27/04/2024

ثبت شکایت آموزش بین‌الملل و کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کار علیه دولت ایران در سازمان جهانی کار

سازمان جهانی آموزش، درخواست آزادی معلمان و فعالین صنفی زندانی در ایران را مطرح کرد. آموزش بین‌الملل، در اجلاس ژنو با حضور مدیرعامل سازمان جهانی کار، گیلبرت هونگبو، خواهان آزادی بی‌قید و شرط فعالین جنبش معلمان شد.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، آموزش بین‌الملل، نگرانی عمیق خود را از بازداشت طولانی‌مدت دو فعال صنفی فرانسوی، سیسیل کوهلر و ژاک پاریس، از اعضای فدراسیون ملی کار آموزشی و فرهنگی فرانسه (FO)، بیان کرد. حکومت ایران این دو معلم را در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، در حالی که بعنوان توریست، در تعطیلات در ایران به سر می‌بردند، به شکل غیرقانونی بازداشت کرد و در شرایطی که بدون‌شک شکنجه محسوب می‌شود، زندانی کرده است.

آموزش بین‌الملل به همراه کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کار، بر بازداشت غیرقانونی و ظالمانه ۱۴ نفر از اعضای برجسته‌ی جنبش معلمان در سراسر ایران تاکید و اعلام نمودند که افراد بازداشت شده، از نمایندگان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان‌ ایران هستند و‌ این شورا نیز از اعضای آموزش بین‌الملل است.

آموزش بین‌الملل و‌ کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌‌های کار مشترکا، از سازمان جهانی کار، آزادی این ۱۴ عضو برجسته‌ی جنبش معلمان و سایر بازداشت‌شدگان اتحادیه‌های کارگری را که به صورت غیرقانونی زندانی شده‌اند، خواستار شدند، نیز شکایتی رسمی را در کمیته آزادی انجمن‌ها، در سازمان جهانی کار، ثبت نمودند که بر اساس آن از مدیر سازمان بین‌المللی کار خواسته‌اند که دولت ایران را ملزم به آزادی بی‌قید و شرط این فعالین صنفی و کارگری نماید.

فعالین صنفی معلمان و کارگران بازداشت شده، برای مطالبه‌ی حقوق بدیهی خود از جمله حق‌تشکل‌‌یابی، آزادی‌بیان و برگزاری تجمعات اعتراضی مورد تعقیب، شکنجه و احکام سنگین قضایی قرار گرفته‌اند. همچنین آموزش بین‌الملل و ‌نیز کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌‌های کار از دولت ایران خواسته‌اند که در اجرای تعهدات بین‌المللی و تداوم عضویتش در سازمان جهانی کار، بلادرنگ اقدامات لازم را جهت آزادی زندانیان و تامین مطالبات فعالین صنفی و کارگری انجام دهد.