27/04/2024

گرانی افسار گسیخته در ایران در آستانه نوروز

آجیل به یکی از لاکچری‌ترین خوراکی‌های موجود در سبد معیشت خانوار ایرانی تبدیل شده است

وب‌سایت «تجارت‌نیوز»، سه‌شنبه 29 اسفند در گزارشی به قطار تورم دولت سیزدهم می‌پردازد و از گرانتر شدن لبنیات خبر می‌دهد.

به گزرش تجارت نیوز در قطار تورم دولت ابراهیم رییسی، لبنیات جایگاه ویژه‌ای دارد، چنانکه در پایان بهمن امسال در مقایسه با شهریور 1400، خامه با رشد 150 درصدی، کمترین و شیر پاستوریزه با تورم 265 درصدی بیشترین میزان تورم لبنیات را داشته‌اند.

این وب‌سایت دوشنبه 28 اسفند در گزارشی از گران شدن 400 درصدی تخمه و 183 درصدی پسته خبر داده بود و تصریح کرد که در ایران، آجیل به یکی از لاکچری‌ترین خوراکی‌های موجود در سبد معیشت خانوار تبدیل شده است.

گرانی افسار گسیخته مواد غذایی در ایران در حالیست که بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده و آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، در طول 12 ماه منتهی به پایان بهمن 1402 قیمت هر 10 زیرگروه مربوط به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها صعودی بوده است.

بر اساس این آمار میانگین تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن 402 به 45.1 درصد رسیده و در بین 10 مواد غذایی مورد بررسی، گوشت قرمز با تورم 93 درصدی رکورددار است.

در حالیکه خبرگزاری‌ها بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران تورم پرسرعت در ایران را نشان می‌دهند، دولت و برخی از نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال 1402 به کاهش محسوس تورم دلخوش هستند.

محمد سبزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ایران، دوشنبه 28 اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری «دانشجو»، گفت: «واقعیت این است که سرعت و شتاب تورم در کشور کند شده است؛ اما کاهش سرعت و کم شدن شیب تورم به معنای صفر شدن آن نیست، بلکه شتاب و سرعت افزایش قیمت کالا‌ها بسیار کمتر از قبل شده است».

به باور کارشناسان وضعیت اقتصادی در ایران به گونه‌ای است که نه تنها مردم روز به روز قدرت خریدشان کمتر می‌شود بلکه سفره آنان نیز کوچکتر خواهد شد.