27/04/2024

آگاهی زنان در سطح بین‌المللی بیدار شده‌است – برای رهایی زنان در سوسیالیسم حقیقی! – «کمیتۀ هماهنگی بین‌المللی احزاب و سازمان‌های انقلابی» (ایکور)

ارسالی: امسال، ۸ مارس روز جهانی زن با بیداری بین‌المللی آگاهی زنان مشخص شده‌است. زنان در حال ایستادگی در برابر جنگ‌ها و بحران‌ها هستند. مادران، خواهران و پارتنرهای سربازان در اوکراین با وجود سخت‌ترین شرایط زندگی و سرکوب، به قربانی کردن مردان در جبهه اعتراض می‌کنند. در روسیه، ممنوعیت تجمع دیگر نمی تواند زنان را از درخواست علنی برای بازگشت سربازان از جبهه بازدارد. این‌ها در شرایط رقابت فزایندۀ امپریالیستی و متعاقب آن تهدید جنگ جهانی و همزمان افزایش خطر جنگ در بسیاری از کانون‌های خطر در سراسر جهان، سیگنال‌های مهمی هستند.

ندای زنان ایران “زن، زندگی، آزادی” (ژن، ژیان، ئازادی) جهان را فراگرفته و دیگر نمی‌تواند نادیده گرفته‌شود. در ایران، جنبش‌های زنان و طبقۀ کارگر یکدیگر را در مقاومت خود در برابر رژیم بنیادگرا-فاشیست ملاها به صورت متقابل تقویت می‌کنند. در آمریکای لاتین، زنان شجاعانه به مخالفت با زن‌کشی‌های بی‌شمار برخاسته‌اند و در سراسر جهان نیز زنان را تشویق می‌کنند تا همین کار را انجام دهند.

هفتاد درصد قربانیان جنگ وحشیانۀ اسرائیل در غزه زنان و کودکان هستند، که این امر ما را عمیقاً خشمگین می‌کند. مبارزۀ آن‌ها برای بقا و مقاومت آن‌ها از عمیق‌ترین همدردی و حمایت ما برخوردار است. یک جنبش جهانی همبستگی با مبارزات آزادی‌بخش فلسطین به وجود آمده‌است که صدها هزار زن در آن فعال هستند. ما به شدت از مبارزۀ بی‌باکانۀ زنان در جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان و کشورهای منطقۀ ساحل آفریقا (بورکینافاسو، مالی و نیجر) حمایت می‌کنیم. آن‌ها از مبارزه علیه جنگ‌های ناعادلانه‌ای که توسط قدرت‌های امپریالیستی به منظور غارت منابع طبیعی و تخریب محیط زیست تحمیل شده، دست برنمی‌دارند. در کنگو-کینشاسا، درگیری‌های مسلحانۀ فزاینده‌ای که از رواندا کنترل می‌شود و توسط شرکت‌های معدنی چندملیتی مورد حمایت قرار دارد، همچنان جان هزاران نفر را می‌گیرد. زنان و کودکان قربانیان اصلی هستند. امروز زنان در خط مقدم، در مقابل سفارتخانه‌های کشورهای امپریالیستی غربی تظاهرات می‌کنند تا ستم مضاعف بر خود را در این فاجعه که تاکنون میلیون‌ها کشته برجای گذاشته محکوم کنند.

سرمایه‌داری در بحران اقتصادی و مالی جهانیِ جاری، تلاش می‌کند تا همۀ بارها را به‌ویژه بر دوش خانواده‌ها و بنابراین به‌طور مشخص بر دوش زنان قرار دهد. اما نظام خانوادۀ بورژوایی مدت‌هاست که برای بسیاری از زنان بسیار محدودکننده شده‌است. زنان در حال ایستادگی در برابر تشدید استثمار و ستم مضاعف هستند. زنان در بریتانیا، کانادا و آلمان در اعتصاب‌های مربیان و نیز خدمات بهداشتی، و قدرت مبارزه و اعتماد به نفس خود را گسترش داده‌اند.

فاجعۀ زیست‌محیطی جهانی که آغاز شده، با تبدیل شدن زنان به فعالان حفاظت از مردم و طبیعت همراه شده‌است. در هند، زنان کشاورز بدون هیچ ترسی با پیامدهای مخرب صنایع فولاد و سیمان برای معیشت خود مبارزه می‌کنند. در یمن، زنان علی‌رغم تهدیدهای شخصی، پیامدهای ویرانگر جنگ را برای محیط زیست و سلامت مردم افشا می‌کنند. هدف آن‌ها بسیج زنان در سراسر جهان است.

نظام جهانی امپریالیستی به منظور دستیابی به اهداف خود به طور فزاینده‌ای به روش‌های حکومتگری فاشیستی و راست‌گرایانۀ افراطی و عوام‌فریبی ارتجاعی به‌ویژه در مورد نقش زنان متوسل می‌شود. زنان هندی -به‌ویژه زنان اقلیت‌ها، طبقۀ کارگر و دهقان- تحت حکومت فاشیستی «هندوتوا» و شرکت سهامیِ «مودی» به‌شدت در عذاب هستند. همۀ این‌ها یک جنبش بین‌المللی ضدفاشیستی را تقویت کرده‌است. زنان از روسیه گزارش می‌دهند که از هم‌اکنون و قبل از انتخابات ماه مارس، خود را برای مبارزه با ممنوعیت سقط جنین که خطر آن بعد از انتخابات وجود دارد، آماده می‌کنند. زنان شجاع در افغانستان در حال سازماندهی مدارس مخفی دخترانه هستند و با وجود تهدیدهای مرگبار، بارها برای اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند. در روژاوا، شمال سوریه، زنان و توده‌ها از خود در برابر حملات خشونت‌آمیز مکرر رژیم فاشیستی اردوغان و باندهای اسلام‌گرا دفاع می‌کنند.

