27/04/2024

نشست سازمان تجارت جهانی در ابوظبی پس از ناکامی در دستیابی به توافقات عمده پایان یافت

تنها توافق قابل توجه در رابطه با تمدید توقف مالیات بر رسانه‌های دیجیتال، مانند تولید فیلم و بازی‌های ویدیویی بود

صبح روز شنبه مذاکره‌کنندگان شرکت‌کننده در سیزدهمین نشست سازمان تجارت جهانی در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی، نشست خود را به پایان رساندند. این نشست در دستیابی به توافقات در مورد چندین ابتکار مهم ناکام ماند.
به رغم حضور 166 کشور عضو این سازمان، تلاش برای رسیدن به اجماع درباره مسایلی نظیر ماهیگیری، کشاورزی و سایر مسائل مهم، مراسم پایانی بیش از یک روز به تعویق افتاد اما به نتایج مطلوب نرسید.
تنها توافق قابل توجه در رابطه با تمدید توقف مالیات بر رسانه‌های دیجیتال، مانند تولید فیلم و بازی‌های ویدیویی بود. سازمان تجارت جهانی تصمیم گرفت این توافق را تا نشست دوسالانه آتی خود تمدید کند.

نگوزی اوکونجو-ایویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی متذکر شد که این نشست «در سایه شرایط عدم اطمینان بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری» برگزار شد.
اگر چه اوکونجو-ایویلا قبلا به نقش حوثی‌های یمن در اختلالات مداوم کشتیرانی در دریای سرخ به دلیل درگیری‌ها اشاره کرده بود، اما همانند افتتاحیه نشست سازمان تجارت جهانی در روز دوشنبه گذشته، هیچ اشاره مستقیمی به جنگ اسرائیل علیه حماس در نوار غزه نکرد.
اوکونجو-ایویلا گفت: «زیبایی سازمان تجارت جهانی این است که همه اعضا دارای رای برابر هستند، با اینکه این مساله به خودی خود هزینه دارد».

او در ادامه افزود «با این وجود، ما یک سازمان منحصر به فرد هستیم و معتقدم هزینه آن ارزش خود را دارد. بیایید ادامه دهیم تا بتوانیم صدایمان را به گوش دیگران برسانیم».
هم‌زمان شدن اجرای انتخابات در کشورهای مختلف و نزدیک به نیمی از جمعیت جهان می تواند چالش های جدیدی را برای سازمان تجارت جهانی ایجاد کند.

با این حال، شاید برای سازمان تجارت جهانی، هیچ یک از انتخابات پیش رو، مهمتر از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 5 نوامبر آینده نباشد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده که چندین بار تعرفه‌هایی – مالیات بر کالاهای وارداتی – بر کشورهای دوست و دشمن آمریکا وضع کرد، بار دیگر نامزد انتخابات شده و تهدید کرده که کشور را از سازمان تجارت جهانی خارج می‌کند.

پیروزی ترامپ در انتخابات آتی می‌تواند دوباره فعالیت تجارت جهانی را مختل کند. حتی اگر جو بایدن نیز دوباره پیروز انتخابات شود، آمریکا ملاحظات عمیقی در مورد سازمان تجارت جهانی خواهد داشت.
ایالات متحده در سه دولت گذشته قضات سازمان تجارت جهانی را متهم کرده که در تصمیم گیری در مورد پرونده‌ها فراتر از اختیارات خود عمل کرده‌اند.
آمریکا همچنین از چین انتقاد کرده که همچنان خود را به عنوان یک کشور در حال توسعه توصیف می‌کند، در حالی که در سال 2001 به سازمان تجارت جهانی پیوست.
واشینگتن به همراه اروپا و کشورهای دیگری معتقدند که پکن به طور نامناسبی باعث مختل شدن دسترسی به صنایع نوظهور شده، شرکت‌های خارجی را می‌دزد یا با تحت فشار قراردادن آنها سعی می‌کند فناوری آنها را مصادره کند.

ایالات متحده همچنین می‌گوید چین بازارهای جهانی را با فولاد، آلومینیوم و سایر محصولات ارزان‌قیمت پر کرده است.