27/04/2024

اسرائیل غایب است، حماس به مذاکره ادامه می دهد

حماس روز چهارشنبه اعلام کرد علیرغم غیبت مذاکره کنندگان اسرائیلی در مذاکرات مصر، بر تلاش ها برای تضمین آتش بس در غزه ادامه می دهد.

به گزارش رویترز مذاکره کنندگان گروه شبه نظامی فلسطینی، قطر و مصر در قاهره تلاش می کنند تا آتش بس ۴۰ روزه ای را در جنگ بین اسرائیل و حماس در ماه رمضان که از اوایل هفته آینده آغاز می شود، برقرار کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت به عهده حماس است که توافق روی میز برای آتش‌بس در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی را بپذیرد یا خیر.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما انعطاف‌پذیری لازم را برای دستیابی به یک توقف همه‌جانبه تجاوز علیه مردم خود نشان می‌دهیم، اما اشغالگران همچنان از این توافق دوری می‌کنند.

نیروهای اسرائیلی با هدف از بین بردن حماس پس از حمله مرگبار آن به اسرائیل در ۷ اکتبر، به بمباران غزه در طی سه روز مذاکرات در قاهره ادامه دادند و وضعیت وخیم انسانی در منطقه تحت محاصره فلسطین را به وخامت بیشتری رساندند.

شعبان عبدالرئوف، برقکار فلسطینی و پدر پنج فرزند از شهر غزه که اکنون در شهر جنوبی خان یونس به سر می برد، به رویترز گفت: «هر روز برای ما ده ها شهید [کشته] هزینه دارد. ما اکنون آتش بس می خواهیم. در حالی که آمریکا مدعی است می خواهد از غیرنظامیان محافظت کند، اسرائیل ماه هاست که خانه ها و جاده ها را ویران می کند و ما وعده های دروغین آتش بس قریب الوقوع را می شنویم».

ساکنان خان یونس از انفجارهایی در طول شب از هوا و زمین خبر دادند. به گفته شاهدان، جنگنده‌های رژیم اسرائیل مناطقی در اردوگاه آوارگان النصیرات و شهر دیرالبلاح در مرکز غزه و بخشی از شهر رفح در جنوب این کشور را بمباران کردند.

مقامات بهداشتی در غزه که توسط حماس اداره می شود، می گویند تعداد کشته شدگان در حمله اسرائیل تاکنون از ۳۰۷۰۰ نفر گذشته است. ۸۶ کشته در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

توافق روی میز

توافقی که به حماس ارائه شده، موجب می شود برخی از گروگان هایی که هنوز در اختیار دارد، آزاد شوند، کمک به غزه برای جلوگیری از قحطی افزایش یابد و این گروه فهرستی از تمام گروگان‌هایی را که در غزه دارد را ارائه کند. بر اساس متنی که رویترز مشاهده کرده، ایالات متحده روز سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای حمایت از «آتش‌بس فوری تقریباً شش هفته‌ای در غزه همراه با آزادی همه گروگان‌ها» را اصلاح کرده است.

کامالا هریس معاون رئیس جمهور ایالات متحده در اظهاراتی صریح از اسرائیل خواسته است برای کاهش “فاجعه انسانی” در غزه اقدامات بیشتری انجام دهد. کاخ سفید اعلام کرد آزادی بیماران، مجروحان، سالمندان و زنان گروگان منجر به آتش‌بس فوری حداقل شش هفته‌ای در غزه خواهد شد. این کشور می‌گوید این امر باعث افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه می‌شود و زمان و مکان را برای تضمین ترتیبات پایدارتر و آرامش پایدار فراهم می‌کند.

در بیروت، اسامه حمدان، از مقامات حماس، خواسته های اصلی گروه خود را تکرار کرد: پایان حمله نظامی اسرائیل، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی، و بازگشت همه ساکنان غزه به خانه هایی که مجبور به فرار از آن شده اند. وی گفت تبادل اسرا فقط پس از آتش بس می تواند صورت گیرد.

 اسرائیل صرفاً خواهان توقف در نبرد برای خروج گروگان‌ها از غزه و کمک‌های انسانی بیشتر به منطقه است و می‌گوید قبل از «از بین بردن حماس» به جنگ پایان نخواهد داد.

بایدن به خبرنگاران گفته است: “در حال حاضر توپ در زمین حماس است. اسرائیلی ها همکاری کرده اند. یک پیشنهاد منطقی وجود دارد.”خشونت فلسطین-اسرائیل در اسرائیل و اراضی فلسطینی اشغالی اغلب در طول ماه رمضان افزایش می‌یابد، همانطور که خصومت با اسرائیل در جهان عرب و اسلام نیز افزایش می‌یابد و انگیزه‌ای قوی برای رهبران ایجاد می‌کند تا پیش از آن به توافق برسند.»

حماس می گوید که پیش نویس خود را ارائه کرده است

حماس می‌گوید موضع واشنگتن برای جلوگیری از سرزنش اسرائیل در صورت شکست مذاکرات طراحی شده است. باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس گفت این سازمان پیش نویس توافق خود را ارائه کرده است و منتظر پاسخ اسرائیل است و “توپ اکنون در زمین آمریکایی ها است”.

یک منبع به رویترز گفته بود اسرائیل در مذاکرات شرکت نمی کند زیرا حماس از ارائه لیستی از گروگان هایی که هنوز زنده هستند خودداری کرده است.

 نعیم گفت اعلام اسامی گروگان ها بدون آتش بس غیرممکن است زیرا گروگان ها در سراسر منطقه جنگی پراکنده شده اند.

رویترز می نویسد: قحطی در غزه در حال ظهور است، ذخایر کمکی به شدت کاهش یافته است. بخش هایی از این سرزمین به طور کامل از دسترسی به مواد غذایی محروم هستند. چند بیمارستان فعال غزه که مملو از مجروحان است، اکنون از کودکانی پر شده است که از گرسنگی می میرند .اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه، روز چهارشنبه گفت یک دختر ۱۵ ساله در بیمارستانی در شهر غزه بر اثر کم آبی و سوء تغذیه جان خود را از دست داده است و او را هجدهمین قربانی در عرض یک هفته توصیف کرد.