27/04/2024

گزارش «اف‌بی‌آی»: جنگ غزه در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت

گزارش اطلاعاتی آمریکا: میزان عدم اعتماد به نتانیاهو در جامعه اسرائیل رو به افزایش است

روزنامه اسرائیلی «معاریو» سه‌شنبه 22 اسفند، نوشت که گزارش اطلاعاتی دفتر تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» تأکید دارد که جنبش حماس همچنان پابرجاست و جنگ غزه در آینده نزدیک پایان نخواهد یافت.

این روزنامه، بخش مربوط به رصد خطرات پیش روی اسرائیل در گزارش سالانه «ارزیابی خطرات» منتشرشده توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا را برجسته ساخت.

به نوشته «معاریو» در این گزارش که حاوی ارزیابی‌ها درباره آینده دولت بنیامین نتانیاهو، در سایه جنگ جاری است، آمده است که این جنگ، سال‌های طولانی ادامه خواهد داشت و پایانی برای آن در آینده نزدیک قابل مشاهده نیست.

تداوم جنگ برای سالیان طولانی

بخش مربوط به اسرائیل در این گزارش که توسط کارشناسان آمریکایی «اف‌بی‌آی»در گزارش جامع سالانه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تهیه شده، حاوی این جمع‌بندی است که «جنگ در نوار غزه در آینده نزدیک به پایان نخواهد رسید.»

نویسندگان گزارش بر این باورند که اسرائیل طی سال‌های آینده در برابر عملیات‌های حماس آسیب‌پذیر خواهد ماند و این عملیات‌ها، خطرات و پیآمدهایی را به همراه خواهد داشت که دولت نتانیاهو را تهدید خواهد کرد.

«معاریو» نکته‌ای را به نقل از این گزارش آورد که می‌گوید: «موفقیت اسرائیل در نابودی کامل جنبش حماس، امکان‌ناپذیر است و ارتش اسرائیل نیز به تحقق این هدف، نزدیک نیست.»

عدم اعتماد به نتانیاهو

همین گزارش با پرداختن به میزان اعتماد اسرائیلی‌ها به دولت نتانیاهو و شرکای راست‌گرای او ، چنین ارزیابی کرده که این اعتماد رو به کاهش است و بحران عدم اعتماد به نتانیاهو و کابینه‌اش در حال عمیق‌تر شدن است.

این گزارش اطلاعاتی، ضمن بررسی رویدادهای جاری و روند تحولات، چنین پیش‌بینی کرده که تظاهرات و موج اعتراضات اجتماعی «عمده» علیه دولت نتانیاهو در مطالبه استعفای او، قطعا از سر گرفته خواهد شد.

در این گزارش با ارزیابی خطرات پیش روی اسرائیل، نتیجه‌گیری شده که «توان نتانیاهو برای ماندن در منصب نخست‌وزیری و همچنین توانایی ائتلاف حاکم برای ماندن در قدرت، در معرض خطر است.»

گزارش اطلاعاتی با این هشدار که «حماس در سال‌های آینده به (مقاومت) مقابل اسرائیل ادامه خواهد داد»، پیش‌بینی کرد که کانون توجه آمریکا در دوره آتی، از عرصه اسرائیل به موضوع جنگ روسیه و اوکراین معطوف خواهد شد.

این گزارش همچنین با پرداختن به موضوع آینده تشدید تنش اسرائیل و شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان تاکید کرد، تنها سناریویی که می‌تواند حزب‌الله را به سمت آتش‌بس سوق دهد، دستیابی به توافق برای توقف جنگ در غزه است.