27/04/2024

«تکذیب» ارتباط «اتحادیه آزاد کارگران ایران» با «کنفدراسیون کار – خارج از کشور» شعور مخاطبین را هدف گرفته است

اتحاد کارگران انقلابی ایران (خلاصه شده توسط ستیز)

اتحادیه آزاد کارگران ایران با انتشار بیانیه‌ای ارتباط خود را با کنفدراسیون کار- خارج از کشور تکذیب کرد و ضمن حمله به منتقدان این کنفدراسیون یادآوری کرد که «هیچ نقشی در ایده‌پردازی و یا تصمیم سازی و تصمیم گيری در مورد شکل‌دهی به این کنفدراسیون نداشته است.»

تکذبیه اتحادیه آزاد با آن که با حملات تند به منتقدان کنفدراسیون کار و بستن اتهام فرقه گرا به منتقدان همراه است، ولی متاسفانه فاقد صراحت کافی است و به ابهامات پاسخ نمیدهد و واقعیتهای بدیهی را که قطعا از آنها با خبر هستند، عامدانه و به عبث مسکوت میگذارد.

آیا اتحادیه آزاد تکذیب میکند که فواد کیخسروی به مقام ریاست کنفدراسیون و پیمان شجیراتی هم در مقام منشی هیئت مدیره و همسران این دو، خانمها سما و سرور به مقام خزانه‌داری انتخاب شده‌اند؟ آیا کیخسروی عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران نبوده؟ آیا ایران اینترنشنال از کیخسروی به عنوان عضو اتحادیه شما نام نمیبرده؟

وی اگر عضو شماست، شما چه اتحادیه ای هستید و چه سبک کاری دارید که اعضای شما بدون کمترین اطلاع شما برای خودشان کنفدراسیون درست میکنند؟ در این صورت شما انتظار دارید که به عنوان یک تشکل جدی گرفته شوید و کسی تکذیب شما را جدی بگیرد؟ واقعا فکر میکنید ادعای شما معقول و پذیرفتنی است جایی که مدعی میشوید که «از طریق رسانه‌های عمومی از تشکیل این کنفدراسیون مطلع شدیم»؟ اگر وی عضو اتحادیه شما نبوده چرا قبلا هرگز تکذیب نکردید و چرا حالا با صراحت نمیگویید که گرداننده اصلی این کنفدراسیون از اتحادیه شما اخراج شده است؟ وقتی اتحادیه آزاد با یک دست پیش میکشد و با دست دیگر پس میزند و عامدانه حقیقت را از مخاطبان پنهان میکند اسمش را نمیتوان تکذیب گذاشت؛ فرافکنی عنوان برازنده‌تری است.

اتحادیه آزاد علاوه بر فرافکنی در مورد نقش خود آشکارا از کنفدراسیون کار حمایت کرده و آورده است که «هرگونه پیشداوری و برخوردهای شتابزده با نهادسازی توسط کارگران و فعالین کارگری مستقل را مغایر با منافع جنبش کارگری میدانیم و اعتقاد داریم هر نهاد نوپایی را می‌باید در مسیر مبارزاتی آن مورد ارزیابی قرار داد.»

اتحادیه آزاد به این ترتیب خیلی شتابزده و کاملا جانبدارانه و بدون هیچ گونه منطق و استدلالی، پروژه کنفدراسیون کار-خارج از کشور را «نهاد سازی توسط کارگران و فعالین کارگری مستقل» توصیف میکند؛ در حالی که فواد کیخسروی در گفتگو با رادیو زمانه یادآوری میکند کنفدراسیون زیر حمایت د.گ.ب آلمان تشکیل شده و حتی در نسخه اولیه اساسنامه در یک بند آشکارا پلیسی پیشاپیش مستعفیون کنفدراسیون تهدید شده بودند که اگر بخواهند در باره روابط درونی کنفدراسیون کار خطاب به بیرون اطلاع‌رسانی کنند سروکارشان با «دی.اس.جی.وی.او» خواهد بود که یک نهاد نظارتی-تنبیهی در اتحادیه اروپا است. ولی بعدا این بند از اساسنامه را برای گم کردن رد پا و بستن دهان منتقدان حذف کردند. در ثانی اطلاعات موجود نشان میدهد که تعدادی از اعضای هیئت مدیریه این تشکل را حتی با وسیعترین نگاه هم نمیتوان «فعال کارگری» یا «کارگر» نامید. واقعا افرادی که کاملا غیرشفاف یکدفعه فیلی هوا میکنند و در رسانه‌هایی چون صدای آمریکا، رادیو اسرائیل و ایران اینترنشنال پروموت میشوند «مستقل» هستند؟ آیا بهتر نبود اتحادیه آزاد حداقل به توصیه خودش مبنی بر این که «هر نهاد نوپایی را می‌باید در مسیر مبارزاتی آن مورد ارزیابی قرار داد» پایبند میماند و پیشاپیش چنین مدالی به آنان نمیداد؟ در هر صورت به تاکید باید گفت: این ایده که «هر نهاد نوپایی را می‌باید در مسیر مبارزاتی آن مورد ارزیابی قرار داد» در خصوص کنفدراسیون کار یک خلط مبحث آشکار و عامدانه است.

زیرا عمده نقدهایی هم اگر تا به امروز صورت گرفته به مسیر طی شده تاکنونی مربوط بوده  است. راستی اتحادیه آزاد چند ماه حرکت با چراغ خاموش در خارج از کشور و پنهان کردن پروژه از عمده فعالین کارگری و حامیان جنبش کارگری در خارج از کشور را تایید می کند؟ تصفیه منتقدانی که معتقد بودند قبل از کنفدراسیون باید فدراسیون داشت را تایید میکند؟ تاکید صریح و آشکار اساسنامه این جمع بر پروژه‌بگیری را تایید میکند؟ سپردن کنترل مالیه به همسران کیخسروی و شجیرانی را واجد شائبه خودمانی سازی درآمدهای حاصله از پروژه‌ها نمیداند؟ و با اندرونی خانوادگی برخی «نهادها»ی سابقه‌دار در سیسیل قرن گذشته مشابه نمی یابد؟  توصیه رفیقانه ما به اتحادیه آزاد این است: تکذیب می خواهید بکنید، درست و اصولی بکنید. به شعور مخاطبین خود توهین نکنید.