27/04/2024

تداوم اعتصاب و اعتراضات کارگران مناطق نفتی و بازنشستگان

روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ اعتصاب و اعتراض کارگران در چند منطقه نفتی جنوب تداوم یافت. همزمان کارگران کارخانه ی “سبلان خودرو” (مایوان) واقع در اردبیل ضمن اعتصاب دست به برگزاری تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر از جمله اهواز، کرمانشاه، شوش و کرخه و… و بازنشستگان فولاد نیز در شهرهایی از جمله در تهران، اصفهان، ساری و… به برپایی تجمعات اعتراضی خود ادامه دادند. امروز جمعی از معلولان در مقابل ساختمان ریاست جمهوری در تهران برای چندمین بار تجمع کردند.

روز یکشنبه، کارگران ارکان ثالث و پیمانکاری پالایشگاه پنجم، ششم و هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی، با تجمعات گسترده خود در این مراکز، خواستار رسیدگی فوری به مطالباتشان شدند.

اهم خواست همکاران‌‌مان در پارس جنوبی:

حذف کامل شرکت‌های پیمانکاری، اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل، بهره مندی از گاز-بن کارت، تبدیل وضعیت مرخصی ۲ به ۲ برای کارگران پشتیبانی شرکت‌های پیمانکاری و…می‌باشد.

اعتصاب و تجمع کارگران مجتمع پارس جنوبی، پیرو فراخوان‌های از پیش انتشاریافته همزمان با اعتصاب و توقف فعالیت‌های شغلی خود صورت می گیرد.

کارگران پیمانی پالایشگاه پارس جنوبی، اعلام کرده‌اند تا زمانی که مقامات جمهوری اسلامی را به پاسخگویی در مورد وضعیتشان وادار به پاسخگویی نکنند، به اعتصاب و برگزاری تجمع اعتراضی ادامه خواهند داد.

این کارگران معترض، نسبت به دستمزد پایین و شرایط فاجعه‌بار شغلی خود اعتراض دارند و خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، تغییر سیستم اقماری نیروها به ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و ساماندهی وضعیت پرسنل هستند.

امروز کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران نیز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کارگران ارکان ثالث شرکت نفت و گاز گچساران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه شرکت تجمع کردند. با وجودیکه نیروهای امنیتی و حراست مانع تجمع کارگران شدن ولی کارگران به تجمع خود ادامه دادند.

روز همچنین تجمع اعتراضی کارکنان شرکت گاز و نفت  آغاجاری تداوم یافت.

چندین ماه‌ است که تجمع اعتراضی کارکنان شرکت گاز و نفت  آغاجاری، بدون پاسخگویی مسئولین همچنان ادامه دارد. این تجمعات با مطالبه برکناری مدیران نالایق، حذف کامل سقف‌حقوق ، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک-پی ، عدم ادغام و دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان برگزار می‌شود.

در انتهای گزارش امروز، گزارشی از وضعیت نابسامان کارگران در ۵ واحد صنفی بخصوص واحدهای نفتی کشور آمده است.

اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه ی “سبلان خودرو” (مایوان) در برابر استانداری اردبیل، در اعتراض به پرداخت نشدن چندماهه ی حقوق و حق بیمه از دیگر رویدادهای کارگری امروز بود.

روز همچنین تجمعات اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز برای چندمین بار طی ماه های اخیر تداوم داشت. این تجمعات اعتراضی در چند شهر کشور از جمله در اهواز، کرمانشاه، شوش و … برگزار شدند.

تجمع  اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه با مشارکت و همراهی بازنشستگان لشکری، کشوری، تامین اجتماعی و بازنشستگان فرهنگی انجام شد. در این تجمع از سوی بازنشستگان شعارهای از جمله « از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رأی نمیدیم!»، « هم مجلس، هم دولت، دروغ میگن به ملت» ، « حقوق نصفه نیمه ، سکوت کنیم همینه» ، « دولت فرمایشی ، حقوق فرسایشی» و … سر داده شد.

