27/04/2024

برخلاف پیمان نامه حقوق کودک؛ هزاران دانش آموز به مناطق عملیاتی اعزام شدند

برخلاف تعهدات بین المللی ایران تحت عنوان الحاق به پیمان نامه حقوق کودک و بخش عدم به کارگیری کودکان در امور نظامی، ۱۲ هزار دانش‌ آموز از استان فارس و هزار و ۷۱۲ دانش آموز از استان سیستان و بلوچستان طی سال جاری به اردوی موسوم به “راهیان نور” در مناطق عملیات جنوبی کشور اعزام شدند.

هرانا به نقل از بسیج، مسئول سازمان اردویی راهیان نور استان فارس از اعزام هزاران دانش آموز به اردوی موسوم به “راهیان نور” خبر داد.

امید حسینی، اظهارداشت: طی سال جاری ۱۲ هزار دانش‌ آموز در اردوی راهیان نور شرکت کردند.

وی تصریح کرد: این دانش آموزان از کانال فکه، کانال کمیل، فتح المبین، علقمه، طلائیه، هویزه، بیت‌المقدس، شلمچه، نمایشگاه هوا و فضا و معراج شهدا دیدن کردند.

استان سیستان و بلوچستان؛ اعزام بیش از هزار دانش آموز به مناطق عملیاتی

به گزارش بسیج، مسئول سازمان اردویی راهیان نور سیستان و بلوچستان گفت: امسال حدود هزار و ۷۱۲ دانش آموز به مناطق عملیات جنوبی کشور اعزام شدند.

نادر شهرکی افزود: این دانش آموزان از یادمان‌های هویزه، دهلاویه، نهر خین، شلمچه و اروند بازدید کردند.

بر اساس پیمان نامه حقوق کودک، یک کودک، فرد زیر سن ۱۸ سال تعریف می شود. ایران از سال ۱۳۷۳ به این پیمان پیوسته است. بنابر این تعهدنامه، استفاده از کودکان و نوجوانان در نظامی‌گری ممنوع است، با این حال همچون بخش های کار کودکان، مجازات و اعدام و ازدواج قانونی کودکان، این قسمت از تعهدات نیز از سوی دولت ایران با آموزش نظامی و به کار گیری افراد زیر سن ۱۸ سال، نادیده گرفته می‌ شود.