27/04/2024

وضعیت بحرانی زنان افغانستان و انتقاد حقوق بشر از واکنش ضعیف جهانی

روز سه شنبه ١٧ بهمن ماه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مقاله‌ای از وضعیت نگران کننده زنان در افغانستان خبرداد و شرایط زنان در افغانستان را «جدی‌ترین بحران» حقوق زنان در جهان نامید و از واکنش جهانی به این وضع به‌شدت انتقاد کرد.

گفتنی است که، «هِدِر بار»، مدیر بخش حقوق زنان، در سازمان حقوق بشری، واکنش دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به این بحران را «ضعیف، آشفته، سیاست‌زده و غیرفمینیستی» توصیف کرده است.

هدر بار همچنین اشاره می‌کند که «در دو سال و نیمی که از ظهور دوباره گروه طالبان در افغانستان می‌گذرد، در عینِ افزایش فشار بر زنان و دختران، مسئله آنان از عرصه خبر کمرنگ و حذف شده است».

لازم به ذکر است که، گروه طالبان از زمان سرنگون کردن حکومت مورد حمایت غرب در افغانستان و سلطه بر این کشور در ماه آگوست ۲۰۲۱، بیش از ۵٠ قانون سخت‌گیرانه و زن‌ستیزانه وضع کرده‌اند و محدودیت‌هایی روزافزون برای ظاهر زنان و همچنین آزادی‌های آنان در زمینه تردد و سفر، حق کار و تحصیل و دسترسی آنها به صحنه اجتماع وضع کرده است.

شایان ذکر است بە دلیل حاکمیت طالبان بیش از دو سال است که دختران و زنان افغانستانی، از مدرسه محروم شده‌اند. طالبان همچنین، از روش‌های خشونت‌آمیزی برای محروم کردن دختران از آموزش استفاده می‌کنند، مانند بازرسی بدنی و تهدید و آزار.

همچنین در کنار این مشکلات، بحران انسانی جاری در افغانستان، وضعیت دختران دانش‌آموز را بدتر کرده است. برنامه جهانی غذای سازمان ملل، اعلام کرده است که بیشتر کودکان دختر در افغانستان، گرسنه به مدرسه می‌روند و نیازمند کمک فوری هستند.