27/04/2024

مسدود کردن حساب بانکی بازاریان سنه؛ مقابله‌ی دولت با اتحاد مردم

حاکمیت ایران در اقدامی که حاکی از ترس دولت نسبت به اتحاد مردم و به ویژه خلق کورد می‌باشد، حساب بانکی تعدادی از بازاریان سنه را مسدود کرده است.

پس از اعدام ۴ تن از فعالان سیاسی کورد در تاریخ ٩ بهمن ماه، خلق کورد در شهرهای مختلف روژهلات کوردستان، در حرکتی خودجوش اعتصاب کردند.

بازاریان شهرهای مختلف روژهلات کوردستان، در اعتراض به اجرای حکم ۴ زندانی سیاسی کورد، در اقدامی خودمدیریتی و در راستای حمایت از درخواست خانواده‌های این زندانیان سیاسی اعدام شده، مبنی بر اعتراض به اجرای حکم اعدام، اعتصاب کرده و در تاریخ ١٠ بهمن ماه، مغازه‌های خود را به نشانه‌ی اعتراض تعطیل کردند.

در همین راستا، دولت برای تهدید بازاریان حساب بانکی تعدادی آنها را مسدود کرده است.

واضح است که این اقدام دولت، حاکی از ترس و نگرانی نسبت به اتحاد مردم می‌باشد. از این رو، با مسدود کردن حساب بانکی تعدادی از بازاریان سنه و اخذ تعهد از آنها در صدد است که از اعتراضات و اعتصابات مردمی جلوگیری کند.

یکی از بازاریان سنه در این رابطه می‌گوید: روز چهارشنبه (١١ بهمن)، متوجه شدم که حساب بانکیم مسدود است و همین باعث شد که دو تا چکی که صادر کرده بودم برگشت بخورد. ابتدا متوجه نشدم که چرا حسابم مشکل دارد اما وقتی پیگیری کردم، فهمیدم به خاطر حمایت از اعتصابات بوده و تقریبا می‌توانم بگویم یک در میان حساب مغازه‌داران مسدود شده است. الان هم باید تعهد بدهیم تا حسابمان را درست کنند.

وی در خصوص این اقدام دولت و نیز تکرار و حمایت مجدد از اعتصابات گفت: در جریان اعتراضات مردم هم این اتفاق برای بسیاری از بازاریان افتاد اما آنها باز هم اعتصاب کردند چون چند نکته در اینجا وجود دارد. یکی اینکه بازاریان به عنوان بخشی از مردم، خود نیز از وضعیت موجود و حاکم در جامعه راضی نیستند و دیگری اینکه، اگر یک مغازه‌دار از اعتصابات حمایت نکند توسط مردم خائن یا جاسوس شناخته می‌شود و طبیعتا مشتری‌های خود را از دست خواهد داد. در نتیجه می‌توان گفت که تحریم مردم از تهدید دولت بسیار کارسازتر است.