روز جهانی زن در ۸ مارس به ابتکار «کلارا زتکینِ» سوسیالیست در دومین «کنفرانس بین‌المللی زنان سوسیالیست» در سال ۱۹۱۰ تصویب شده‌است. از آن زمان، این مناسبت، جنبش زنان مبارز در سراسر جهان را متحد کرده‌است. در بسیاری از کشورها، زنان شجاعانه برای حقوق خود جنگیده‌اند و همچنان نیز می‌جنگند و تعدادی از آن‌ها هزینۀ این مبارزه را با جان خود پرداخته‌اند. آن‌ها تجسمی از چشم‌انداز سوسیالیستی رهایی زنان در این روز هستند. «کمیتۀ هماهنگی بین‌المللی احزاب و سازمان‌های انقلابی» (ایکور) به این چشم‌انداز متعهد است و به‌طور فعالانه به مباحثه در مورد این امر می‌پردازد که چگونه چنین چشم‌اندازی می‌تواند امروز به واقعیت مبدل شود. جهت‌گیری به سمت مبارزه و خواسته‌های توده‌های زنان و ارتباط تنگاتنگ جنبش زنان و جنبش طبقۀ کارگر، اجزاء تفکیک‌ناپذیر مبارزه برای آزادی هر دوی آن‌هاست. این امر همچنین مباحثه در مورد درس‌هایی از خیانت به سوسیالیسم و پیامدهای منفی آن برای زنان که آموختن آن‌ها ضرورت دارد را نیز شامل می‌شود. پس از انقلاب اکتبر روسیه در سال ۱۹۱۷ به رهبری لنین، مبارزه برای آزادی زنان برای نخستین بار به یک اصل هدایت‌کننده برای کل جامعه تبدیل شد. زنان در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در مسیر رهایی خود، به گسترده‌ترین حقوق سیاسی و اقتصادی خود که تا آن زمان دور از دسترس بود، و همچنین به اصل هدایت‌کنندۀ برابری و رهایی برای کل جامعه دست یافته‌بودند. برای آموختن از این تجربیات و تجربیات دیگر، زنان قطعاً باید در سمینار «ایکور» با عنوان «آموزه‌هایلنینزندههستند» که از ۱۳ تا ۱۵ سپتامبر در آلمان برگزار خواهدشد شرکت کنند.

بیایید جنبش زنان مبارز را در سطح جهان تقویت کنیم!
بیایید ۸ مارس را روز مبارزه در سراسر جهان برای آزادی زنان و کل بشریت قرار دهیم!

امضاکنندگان (تا ۶ مارس ۲۰۲۴، احتمال افزایش امضاها وجود دارد):

۱- «حزب کمونیست پرولتری ساحل عاج» (PCPCI)

۲- «سازمان انقلابی کنگو» (ORC)

۳- «خط پرولتری مارکسیست-لنینیست مراکش» (MMLPL)

۴- «حزب کمونیست آفریقای جنوبی (مارکسیست-لنینیست)» (CPSA (ML))

۵- «حزب کمونیست توگو» (PCT)

۶- «حزب سوسیالیست دموکراتیک میهنی»، تونس (PPDS)

۷- «حزب سوسیالیست بنگلادش» (SPB)

۸- «حزب کمونیست هند (مارکسیست-لنینیست) ستاره سرخ» (CPI (ML))

۹- «حزب کمونیست نپال (مشعل)» (NCP)

۱۰- «جبهۀ متحد انقلابی نپال» (RUFN)

۱۱- «حزب کمونیست استرالیا (مارکسیست-لنینیست)» (CPA/ML)

۱۲- «حزب کمونیست بلغارستان» (БКП)

۱۳- «حزب کارگران بلغارستان (کمونیست)» (БРП)

۱۴- «حزب کار – بوسنی و هرزگوین» (PR-ByH)

۱۵- «حزب مارکسیست-لنینیست آلمان» (MLPD)

۱۶- «اتحادیۀ پرولتری مارکسیست-لنینیست»، فرانسه (UPML)

۱۷- «سازمان کمونیستی لوکزامبورگ» (KOL)

۱۸- «شفق سرخ»، هلند (RM)

۱۹- «اتحادیۀ مارکسیست-لنینیست پرتغال» (UMLP)

۲۰- «پلاتفرم مارکسیست-لنینیست»، روسیه (MLP)

۲۱- «حزب مائویست روسیه» (RMP)

۲۲- «گروه مارکسیست-لنینیست سوئیس» (MLGS)

۲۳- «حزب کمونیست مارکسیست-لنینیست» ترکیه/کوردستان (MLKP)

۲۴- «شورای هماهنگی جنبش طبقه کارگر»، اوکراین (KSRD)

۲۵- «اتحادیه مائوئیست‌های اورال» (UMU)

۲۶- «سازمان حمایت از حزب کمونیست مکزیک» (OAPCM)

۲۷- «حزب کمونیست پاراگوئه (مستقل)» (PCP (independiente))

۲۸- «حزب کمونیست (مارکسیست-لنینیست)»، جمهوری دومینیکن (PC (ML))

۲۹- «حزب کمونیست انقلابی اروگوئه» (PCR-U)

۳۰- «حزب خلق چین برای دفاع از مائو تسه‌تونگ» (CPPD)

امضاهای اضافه‌شده (احزاب غیر عضو ایکور):

«مرکز اتحاد سوسیالیستی هند» (SUCI)