27/04/2024

ادامه جنگ در غزه با وجود تصویب اولین قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت

با گذشت یک روز از تصویب اولین قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت سازمان ملل، حملات اسرائیل به غزه با شدت ادامه دارد. همزمان آژیر هشدار در شهرهای مرزی اسرائیل با غزه به صدا درآمده است.

به گزارش بی بی سی شاهدان می‌گویند جنگنده‌های اسرائیلی بار دیگر شهر رفح در جنوب غزه را بمباران کردند. در اطراف بیمارستان‌های خان یونس و شهر غزه نیز درگیری‌های مسلحانه ادامه دارد. شاهدان می‌گویند اطراف بیمارستان شفا دائم بمباران می‌شود و اجساد در خیابان رها شده‌اند.

استقبال از قطعنامه آتش‌بس

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار، شش ماه بعد از آغاز جنگ در غزه و کشته شدن بیش از ۳۰ هزار فلسطینی، قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس در غزه تصویب کرد.

تصویب این قطعنامه در شورای امنیت استقبال گسترده بسیاری از کشورها را به همراه داشته است.

نماینده روسیه در شورا در ابتدای جلسه خواستار افزودن عبارت «آتش‌بس دائم» به پیش‌نویس قطعنامه شده بود، اما این موضوع با مخالفت آمریکا که دارای حق وتو است، مواجه شد.

این قطعنامه را هشت عضو از ۱۰عضو غیردائم شورای امنیت، یعنی الجزایر، مالت، موزامبیک، گویان، اسلوونی، سیرالئون، سوئیس و اکوادور تهیه کرده بودند.

کاخ سفید تاکید کرده است که رای ممتنع این کشور به قطعنامه به معنی تغییر موضع واشنگتن نیست.

انتقاد تند اسرائیل از آمریکا؛ لغو سفر مقام‌های اسرائیلی به واشنگتن

اسرائیل به‌تندی به رای ممتنع دولت جو بایدن که اجازه تصویب قطعنامه را داد، واکنش نشان داد و در اقدامی غیرمنتظره سفر مقام‌های ارشد خود از جمله سفر خود نخست‌وزیر به واشنگتن را لغو کرده است.

جرمی بوئن سردبیر امور بین‌الملل بی‌بی‌سی می‌گوید در تاریخ ائتلاف آمریکا و اسرائیل هیچ بحرانی به جدیت بحرانی نبوده است که در ماه‌های اخیر در جریان جنگ غزه ایجاد شده است.

در هفته‌های گذشته افزایش اختلاف بین جو بایدن و همچنین آنتونی بلینکن با بنیامین نتانیاهو، به‌خصوص درباره اجازه امدادرسانی به غزه و پرهیز اسرائیل از اقدام به حمله زمینی به رفح بیشتر مشهود شده بود.

یک مقام آمریکایی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که لغو این سفرها واکنش زیاده از حد اسرائیل است و احتمالا منعکس کننده نگرانی‌های آقای نتانیاهو از اوضاع داخلی است. به گفته این مقام آمریکایی نخست‌وزیر اسرائیل مستقیما درباره این تصمیم واشنگتن با آقای بایدن گفتگو نکرده و جو بایدن نیز برنامه‌ای برای گفتگوی تلفنی در این زمینه با بنیامین نتانیاهو ندارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل که در واشنگتن است نوشت: «ما هیچ توجیه اخلاقی برای توقف جنگ تا زمانی که گروگان‌ها در غزه هستند، نداریم.»

قرار بود یک هیئت اسرائیلی برای گفتگو درباره اجرای عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح در جنوب نوار غزه به واشنگتن سفر کند. اما اسرائیل این سفر را لغو کرد.

استقبال حماس از قطعنامه آتش‌بس و تکرار درخواست

حماس در بیانیه ای که در حساب تلگرام خود منتشر کرد، از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری استقبال و آمادگی خود را برای مشارکت در فرآیند تبادل فوری زندانیان اعلام کرد. بنابر اعلام حماس، این فرایند باید به آزادی زندانیان هر دو طرف بینجامد.

حماس در عین حال اعلام کرد که به درخواست‌های اصلی‌اش برای آتش‌بس، از جمله خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی پایبند است. اسرائیل خواسته‌های حماس را «غیر واقع‌بینانه» خوانده است.

حماس اکنون در فهرست گروه‌های «تروریستی» بسیاری از کشورهای غربی و متحدانش قرار دارد همچنین خواستار تضمین آزادی تردد فلسطینی‌ها و دسترسی تمام ساکنان نوار غزه به کمک‌های بشروستانه شده است.

آنها همچنین خواستار ورود تجهیزات سنگین برای آواربرداری هستند تا امکان دفن فلسطینیانی که زیر آوار مانده‌اند، فراهم شود.

جنگ غزه پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد که بر اساس اطلاعات رسمی دولت، حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند.

مقام‌های درمانی حماس در غزه می‌گویند حملات اسرائیل به این باریکه تاکنون به کشته شدن بیش از ۳۲ هزار منجر شده است که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

چه زمانی جنگ به پایان می‌رسد؟

مارک لیال گرانت سفیر پیشین بریتانیا در سازمان ملل متحد گفته است که تصویب قطعنامه بدان معناست که اسرائیل اکنون «ملزم است که عملیات نظامی خود را ظرف ۱۵ روز آینده متوقف کند.»

در حال حاضر دو هفته به پایان ماه رمضان مانده است.

گرانت به بی‌بی‌سی گفت: «این متن برای اسرائیل الزام‌آور است، نه برای حماس»، چرا که این گروه فلسطینی دولت نیست.

پس از تصویب قعطنامه لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل با انتقاد از حماس به عنوان مانعی در راه صلح گفت: «آتش‌بس می‌توانست یک ماه زودتر آغاز شود اگر حماس گروگان‌ها را آزاد می‌کرد.»

خانم توماس-گرینفیلد گفت: «آتش‌بس می‌تواند بلافاصله با آزاد شدن اولین گروگان حماس آغاز شود.»

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل تصویب این قطعنامه را «شرم‌آور» خواند.

ریاض منصور،‌ نماینده فلسطین در سازمان ملل ضمن استقبال از قطعنامه از تصویب دیرهنگام آن انتقاد کرد و گفت «۶ ماه طول کشیده است و بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی کشته یا معلول شدند. دو میلیون فلسطینی آواره شدند و قحطی ایجاد شد تا سرانجام شورای امنیت خواستار آتش‌بس فوری شود.»