27/04/2024

وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان ادامه دارد و سیل منجر به ايجاد وضعیت بحرانی در این استان شده است.

علی‌رغم حدود ١٠ روز از آغاز بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل در سیستان و بلوچستان، همچنان وضعیت مردم در بسیاری از مناطق بحرانی بوده و راه‌های ارتباطی همچنان مصدود می‌باشد.

در حالی که رسانه‌های دولتی مدعی شده‌اند راه‌های ارتباطی باز و آب، برق و گاز وصل شده‌اند، برخی گزارش‌ها از ادامه بسته بودن راه‌ها، قطعی برق، آب و گاز و وخیم‌تر شدن وضع مردم سیل‌زده حکایت دارند.

شدت بارندگی‌های و جاری شدن سیل در بسیاری از مناطق این استان منجر به تخریب کامل تعداد کثیری از منازل مسکونی شده است.

از طرفی، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است: به دلیل شدت بارندگی‌های اخیر تاکنون ۳۷ قلعه، بنا و بافت تاریخی در استان دچار خسارت شده است.

علی‌رغم وضعیت بحرانی مردم سیستان و بلوچستان، امدادرسانی صورت نگرفته است و مردم از شهرهای مختلف روژهلات کوردستان و ایران در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای کمک به خلق بلوچ می‌باشند.

بارندگی‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان از روز یکشنبه ۶ اسفند ماه، آغاز شده و سیل وضعیت مردم را بیش از پیش وخیم‌تر کرده است.

با این حال، مقامات دولت ایران، به جای امدادرسانی و ارسال مایحتاج ضروری از جمله آب و غذا برای مردم بلوچ، روز جمعه ١١ اسفند ماه، صندوق‌های رای را با قایق به مناطق سیل‌زده برده تا مردم رای بدهند.