27/04/2024

جنایت هولناک اسرائیل در غزه؛ بسیاری از کشورها محکوم کرده و خواهان توضیح و تحقیق مستقل شدند

پس از آتش گشودن نیروهای اسرائیلی به سمت انبوه جمعیت غیرنظامیان فلسطینی برای دریافت کمک‌های غذایی، موجی از واکنش‌های جهانی نسبت به این واقعه به وجود آمده است.

اورزولا فن در لاین به همراه شارل میشل به عنوان دو مقام ارشد اتحادیه اروپا خواستار تحقیق درباره کشته شدن فلسطینیان منتظر برای دریافت بسته‌های غذایی بشردوستانه شدند.

وزارت بهداشت غزه مدعی است که بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در حمله روز پنج‌شنبه نیروهای اسرائیلی به مردم منتظر برای دریافت کمک‌های غذایی کشته شدند.

به گزارش یورو نیوز، در طرف دیگر، ارتش اسرائیل می‌گوید که «ازدحام» هزاران نفری مردم مستاصل غزه به دور کاروانی متشکل از ۳۸ کامیون منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شده است و برخی از این افراد توسط کامیون‌ها زیر گرفته شدند. اما یک منبع اسرائیلی اذعان کرده است که سربازان این کشور به سوی جمعیت حاضر تیراندازی کردند و فکر می‌کردند که این جمعیت می‌تواند به «تهدیدی» علیه آن‌ها تبدیل شود.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این رابطه  گفت که او «عمیقاً از تصاویر غزه ناراحت است» و افزود که «باید تمام تلاش ممکن برای بررسی آنچه رخ داده را انجام داد.»

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در شبکه اجتماعی ایکس در پستی نوشت: «از کشتار غیرنظامیان بیگناه در غزه در حالی که ناامیدانه منتظر کمک‌های بشردوستانه بودند، شوکه شده و جا خورده است.»

وی گفت: «باید بلافاصله تحقیقات مستقل آغاز شود و مسئولین پاسخگو باشند.»

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس «شدیدترین محکومیت» خود را از این تیراندازی‌ها ابراز کرد و خواستار حقیقت، عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی شد.

او در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «از تصاویری که از غزه می‌آید، جایی که غیرنظامیان توسط سربازان اسرائیلی هدف قرار گرفتند، عمیقا منزجر شدم. من شدیدترین محکومیت خود را نسبت به این تیراندازی‌ها ابراز می‌کنم و خواستار حقیقت، عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی هستم.»

وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه گفت که فرانسه خواستار تحقیقات مستقل در خصوص واقعه روز پنج‌شنبه است.

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه به شبکه فرانس‌اینتر گفت: «ما خواهان توضیح هستیم و باید یک تحقیق مستقل در این رابطه انجام شود تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است.»

آقاب سژورنه گفت که فرانسه «معیارهای دوگانه» برای جنگ اسرائیل و حماس اعمال نخواهد کرد و «فرانسه همه چیز را آنطور که هست بازگو می‌کند. چه بسا ما حماس را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کردیم، اما در صورت وقوع جنایات در غزه، باید به همان نسبت واکنش نشان دهیم.»

او گفت که اگر تحقیقات به این نتیجه برسد که تیراندازی اسرائیل یک جنایت جنگی بوده است، «پس بدیهی است که این موضوع به نهادهای قضایی ارجاع شود.»

واکنش‌ها ادامه دارد

ایران این «حمله وحشیانه از جانب رژیم صهیونیستی» را محکوم کرد. چین گفت که از شنیدن این خبر «شوکه شده است» و رئیس اتحادیه عرب نیز گفت که این اقدام «وحشیانه» نشان‌دهنده «اهانت کامل به جان انسان‌ها» است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین از این حادثه شوکه شده و آن را به شدت محکوم می کند. ما تاسف خود را برای قربانیان و همدردی خود را برای مجروحان ابراز می کنیم.»

کشورهایی همچون عربستان سعودی،‌امارات عربی متحد و کویت نیز حمله به غیرنظامیان در شمال غزه را محکوم کردند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز گفت که واشنگتن در حال بررسی «دو روایت رقیب» از حادثه ۲۹ فوریه در شمال غزه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که تصاویر هوایی از این حادثه نشان می دهد که «وضعیت میدانی چقدر ناامیدکننده است.» او گفت که واشنگتن به اسرائیل فشار می‌آورد تا اجازه ورود کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد.

کارل اسکائو، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا دو روز قبل از این واقعه به شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که «اگر چیزی تغییر نکند، قحطی در شمال غزه نزدیک است.»

برزیل: «بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کردند»

دولت برزیل روز جمعه اعلام کرد که کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در جستجوی کمک های بشردوستانه در غزه نشان می‌دهد که اقدام نظامی اسرائیل در غزه «محدودیت اخلاقی یا قانونی» ندارد. برزیل بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری در درگیری‌ها در غزه شد.

وزارت خارجه برزیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کردند. زمان آن رسیده که جلوی کشتارهای بیشتر گرفته شود.»

ایالات متحده دوباره به نفع اسرائیل رای داد

گاردین نوشته است: ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، گفت در یک جلسه اضطراری غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده از قطعنامه ارائه شده توسط الجزایر که می گوید کشته ها “به دلیل شلیک توسط نیروهای اسرائیلی” بوده است، جلوگیری کرده است. منصور پس از جلسه گفت: از ۱۵ عضو شورا، ۱۴ نفر از متن حمایت کردند.

وی افزود: این کشتار ظالمانه شاهدی بر این واقعیت است که تا زمانی که شورای امنیت فلج است و وتو می شود، به قیمت جان مردم فلسطین تمام می شود. واشنگتن سه بار از تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش بس در غزه جلوی گیری کرده است.