27/04/2024

فراخوان اقدام فوری برای نجات توماج صالحی

حساب کاربری توماج صالحی با انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی و ورود به موضوع آدم‌ربایی ناعادلانه توماج صالحی در میان اتهامات واهی به دلیل صحبت علیه شکنجه شده و نوشته است:

توماج صالحی، خواننده مطرح رپ ایرانی، در سال ۲۰۲۳ به قید وثیقه آزاد شد اما ۱۲ روز پس از آزادی بدون هیچ گونه دستور قضایی، بار دیگر به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و ربوده شد، تنها به دلیل صحبت در مورد شکنجه‌هایی که در بازداشت متحمل شده بود.

وی در این ویدئو به تشریح شکنجه‌های شدید جسمی و روحی و حتی شکایت از شکنجه‌گران پرداخت. ربوده شدن مجدد او، همراه با اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب، نگرانی های جدی در مورد روند قانونی و آزادی بیان در ایران ایجاد می‌کند.

توماج پیش از این در یک دادگاه غیرعلنی و بدون حضور وکیل و خانواده‌اش و بدون اطلاع قبلی به یک سال حبس محکوم شده بود. اتهام او تبلیغ علیه نظام بود.

او اکنون با اتهامات جدیدی مبنی بر تحریک خشونت، کمک به شورش و تجمع و تبانی برای ارتکاب جنایات علیه امنیت در دادگاه آتی در شانزدهم مارس ۲۰۲۴ مواجه است.

اینها اتهامات ساختگی و افتراآمیز هستند. با این حال، تمام اتهامات تبرئه شده در پرونده قبلی به طور غیرقانونی به این اتهام اضافه شد که نگرانی‌های بیشتری را در مورد حق او برای دادرسی عادلانه ایجاد می‌کند.

علاوه بر این فوریت، توماج به دلیل شکستگی پایش که در جریان دستگیری اولیه خود متحمل شده بود، نیاز به جراحی دارد. محرومیت از مراقبت پزشکی در زندان و رنج بردن از درد، سلامتی او در خطر است. او از حقوق اولیه انسانی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی برای زندانیان در ایران محروم است.

تجربه قبلی توماج واقعاً دلخراش بود. او ۲۵۲ روز سلول انفرادی را تحمل کرد، تحت ۱۲ ساعت شکنجه وحشیانه شامل شوک الکتریکی و ضرب و شتم به سر، چشم و بدنش که منجر به شکستگی استخوان، آسیب به چشم و از دست دادن دندان شد. در تمام مدت بازداشت، از مراقبت‌های پزشکی حیاتی محروم شد.

فراخوانی برای اقدام؛ پرونده توماج سرکوب سیستماتیک مخالفان و نادیده گرفتن حقوق بشر توسط رژیم ایران را برجسته می‌کند. ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم که خواستار آزادی فوری توماج و رد همه اتهامات ساختگی شوید. از تحقیقات مستقل در مورد اتهامات شکنجه دفاع کنید.