این بازنشستگان، با برگزاری تجمع اعتراضی، خواستار اجرای طرح همسانسازی حقوق و مزایا منطبق با وضعیت اقتصادی جاری در کشور و در نظر گرفتن امکانات و سایر مزایا از قبیل دسترسی به خدمات بیمه های تکمیلی جهت درمان، هستند. افزایش قیمت کالاها و خدمات، سوءمدیریت در اداره کشور منجر به شکل گیری اعتراضات گسترده ای شده است.

بازنشستگان فولاد نیز در تداوم اعتراضات زنجیره ای خود طی ماه های اخیر امروز در شهرهایی از جمله در تهران، اصفهان، ساری و … به تجمعات اعتراضی خود تداوم بخشیدند.

تجمع  اعتراضی بازنشستگان  فولاد تهران، روبروی صندوق بازنشستگی فولاد در خیابان وزرا برگزار شد. تجمع  اعتراضی بازنشستگان  فولاد اصفهان، روبروی صندوق بازنشستگی فولاد در خیابان نشاط با فریاد: « آقازاده ها آمریکا، گرونی اش مال ما » همراه بود.

با توجه به تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس این شهروندان متقاضی افزایش حقوق بازنشستگی مطابق تورم جاری در کشور هستند. از سایر مطالبات بازنشستگان فولاد پرداخت کامل معوقات سال ۱۴۰۰، حفظ ماهیّت فولادی با تغییر مفاد پیش‌نویس اساس‌نامه صندوق بازنشستگی فولاد، تکمیل اجرای طرح همسان‌سازی بر مبنای ویژگیهای شاغل فولادی، رفع مغایرتهای قانونی در صندوق بازنشستگی فولاد، قبل از تعیین هر چشم‌اندازی برای صندوق مذکور، بازگشت جایگاه واقعی صندوق فولاد  در برنامه هفتم توسعه، می توان نام برد.

روز یکشنبه ۱۵بهمن جمعی از معلولان در مقابل ساختمان ریاست جمهوری در تهران برای چندمین بار تجمع کردند. این شهروندان، نسبت به اجرا نشدن ماده ۲۷ قانون حمایت از ناشنوایان و معلولان معترض هستند. آنها همچنین، نسبت به حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان ناراضی هستند.

گزارشی از وضعیت نابسامان کارگران در ۵ واحد صنفی

کارگران شرکت نفت فلات قاره در وضعیت نابسامان اقتصادی و صنفی بسر می برند. همچنین، کارگران شهرداری نوش آباد خواستار پرداخت معوقات مزدیشان هستند. از سوی دیگر، کارگران شاغل در پالایشگاه گاز پارس جنوبی خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و در نظر زمان استراحت برای این کارگران در پی سختی کار هستند. کارگران شرکت ایران تایر خواستار افزایش حقوق ماهیانه خود بر طبق تخصص شان هستند. کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ خواستار مستقیم شدن قراردادهای کار خود هستند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران روز شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، کارگران شاغل در واحدهای مختلف شرکت نفت فلات‌قاره  ـ منطقه عملیاتی جزیره لاوان، خواستار تحثث وعده های داده شده به این کارگران هستند. 

این کارگران، با تداوم بخشیدن به اعتراضات صنفی خود خواستار؛ حذف سقف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت، هستند.

براساس اعلام این کارگران:”مدتهاست که این مطالبات را مطرح می‌کنیم اما مسئولان هیچ پاسخی به ما نمی‌دهند؛ گویا صدای ما را نمی‌شنوند. محدودیت‌ها ناعادلانه است و باید حذف شود.” 

در خبری دیگر دیروز شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، کارگران واحدهای پاکبانی و فضای سبز شهرداری نوش آباد، در پی پرداخت ۳ ماه ۱ بار حقوق ماهیانه، نسبت به ضررهای وارده به آنها از جمله تعلل در واریز حق بیمه این کارگران و عدم تمدید دفترچه های خدمات درمانی خود اعتراض کردند. 

