27/04/2024

مسمومیت ١٨ دانش ‌آموز در آتش‌ سوزی مدرسه شاهد اورمیه

صبح امروز دوشنبه ١۴ اسفندماه، آتش‌سوزی در یکی از کلاس‌های درس مدرسه‌ی دخترانه‌ی شاهد در منطقه‌ی آبیاری اورمیه موجب مسمومیت ١٨ دانش‌آموز و انتقال آنان به بیمارستان شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث اورمیه در مصاحبه با خبرگزاری‌های داخلی ایران با تأیید آتش‌سوزی در یکی از کلاس‌های مدرسه‌ی دخترانه‌ی شاهد و مسمومیت ١٨ دانش‌آموز، اعلام کرد به دنبال تماس با اورژانس مبنی بر آتش‌سوزی در یکی از کلاس‌های مدارس دخترانه در اورمیه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه موتور آمبولانس و دو دستگاه آمبولانس سبک به محل اعزام شد و مصدومین که در اثر دود ناشی از آتش‌سوزی دچار مسمومیت شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند و در حال حاضر وضعیت عمومی دانش‌آموزان مسموم شده مساعد است.

همچنین حسین سرباز رشید، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اورمیه نیز در مصاحبه با خبرگزاری‌های داخلی ایران، بدون اشاره به علل آتش‌سوزی و چگونگی آن، اعلام کرد که صبح امروز ساعت ٨ صبح در تماس تلفنی خبر آتش‌سوزی مدرسه‌ی دخترانه‌ی شاهد به ١٢۵ اعلام شد و مأموران ما در ایستگاه شماره ۴ اورمیه در کمترین زمان به دلیل نزدیک بودن این حادثه خود را به مدرسه رساندند و دانش‌آموزان را تحویل اورژانس دادند و خوشبختانه سوختگی در این دانش‌آموزان نبود و دانش‌آموزان به دلیل استنشاق گازهای ناشی از آتش‌سوزی دچار مسمومیت شده بودند.

این دومین حادثه در هفته‌ی جاری است که برای دانش‌آموزان اورمیه اتفاق می‌افتد و روز گذشته نیز سرویس مدرسه در محله‌ی کشتارگاه اورمیه تصادف کرد که منجر به مصدومیت ١٩ دانش‌آموز شد.

با آغاز فصل سرما، وضعیت سیستم گرمایشی مدارس و میزان استاندارد بودن کلاس‌ها به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده به دغدغه جدی والدین دانش‌آموزان و مسئولان حوزه تعلیم و تربیت تبدیل شده است. همچنین کاهش دما در بیشتر استان‌ها باعث شده که مدارس این مناطق زودتر بخاری‌هایشان را روشن کنند. با این حال شرایط نامناسب مدارس معضلی است که بی‌توجهی به آن سلامت و ایمنی دانش‌آموزان آینده‌ساز ایران را به خطر بیندازد و با توجه به سرد شدن هوا باید بیش از پیش به این مسئله توجه کرد.

١٩ سال از آتش‌سوزی مدرسه‌ی روستای «سفیلان» در شهرستان لردگان استان چهارمحال‌وبختیاری می‌گذرد؛ حادثه‌ای که در آن به دلیل آتش گرفتن بخاری نفتی ۱۳دانش‌آموز دختر و پسر کلاس جان خود را از دست دادند. بعد از این اتفاق هم چندین حادثه‌ی مشابه در مدرسه‌های ایران رخ داده است و عمق این دست از فجایع، آتش‌سوزی در مدرسه‌ی «شین‌آباد» در پیرانشار و آتش‌سوزی مدرسه‌ی درودزن در فارس بود. در حادثه‌ی مدرسه‌ی شین‌آباد که سال١٣٩١ اتفاق افتاد، ۲۹دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که ٢ نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند و انگشتان سه نفر از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند، قطع شد. همچنین در آتش‌سوزی مدرسه‌ی درودزن در شهرستان مرودشت در سال ١٣٨۵ که بر اثر آتش گرفتن بخاری اتفاق افتاد، هشت دانش‌آموز در شعله‌های آتش سوختند. اما ماجرای سهل‌انگاری مسئولان این حوزه به همین حوادث ختم نشد و بار دیگر در سال ١٣٩٢ خبر آتش‌سوزی بخاری نفتی در مدرسه‌ای در روستای «درمانلوی» شهرستان گرمی در اردبیل، پس از ٢روز سرتیتر محافل خبری شد و در این آتش‌سوزی معلم کلاس، پس از خارج کردن دانش‌آموزان، دچار سوختگی شد.

این اتفاقات هر چند سال یکبار، به دلیل بافت فرسوده‌ی مدارس، استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و نبود ایمنی در مدارس روی می‌دهد و هر ساله باعث مصدومیت چندین دانش‌آموز می‌شود.