ایم … در صورت عدام افزایش کرایه توسط دولت … از اول اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام اعتصاب سراسری می‌کنیم و همه همکاران را به شرکت فعال در این اعتصاب می‌خوانیم».

تجمع عملیاتی‌های معترض جنوب در شرکت فلات‌ قاره لاوان
روز جمعه ۱۴اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در شرکت فلات قاره- لاوان تجمع اعتراضی هفتگی خود را ادامه دادند. 

اعتصاب زرگران در چندین شهر از جمله در تهران، لاهیجان، مشهد، بروجرد، تبریز، همدان و …

ثبت اطلاعات برخی از صنوف مانند لوازم خانگی و لوازم یدکی در سامانه جامع تجارت در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام برای صنعت طلا نیز مصوب شد و طلافروشان ملزم شدند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند که در سامانه تجارت از ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱ لازم‌الاجرا بود، اما با توجه به جلسات متعددی که داشتند، به دلیل عدم‌کفایت اطلاعات فنی، کمبود بستر‌های مورد نیاز و وجود ابهامات، اعتراض‌هایی در خصوص اجرای این مصوبه وجود داشت.
در حال حاضر اصناف طلافروشان در کل کشور در دوران بحران و رکود قرار دارد. در واقع طلافروشان معترض هستند که به چه علت باید سرمایه خود را در سامانه‌ی تجارت بارگذاری و اعلام کنند. بخش بزرگی از این اعتراضات به امنیت سرمایه برمی‌گردد. 

همچنین روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، بندرعباس شاهد تجمع اعتراضی بازاریان بندرعباس به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بود.


پلمب زرگری‌های اعتصابی مشهد!

در مشهد مغازه‌های زرگرانی را که در اعتراض به افزایش سنگین مالیات و کارکرد «سامانه تجارت» اعتصاب می کنند، به دستور فرمانداری و قوه قضائیه مهروموم می‌شوند‌.

در تهران همچنین تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت خودرویی کلاهبردار «طراوت نوین ریحان تاک» در برابر ساختمان «حوزه ریاست قوه قضائیه» برگزار شد. این شرکت به مدیریت پاسداری به نام «محمدرضا غفاری» و با همدستی سپاه پاسداران «صاحب الامر» قزوین و قوه قضائیه، پول هزاران تن را  با وعده تحویل خودرو بالا کشیده است. در این تجمع شعارهایی از جمله «مدعی عدالت! خجالت!» سر داده شد.

اخبار روز