مجتبی حاجی زاده، در تشریح این خبر گفتند:”مشکلِ معوقاتِ مزدی این کارگران همچنان ادامه دارد. دریافتِ با تاخیرِ حقوق نه تنها معیشتِ آنها را با مشکل مواجه کرده که دریافتِ خدماتِ بیمه تکمیلی را نیز برای کارگران سخت کرده است.”

دبیر خانه کارگر آران و بیدگل گفت:”طبق قرارداد، ماهی حدود ۴۰۰هزار تومان از حقوق کارگران باید بابتِ بیمه تکمیلی کسر شود. وقتی حقوق با تاخیر به حساب کارگران واریز می‌شود، این برداشت نیز با تاخیر اتفاق می‌افتد و کارگران برای دریافتِ خدماتِ بیمه تکمیلی دچار مشکل می‌شوند و بیمه تکمیلی هم خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌دهد.”

حاجی‌زاده گفت:”در طول سه ماه اگر برای کارگران مشکلاتِ درمانی به وجود بیاید، باید از جیبِ خود هزینه‌های درمان را پرداخت کنند. یعنی درحالیکه کارگران حقوق خود را به موقع دریافت نمیکنند، مجبور هستند هزینه‌ی درمان را هم از جیب خود پرداخت کنند. به همین دلیل کارگران شهرداری نوش آباد در شرایطِ بسیار سختی به سر می‌برند.” 

همچنین دیروز شنبه ۱۴ بهمن ماه ، کارگران پیمانی شاغل در مجتمع‌های پالایشگاه گاز پارس جنوبی، ضمن توقف انجام کار نسبت به وضعیت نابسامان شغلی خود معترض هستند. 

این کارگران، با برگزاری تجمع اعتراضی تشیح کردند:”ما خواستار بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، تغییر سیستم اقماری نیروهای اداری پشتیبانی به دو- دو یا همان ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و ساماندهی وضعیت رانندگان استیجاری هستیم.” 

لازم به اشاره است، با احتساب تجمع امروز، این پنجمین روز از اعتراضات صنفی کارگران شهرداری نوش آباد است. 

پیشتر هم مسئولان وعده‌هایی در جهتِ حل مشکلِ کارگران داده بودند، اما این وعده‌ها هنوز محقق نشده است. 

در خبری دیگر دیروز شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، کارگران شاغل در کارخانه ایران تایر، نسبت به پرداخت ناعادلانه حقوق بدون در نظر گرفتن تخصص، کاهش تولید در این واحد صنعتی و تداوم نابسامانی اقتصادی و صنفی شان، اعتراض کردند. 

به گفته این کارگران:”دستمزد کارگران فنی و متخصص باید مطابق سطح تخصص، مهارت و پیچیدگی مشاغل محوله باشد و در غیر این صورت عدالت مزدی در کارگاه رعایت نشده است.” 

کارگران کان تایر خاطرنشان کردند:”هرچه سطح تولید افزایش یابد، مزایای مزدی و پاداش آکورد کارگران نیز بیشتر می‌شود.”

آنها خواستار افزایش میزان تولید و بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل، هستند.  

همچنین روز جمعه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۲، کارگران شهرداری رودبار در پی تداوم تاخیر در پرداخت مطالبات اقتصادیشان، از جمله اضافه کاری، پول لباس ـ کفش مناسب کار و همچنین عدم پرداخت ۴ ماه حقوق معوقه مانده از سال ۱۴۰۰، ابراز ناخرسندی کردند. 

کارگران شهرداری رودبار همچنین افزودند:”ما حدود ۸۰ نفر هستیم، بیش از ۴ماه دستمزد معوقه ۱۴۰۰ هنوز به ما پرداخت نشده و در ضمن شهرداری رودبار، به دلیل مشکلات نقدینگی، در پرداخت اضافه کاری و ارائه لباس و کفش مناسب به ما کوتاهی کرده است.” 

