27/04/2024

در پی جنجال زمین‌خواری هزار میلیارد تومانی، امام جمعۀ تهران مدعی شد که امضایش را جعل کرده‌اند

روز یکشنبه ۲۷ اسفند، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی متن نامۀ کاظم صدیقی به دادستان تهران را منتشر کردند.

او در این نامه توضیح می‌دهد که سالها قبل «حوزۀ علمیۀ خمینی» تصمیم به تأسیس یک مجموعۀ آموزشی «پیش‌حوزوی» گرفت و برای انجام این کار، «بخشی از زمین متعلق به حوزه» به مؤسسۀ جدید واگذار شد. صدیقی که خود بنیانگذار حوزه علمیه خمینی است (۱۳٨۲)، تولیت (ریاست) آن را نیز عهده‌دار است.

اما به نوشتۀ صدیقی فردی که قبلاً «مورد اعتماد» بوده (نام برده نشده)، از این فرصت سوءاستفاده می‌کند و با جعل امضای صدیقی، امور اداری، تدوین اساسنامه و تقسیم سهام را بدون اطلاع مسئولان انجام می‌دهد.

صدیقی تأکید می‌کند که «مؤسسۀ ثبت شده بدون اطلاع اینجانب و مدیریت حوزه به ثبت رسیده است.»

وی از دادستان می‌خواهد که شکایت رسمی او را از «فرد مذکور و دیگر نقش‌آفرینان»، تحت عنوان «جعل و خیانت در امانت» ثبت کند.

افشای زمین‌خواری

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگاری که در سال ۱۳٩۵ پروندۀ معروف به «املاک نجومی» و سوءاستفاده‌های تیم قالیباف را فاش کرد، چند روز قبل نوشت: «حوزۀ علمیۀ امام خمینی تهران در منطقۀ ازگل ۲۳هزار متر زمین در اختیار دارد. به تازگی ۴۲٠٠ متر از این زمین‌ها به شرکت “پیروان اندیشۀ قائم” منتقل شده که در آذرماه گذشته توسط کاظم صدیقی، دو پسر و عروسش تأسیس شده است.»

سلطانی ارزش این باغ ۴۲٠٠ متری را بر اساس میانگین قیمت‌های منطقه حدود هزار میلیارد تومان برآورد می‌کند.

به درستی معلوم نیست که منظور صدیقی از «فرد قبلاً مورد اعتمادی که جعل امضا کرده» کیست. برخی رسانه‌های داخل کشور احتمال می‌دهند که این فرد جواد عزیزی باشد که یکی دیگر از مؤسسان شرکت «پیروان اندیشۀ قائم» است. جواد عزیزی در سالهایی که قالیباف شهردار تهران بود، ریاست اداره املاک را به عهده داشت. به نوشتۀ یاشار سلطانی، وی در زمان مسئولیتش در شهرداری تهران دارای چندین پروندۀ قضایی بوده است. یکی دیگر از مؤسسان شرکت «پیروان اندیشۀ قائم» فضل‌الله بیگوردی نام دارد که  «سر تیم حفاظت صدیقی» معرفی شده است.

سایت خبری «عصر ایران» که از شکایت صدیقی تعجب کرده است، می‌نویسد حتی به فرض این که مؤسسۀ جدید بدون اطلاع صدیقی ثبت شده باشد، چگونه می‌توان پذیرفت که حوزۀ علمیۀ خمینی ۴۲٠٠ متر از زمین‌های خود را واگذار کرده، بدون آنکه ریاست حوزه خبردار باشد؟

سوابق صدیقی

 کاظم صدیقی که همین چند روز قبل آخرین نماز جمعۀ امسال تهران را برگزار کرد، از جمله روحانیونی است که در اغراق‌‌گویی‌های خرافی و افراطی شهرت دارد. وی تاکنون چند بار از رابطۀ مستقیم علی خامنه‌ای با امام زمان سخن گفته است.

به نوشتۀ احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، صدیقی «چنان راحت و بی‌ملاحظه از رابطهٔ افراد مورد علاقهٔ خود با امام دوازدهم شیعیان» صحبت می‌کند که احتمالاً «به درست بودن ادعای خود اصلاً اهمیت نمی‌دهد» و یا اینکه «موضوع را چنان ساده و پیش‌پاافتاده می‌بیند که گویی راست و دروغش برایش علی‌السویه است و بدین ترتیب عملاً هر نوع ادعایی در این باره را از اثر و اعتبار می‌اندازد.»

بیش از سه سال قبل، سخنان صدیقی بعد از مرگ مصباح یزدی موجی از اعتراض و واکنش‌های تمسخرآمیز  به دنبال داشت. او  ادعا کرده بود که جسد مصباح یزدی در حین غسل، چشمانش را باز کرده و لبخند زده است.

اینک دادستان تهران باید به ادعای او مبنی بر جعل امضاء رسیدگی کند.

RFI