27/04/2024

بازار پوشاک مستعمره خارجی‌ها شده است

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با انتقاد از عدم برخورد با واردات کالای استوک قاچاق گفت: تولید پوشاک دیگر در کشور معنا و مفهومی ندارد.

مجید افتخاری در گفت‌وگو با اکونگار درباره اعتراض تولیدکنندگان پوشاک به افزایش میزان قاچاق در کشور گفت: روند قاچاق کالا از شکل قدیمی به سویه جدید که قاچاق استوک است، تغییر کرده و این موضوع در کشور گسترش پیدا کرده است.

قاچاق استوک، کالاهایی را دربرمی‌گیرد که به دلایلی در کشور مبدا به فروش نرفته یا خریداری که کالا را سفارش داده آن را نخواسته یا کالا معیوب بوده و ایراد فنی داشته یا کالا مورد استقبال قرار نگرفته یا خارج از فصل بوده است. به تمام اینها کالای استوک گفته می‌شود.

متاسفانه در حال حاضر کالاهای استوک را به صورت کیلویی و فله‌ای به ایران وارد می‌کنند.وی ادامه داد: در شرایطی ما می‌خواهیم تولیدکننده همچنان تولید کند که بهای کالای تولیدی‌اش چند برابر بیشتر از کالای استوک است. تولید پوشاک دیگر در کشور معنا و مفهومی ندارد، مگر اینکه استوک کالایی وارد نشود.عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک توضیح داد: اگر واردکننده شلوار جین را از ترکیه سفارش دهد برایش ۶ دلار تمام می‌شود اما این محصول را فله‌ای و کیلویی ۵۰ سنت یا یک دلار می‌خرند که یک پنجم تا یک دهم قیمت واقعی کالاست.

کالا به دست کسی که فعال این حوزه در کشور است می‌رسد و دیگر عملا امکان رقابت برای تولیدکننده وجود ندارد و حتی در کشور مبدا هم کالا به این قیمت نیست.افتخاری اظهار کرد: مفهوم قاچاق که فرایند زیرزمینی چه به لحاظ جابه‌جایی و چه انتقال مالی بوده، تغییر کرده و الان به صورت شفاف شماره حساب بانکی ارائه می‌کنند و شماره تماس و آدرس و اسم‌شان مشخص است و علنا اعلام می‌کنند که کالای قاچاق اروپایی و بنگلادشی داریم. خیلی راحت راجع به محصولات قاچاق خود فیلم می‌گیرند و تبلیغ می‌کنند و هیچ‌کسی هم با اینها کاری ندارد.

وی تصریح کرد: کشور عملا مستعمره پنج کشور در حوزه پوشاک شده و کالای بنجل را وارد می‌کنند و مصرف‌کننده هم تعجب می‌کند که چطور شلوار جین ایرانی یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان است اما جین استوک ۴۰۰هزار تومان است. ایران امکان رقابت در حوزه جین را دارد و کارخانه‌های جین خیلی خوبی در کشور وجود دارد اما استوک آن به صورت فراوان از بنگلادش، پاکستان، چین و ترکیه وارد می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با بیان اینکه کسب و کار استوک عجیب و غریب رونق دارد و حاکمیت هم هیچ کاری نمی‌کند و بازار را رها کرده، گفت: در شهرهایی مانند مهاباد، سقز و بانه استوک ترکیه و اروپا را می‌فروشند. در سیستان و بلوچستان، سنندج و تهران هم استوک کشورهای دیگر را می‌فروشند. برای مثال بازار عبدل‌آباد تهران بورس بنگلادشی است.