27/04/2024

آوارگی بیش از ١٠ میلیون کودک در دە بحران بزرگ سراسر جهان

صندوق نجات کودکان در گزارشی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰ میلیون کودک در جهان آواره شدند.

صندوق نجات کودکان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که سال گذشته میلادی (٢٠٢٣)، بیش از ۱۰ میلیون کودک در ۱۰ بحران بزرگ از سراسر جهان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

گفتنی است که در این گزارش آمده است: تعداد کودکان آواره در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان است. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۰ دو برابر شده و به بالاترین میزان در طول تاریخ رسیده است.

همچنین این نهاد غیردولتی «صندوق نجات کودکان»، دریافته که سال گذشته روزانه ۲۹ هزار کودک دیگر( زیر ١٨ سال) در داخل کشور خود آواره یا مجبور به فرار به کشور دیگری شده‌اند، در سودان و سومالی بیشترین میزان آسیب از جابه‌جایی مشاهده شده است.

لازم به ذکر است، به گفته یکی از سخنگویان صندوق نجات کودکان: «کودکی که آواره شده به احتمال زیاد شاهد خشونت یا تخریبی بوده است که هیچ کودکی نباید هرگز شاهد آنها باشد. وقتی کودکان خانه‌های خود را از دست می‌دهند تقریبا همه چیز از جملە دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، غذا و همچنین ایمنی و سلامت را از دست می‌دهند».

همچنین این سازمان غیردولتی، در گزارش خود اظهار کرده است: کودکان آواره معمولا سطح شدیدی از خشونت را هم تجربه کرده‌اند و پس از ترک اجباری خانه در معرض خطراتی چون خشونت فیزیکی و جنسی قرار می‌گیرند. ضمن اینکه این افراد مانند دیگر پناهجویان و افراد آواره ممکن است بحران‌هایی چون فقر شدید، سواستفاده، استثمار و ناراحتی روانی و اجتماعی را تجربه کنند.

این سازمان در گزارش خود بە تعداد جمعیت آواره در غزه اشارە کردە و نوشتە است: آوارگان در غزە در ۱۰ هفته پایانی سال ۲۰۲۳ یکی از بالاترین‌ها آمارها در سطح جهان بود و کودکان غزه سهم بزرگی از مجموع آمار در سال گذشته میلادی را به خود اختصاص دادند و به دلیل جابه‌جایی سریع، میزان آسیب‌پذیری کودکان در نوار غزه بسیار شدید بوده است.

صندوق نجات کودکان تأکید کرده است که، کودکان باید در سراسر جهان مورد حمایت قرار گیرند، کودکان به امنیت، آموزش، سرپناه، بهداشت و خدمات مرتبط با آن و همچنین مکانی برای بازی، خندیدن و یادگیری نیاز دارند.