27/04/2024

جنگ سرد روسیه – آلمان دامنه بیشتری گرفت

وزیر دفاع آلمان در اولین اظهارنظر خود پس از انتشار فایل صوتی از نشست مقامات ارشد نظامی آلمان، روسیه را به انجام «جنگ اطلاعاتی» با هدف ایجاد تفرقه در کشورش متهم کرد. سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز گفت: فایل صوتی انتشار یافته از مکالمه چهار افسر ارتش آلمان نشان‌دهنده آن است که وزارت دفاع این کشور به صورت مشخص در حال بررسی طرح‌هایی برای حمله به خاک روسیه است.

رسانه‌های روسی روز جمعه یکم مارس (۱۱ اسفند) یک فایل صوتی ضبط شده ۳۸ دقیقه‌ای از تماسی را منتشر کردند که در آن افسران ارتش آلمان درباره ارسال تسلیحات به اوکراین و حمله احتمالی کیف به پلی در کریمه صحبت کرده بودند. در پی انتشار این فایل، مقامات مسکو از برلین توضیح خواستند.

خبرگزاری تاس روز دوشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند) به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد که در پی این رویداد وزارت خارجه روسیه در این روز سفیر آلمان را احضار کرده است.

روز شنبه، آلمان انتشار این فایل را در روسیه «اقدام آشکار به استراق سمع» خواند و گفت که در حال تحقیق روی این مسئله است.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان روز یکشنبه گفت: «این حادثه چیزی بسیار فراتر از شنود و انتشار یک مکالمه است و بخشی از یک جنگ اطلاعاتی است که پوتین به راه انداخته است. این یک حمله ترکیبی با استفاده از اطلاعات نادرست به منظور ایجاد تفرقه و به هدف تضعیف وحدت ماست.»

کرملین بارها اتهام انتشار اطلاعات نادرست یا گمراه کننده از طرف سایر کشورها را رد کرده است. روز جمعه، سخنگوی وزارت خارجه روسیه بدون اینکه جزئیاتی درباره نگرانی‌های کشورش ارائه کند، گفته بود که مسکو خواستار «توضیح آلمان» در این زمینه است.

در تماس تلفنی فاش شده، طرف‌های مکالمه در مورد تحویل احتمالی موشک‌های کروز تاروس به کیف صحبت می‌کنند، مسئله‌ای که پیش از این اولاف شولتس، صدراعظم آلمان علناً آن را رد کرده است.

کیف مدت‌هاست که از آلمان می‌خواهد موشک‌های تاروس را در اختیارش بگذارد. برد این موشک تا ۵۰۰ کیلومتر هم می‌رسد.

در گفتگوی لو رفته همچنین درباره استفاده از موشک‌های دوربرد ارائه شده به اوکراین توسط فرانسه و بریتانیا و نیز آموزش سربازان اوکراینی صحبت شده است.

روز شنبه، شولتس افشای احتمالی فایل صوتی را «بسیار جدی» خواند و گفت: «در حال حاضر موضوع با دقت و سرعت بسیار در دست بررسی است.»

شبکه تلویزیونی آ.ر.د آلمان افشای این فایل را یک «فاجعه» برای سرویس‌های مخفی آلمان توصیف کرد. به گزارش مجله اشپیگل، این فایل بر روی وبکس ضبط شده که بستری ساده برای چت است، نه در یک شبکه مخفی ارتش.

در همین حال سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت: فایل صوتی انتشار یافته از مکالمه چهار افسر ارتش آلمان نشان‌دهنده آن است که وزارت دفاع این کشور به صورت مشخص در حال بررسی طرح‌هایی برای حمله به خاک روسیه است.

خبرگزاری تاس نوشت: دیمیتری پسکوف روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲ در این باره به خبرنگاران گفت:‌ به این موضوع واکنش نشان دادیم و سفیر آلمان به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد.
سخنگوی کرملین گفت: مکالمه افسران ارتش آلمان به نوبه خود نشان می‌دهد که در ارتش این کشور برنامه‌ریزی‌های بنیادین برای حمله به قلمرو فدراسیون روسیه در حال انجام است؛ این نیاز به تفسیر ندارد، همه چیز روشن و آشکار است.

پسکوف با اشاره به اظهارنظر صدراعظم آلمان مبنی بر اینکه یک بررسی سریع، کامل و مؤثر در این زمینه انجام خواهد شد، اظهار داشت: ما امیدواریم که به نحوی، یعنی حتی از طریق رسانه ها، متوجه شویم که این بررسی به چه نتیجه ای رسیده است.

پسکوف گفت:‌ مکالمه بین افسران ارتش آلمان این سوال را مطرح می‌کند که آیا طرح‌هایی که مورد بحث قرار گرفته‌اند بخشی از سیاست دولت آلمان است یا خیر.

سخنگوی کرملین گفت: اگر همه موضوعاتی که افسران آلمانی درباره آن صحبت کردند بخشی از سیاست دولت این کشور باشد، ناامید کننده خواهد بود و در غیر این صورت، این سوال مطرح می شود که تا چه حد ارتش توسط مقامات آلمان کنترل می شود.
وی خاطرنشان کرد: مکالمه بین افسران ارتش آلمان، دخالت مستقیم کشورهای غربی در درگیری اوکراین را ثابت می کند.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در اظهارنظر جدیدی در این باره، لزوم مسئولیت‌پذیری دولت آلمان در پاسخ‌گویی درباره اقدامات افسران ارتش این کشور را یادآور شد و گفت: غرب موظف است پاسخگوی اقدامات مخربی باشد که برنامه ریزی کرده و تا حد زیادی نیز آن ها را اجرا کرده است. 

ماریا زاخارووا با بیان اینکه فرایند زدودن تفکر نازیسم در آلمان کامل نشده است؛ اظهار داشت: اگر آلمانی ها شرایط را تغییر ندهند عواقبش برای این کشور وحشتناک خواهد بود. 

ساعتی قبل از اظهارات سخنگوی کرملین، منابع خبری روس گزارش دادند که وزارت امور خارجه روسیه، الکساندر لامبسدورف سفیر آلمان در مسکو را به دلیل مکالمه افسران ارتش آلمان درباره حملات احتمالی به پل کریمه احضار کرده است.