27/04/2024

کنترل رفح را حتی اگر به شکاف با واشینگتن منجر شود به‌دست خواهیم گرفت

ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، گفت: 25 درصد نیروی جنگی اصلی حماس هم‌اکنون در رفح هستند

یک مقام ارشد اسرائیلی، پنج‌شنبه 2 فروردین، تاکید کرد که اسرائیل کنترل شهر رفح را حتی اگر یورش به آن به بروز شکافی در روابط میان تل‌آویو و واشینگتن منجر شود، به دست خواهد گرفت.

ران درمر شهر رفح که اغلب آوارگان فلسطینی بی‌سرپناه در جنوب نوار غزه در آن تجمع کرده‌اند را آخرین پایگاه حماس و محل زندگی یک چهارم از اعضای این گروه فلسطینی توصیف کرد.

احتمال حمله تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی به رفح، نگرانی واشینگتن را در نبود طرحی برای محافظت از بیش از یک میلیون آواره فلسطینی که به این شهر پناه برده‌اند، افزایش می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده است که از تخلیه غیرنظامیان و ارائه کمک‌های بشردوستانه همزمان با اقدامات برای به کنترل گرفتن رفح، اطمینان حاصل کند.

قرار است دستیاران ارشد نتانیاهو طی روزهای آینده بنا به درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید در مورد چنین تدابیری رایزنی کنند.

یکی از این فرستادگان، ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، به پادکست «Call Me Back» که «دن سنور» گوینده آن است، گفت: «ما کاملاً به توانایی خود برای اجرای موثر این عملیات نه تنها از نقطه نظر نظامی، بلکه از یک دیدگاه انسانی اطمینان داریم. اعتماد آن‌ها به توانایی ما در مورد انسانی کمتر است.»

درمر، سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده، افزود که نمایندگان کشورش به دیدگاه‌های طرف آمریکایی در مورد رفح گوش خواهند داد، اما تل‌آویو چه توافق با واشینگتن حاصل شود یا نشود کنترل این شهر در مرز با مصر را به دست خواهد گرفت.

وی‌ افزود که عملیات حمله به رفح حتی اگر اسرائیل مجبور شود به تنهایی بجنگد و به‌رغم فشارهای تمام دنیا از جمله آمریکا علیه اسرائیل، تا پیروزی در نبرد ادامه خواهد یافت.

نشست قاهره درباره غزه

در حالی که درگیری‌ها در شمال غزه همچنان ادامه دارد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به قاهره سفر کرده و طی نشستی با وزرای خارجه پنج کشور عرب و همچنین دیدار با مقامات مصری درباره آتش‌بس پیشنهادی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.

از سویی اسرائیل اما به‌رغم ابراز تمایل خود برای دستیابی به آتش‌بس در غزه، پایان دادن به جنگ با حماس در قدرت در نوار غزه را رد می‌کند.

شکاف احتمالی در روابط با واشینگتن

درمر همچنین افزود که ترک کردن حماس در راس قدرت در غزه به ادامه حملات بی‌پایان علیه اسرائیل از سراسر منطقه منجر خواهد شد.

این مقام ارشد اسرائیلی تاکید کرد که «به همین دلیل است که عزم برای حذف آن‌ها بسیار جدی است، حتی اگر این مساله به شکاف احتمالی در روابط با ایالات متحده منجر شود.»

در حالی که دولت بایدن از اهداف جنگی اسرائیل حمایت می‌کند، از افزایش شمار کشته‌های غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه نگران است.

کشته شدن 32 هزار نفر در غزه

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که حمله اسرائیل به نوار غزه تاکنون منجر به کشته شدن نزدیک به 32000 فلسطینی شده است. از دیگر سو، آمار اسرائیل حاکی از آن است که در 7 اکتبر 1200 نفر در اسرائیل کشته و 253 نفر ربوده شده و به نوار غزه منتقل شده‌اند.

اسرائیل اخیرا اعلام کرد که به اندازه کافی اعضای حماس را کشته، اسیر یا تبعید کرده است و در مقابل تنها 252 سرباز اسرائیلی در جنگ غزه کشته شدند.

سفیر سابق اسرائیل در آمریکا، با اشاره به این‌که چهار گردان کامل حماس در رفح توسط مبارزانی که از دیگر بخش‌های غزه عقب‌نشینی کرده‌اند، پشتیبانی می‌شود، گفت این نشان می‌دهد که 25 درصد از توان نظامی حماس قبل از آغاز جنگ کماکان در رفح هستند که «یک چهارم حماس را سر جای خود ترک نمی‌کنیم.»

تهدید موجودیت اسرائیل

ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل در پایان اظهارات خود گفت: «به رفح خواهیم رفت زیرا مجبوریم» و آنچه مردم نمی‌دانند این است که حمله 7 اکتبر حادثه‌ای بود که موجودیت اسرائیل را تهدید کرد.