یکی از این کارگران درباره مطالبات اضافه کاری خود و همکارانش گفت:”در این وضعیت بی‌پولی، شهرداری برای کارکنان اداری خود ماهانه تا ۱۲۰ ساعت اضافه کاری پرداخت می‌کند این در حالیست که کارگران خدماتی (بجز تعداد کمی) با ۱۲ ساعت کار روزانه از دریافت اضافه کاری، تعطیل کاری و جمعه کاری محروم هستند.”

وی افزود:”چند ماه از شروع فصل سرما می‌گذرد اما شهرداری هنوز برای پاکبانان، چکمه و بادگیر تهیه نکرده است؛ ما بدون چکمه در گل و باران، کار نظافت و تمیزکاری شهر را انجام می‌دهیم.”

این کارگر شهرداری رودبار در ارتباط با شرایط کار خود و همکارانش گفت:”وضعیت کارگران شهرداری رودبار بسیار نامناسب است و کارگران پاکبان و فضای سبز لباس گرم زمستانی خود را از اهالی هدیه می‌گیرند. اما مسئولان در شهرستان پیگیر مشکلات کارگران و پرداخت مطالبات آنها نیستند.”

اعتراضات این کارگران به شرایط وخیم اقتصادی در حالی صورت می‌گیرد که تمام این مشکلات ناشی از سوءمدیریت در این شرکت ارائه دهنده خدمات شهری است. 

دیروز شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ خواستار مستقیم شدن قراردادهای کار خود هستند.

یک منبع کارگری درطرح آبیاری کارون بزرگ به خبرنگار ایلنا گفت:”حدود ۱۵۰ نفر از کارگران شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ که سالهاست زیر نظر چندین پیمانکار در بخش تعمیرات و بهره‌برداری و حراست مجموعه مشغول کارند، از سال ۹۵ پیگیر تبدیل وضعیت شغلی خود هستند و در این سال‌ها پیمانکاران در مقام کارفرما به تعهدات مزدی خود عمل نکرده‌اند.”

این کارگر خواسته‌های خود و همکارانش را تبدیل وضعیت استخدامی اعلام کرد و گفت:”یکبار بین سالهای ۹۵ تا ۹۷ حدود ۸۰ نفر از همکارانمان با مدارک تحصیلی دیپلم تا لیسانس تبدیل وضعیت شده‌اند اما مابقی کارگران که سوابق بالاتری دارند هنوز تبدیل وضعیت نشده و علارغم انجام مصاحبه استخدامی که قرار بود سال قبل (۱۴۰۱) تبدیل وضعیت شوند، هنوز این اتفاق نیفتاده است.”

وی با بیان اینکه کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ خواستار آن هستند تا مدیریت سازمان آب برق خوزستان در مقام کارفرمای اصلی در راستای اجرای طرح‌های مستقیم شدن قراردادهای کاری کارگران پیمانکاری با آن‌ها قرارداد مستقیم کار منعقد کند، افزود:”با روزی ۱۲ ساعت کار مداوم و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان شرکت طرح آبیاری کارون به مشکلاتمان که در نتیجه حضور پیمانکار ایجاد شده، اعتنایی نمی‌کنند.”

وی گفت:”مسئولان مربوطه، پس از چندین سال، هنوز تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفتند و این موضوع نگرانی ما کارگران را بیشتر کرده است.” 

فقر، محرومیت از تامین اجتماعی و نابسامانی شغلی و صنفی کارگران و کارمندان، در حالی رو به گسترش است که هر روز بر قیمت اجناس، کالاها و خدمات افزوده می شود ولی حداقل حقوق کارگران بصورت قطره چکانی یا به آنها پرداخت نمی شود و یا اگر هم پرداخت می شود پس از گذشت چندین ماه از سررسید قانونی پرداخت به حساب این شهروندان واریز می شود.