27/04/2024

حمله اسرائیل به یک مرکز کمک رسانی سازمان ملل پنج نفر را کشت

مقامات بهداشتی فلسطینی روز چهارشنبه اعلام کردند حملات اسرائیل به یک مرکز توزیع مواد غذایی در جنوب غزه در رفح، پنج نفر را کشت، اسرائیل گفته است کمک های بیشتر به بخش شمالی منطقه محصور فلسطین که با قحطی دست و پنجه نرم می کنند، را قطع خواهد کرد.

این آژانس اعلام کرد دست کم یک کارمند آنروا در میان پنج نفر کشته و ۲۲ مجروج این حادثه است. مختصات این تاسیسات قبلا به ارتش اسرائیل اطلاع داده شده بود.

فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا گفت: «حمله امروز به یکی از معدود مراکز توزیع آنروا در نوار غزه در حالی صورت می‌گیرد که ذخایر مواد غذایی رو به اتمام است، گرسنگی گسترده است و در برخی مناطق به قحطی تبدیل شده است».

سازمان ملل هشدار داده است که حداقل ۵۷۶۰۰۰ نفر در غزه – یک چهارم جمعیت – در آستانه قحطی هستند. روز سه شنبه، سازمان ملل متحد برای اولین بار در سه هفته گذشته از یک مسیر زمینی جدید برای تحویل مواد غذایی به شمال غزه استفاده کرد.

تال هاینریش، سخنگوی دولت اسرائیل روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «ما تلاش‌هایی را برای تسهیل کمک‌های بیشتر به شمال غزه انجام داده‌ایم».

 آنروا ادعای اسرائیل را رد کرده و می گوید اسرائیل از قحطی برای فشار بر مردم فلسطین استفاده می کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه گفت مصمم است به دلیل ادعای این کشور مبنی بر ارتباط آژانس با شبه نظامیان حماس، آژانس های سازمان ملل را بدون آسیب رساندن به توزیع کمک، جایگزین کند.

در حالی که جنگ غزه در ششمین ماه خود است، فشار جهانی بر اسرائیل برای برای ارسال کمک های انسان دوستانه به غزه افزایش یافته است. ایالات متحده، اردن و دیگران در غزه کمک های هوایی ارسال کرده اند و روز سه شنبه یک کشتی حامل ۲۰۰ تن کمک، قبرس را در یک پروژه آزمایشی برای باز کردن یک کریدور دریایی کمک های انسان های دوستانه ترک کرد.

 مقامات سازمان ملل از مسیرهای کمک رسانی جدید استقبال کرده اند، اما تاکید می کنند هیچ جایگزینی برای ارسال کمک از راه زمین وجود ندارد.

از زمان آغاز جنگ غزه، خشونت در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل با افزایش حملات نظامی و حملات خیابانی به فلسطینیان افزایش یافته است.

روز چهارشنبه، مقامات اسرائیلی، یک فلسطینی ۱۵ ساله، یک سرباز و یک نگهبان را در یک ایست بازرسی بین کرانه باختری و اورشلیم به قتل رساندند. خبرگزاری رسمی فلسطین وفا اعلام کرد که در حوادث جداگانه، نیروهای اسرائیلی در جریان یورش به جنین دو فلسطینی را کشتند، در حالی که یک فلسطینی ۱۳ ساله توسط نیروهای اسرائیلی در حومه بیت المقدس کشته شد.

حماس: پیشنهادی برای برقراری آتش‌بس در غزه دریافت نکردیم

حماس اعلام کرد هیچ پیشنهاد بین المللی برای تمدید آتش‌بس در غزه همراه با بازگشت تدریجی آوارگان دریافت نکرده است. همچنین سفر هیئت این جنبش به قاهره برای گفتگو درباره جزئیات این پیشنهاد با میانجیگری را تکذیب کرد.

محمد نزال، یکی از فرماندهان جنبش حماس، به «العربیه» تایید کرد، مذاکرات حماس و اسرائیل جریان دارد، اما به دلیل اصرار حماس برای توقف جنگ، با شکست مواجه شده است.

نزال افزود: «حماس، طرح پیشنهادی اسرائیل در مورد آتش‌بس موقت را رد می‌کند و حضور اسرائیل در نوار غزه، مانع از بازگشت آوارگان به مناطق خود و مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه که حماس اصرار بر ورود آن بدون قید و شرط دارد، می‌شود.»

مقامات اسرائیلی تایید کردند، تغییر موضع رهبران حماس امکان دارد اجازه گذار به مذاکرات جدی را بدهد و این مقامات گفتند، حماس متوجه شده باید گام بعدی را بردارد.

این بیانیه اشاره دارد که اسرائیل منتظر پاسخ رسمی از سوی حماس است که آیا آماده مذاکرات جدی بر اساس توافقنامه چهارچوب پاریس است یا خیر.

خبرگزاری «فلسطین» در تحولات میدانی گزارش داد، در یکصد و پنجاه و نهمین روز از جنگ، در بامداد چهارشنبه ۲۳ اسفند در پی حملات توپخانه ای اسرائیل به نوار غزه، ده‌ها فلسطینی از جمله کودکان و زنان کشته و زخمی شدند.

بنی گانتز: شورای جنگ اسرائیل درباره آغاز عملیات نظامی در رفح متحد است

بنی گانتز، عضو شورای جنگ اسرائیل، چهارشنبه ۲۳ اسفند اعلام کرد که این شورا در ارتباط با«آغاز عملیات نظامی در رفح، متحد است.»

گانتز گفت که این واقعیت که «چالش‌هایی مربوط به عملکرد دولت اسرائیل وجود دارد» را نمی‌توان نادیده گرفت.

از سویی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته با اعلام این که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از هیچ عملیات نظامی اسرائیل در رفح که از غیرنظامیان محافظت نکند، حمایت نخواهد کرد، افزود که کاخ سفید هنوز برنامه‌ اجرایی قابل اعتمادی را در این رابطه، مشاهده نکرده است.

«حمله به رفح راه رسیدن به صلح نیست»

طبق گفته سالیوان، بایدن براین باور است که راه رسیدن به صلح و ثبات در منطقه، «حمله به رفح با جمعیت ۱.۳ میلیونی بدون وجود برنامه‌ای قابل اعتماد برای تعامل با اهالی این شهر نیست.

گانتز در سفر هفته گذشته خود به ایالات متحده کوشید به دولت آمریکا اطمینان دهد که اسرائیل بدون تخلیه اهالی غیرنظامی رفح، وارد این شهر نخواهد شد.

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، گانتز تاکید کرد که اسرائیل، راه‌هایی برای انجام این کار دارد، اما او همچنین متوجه شد که کاخ سفید به تضمین‌های قبلی که از نتانیاهو، در این زمینه دریافت کرده بود، باور ندارد.

سفر گانتز به آمریکا، خشم نخست وزیر اسرائیل را برانگیخت تا حدی که به سفارت اسرائیل در واشینگتن دستور داد از مشارکت در ملاقات‌های گانتز یا دادن هرگونه تسهیلات به او اجتناب کند.

کشته‌شدن یکی از فرماندهان گردان‌های القسام در حمله اسرائیل به لبنان

به گزارش خبرنگاران «العربیه»، اسرائیل در حمله به منطقه صور، هادی مصطفی، یکی از اعضای جنبش حماس در لبنان را هدف قرار داد.

خبرنگار «العربیه» افزود که هادی مصطفی، یکی از فرماندهان گردان‌های القسام و مسئول پشتیبانی لجستیکی است.