27/04/2024

بیش از صد نماینده مجلس بریتانیا خواهان تحریم تسلیحاتی اسرائیل شدند

بیش از صد نماینده مجلس از دولت بریتانیا خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را ممنوع کند

فشارهای پارلمانی بر دولت بریتانیا برای ممنوعیت فروش تسلیحات به اسرائیل در حال افزایش است زیرا به نظر نمی رسد اسرائیل قصد داشته باشد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس را اجرا کند.

نامه ای که توسط بیش از ۱۳۰ نماینده پارلمان خطاب به دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا امضا شده است، به اقدامات انجام شده توسط سایر کشورها از جمله کانادا که هفته گذشته اعلام کرد تمام صادرات تسلیحات به اسرائیل را متوقف می کند، اشاره دارد.

این نامه که توسط زارا سلطانا، نماینده حزب کارگر سازماندهی شده توسط ۱۰۷ نماینده پارلمان و ۲۷ نفر از دیپلمات های دیگر از جمله جرمی کوربین امضا شده است.

در این نامه آمده است «تجارت معمول» برای صادرات تسلیحات بریتانیا به اسرائیل «کاملاً غیرقابل قبول» است. زیرا از تسلیحات ساخت بریتانیا در غزه استفاده می‌شود.

در نامه اشاره شده است در دو درگیری قبلی در غزه، دولت های بریتانیا فروش تسلیحات به اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند. نامه نمایندگان پارلمان بریتانیا می گوید: «امروز، مقیاس خشونتی که ارتش اسرائیل مرتکب می شود بسیار مرگبارتر است، اما دولت بریتانیا در هر اقدامی ناکام مانده است».

این نامه پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه نوشته شده است. قطعنامه آتش بس از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل رد شده و حملات به رفح ادامه دارد.

استراتژی دولت بایدن در غزه به هم ریخته است

گاردین می نویسد، سیاست دولت بایدن در قبال غزه به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته و دچار سردرگمی شده است. یک روز بعد از آن که وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد اسرائیل قوانین بشردوستانه بین المللی را رعایت می کند، وزیر دفاع این کشور وضعیت در غزه را یک “فاجعه انسانی” توصیف کرد.

واشنگتن همچنین روز سه‌شنبه به دلیل ادعای خود مبنی بر غیر الزام آور بودن قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل، مورد انتقاد گسترده قرار گرفت. تفسیری که ایالات متحده را در برابر سایر کشورهای عضو، فعالان حقوق بین الملل و خود سازمان ملل قرار داده است.

تحلیلگران می گویند دولت آمریکا به دنبال حفظ سیاستی است که هدف آن تأثیرگذاری بر اقدامات اسرائیل و جلوگیری از قحطی تمام عیار در غزه است و در عین حال از استفاده از اهرم هایی مانند محدودیت عرضه تسلیحات که می تواند پیامدهای سیاسی داشته باشد اجتناب می کند.

جرمی کونیندیک، یکی از مقامات ارشد سابق بایدن که اکنون رئیس گروه حمایت از کمک بین المللی پناهندگان است، گفت: «استراتژی به هم ریخته است».

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز سه شنبه در دیدار با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، در پنتاگون، به عمق و فوریت بحران در غزه اذعان کرد. آستین در سخنانی در مقابل خبرنگاران به گالانت گفت: غزه در حال رنج بردن از یک فاجعه انسانی است و وضعیت بدتر می شود.

در همان روز، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد که ایالات متحده در حال حاضر هیچ دلیلی برای مخالفت با تضمین های اسرائیل مبنی بر رعایت قوانین بشردوستانه در غزه ندارد.

میلر گفت: ما ندیده ایم آنها قوانین بین المللی بشردوستانه را چه در مورد هدایت جنگ و چه در مورد ارائه کمک های بشردوستانه نقض کنند!

اظهارات میلر در مورد تضمین های اسرائیل خشم سازمان های امدادی و برخی از اعضای مترقی کنگره را برانگیخت.

سناتور برنی سندرز گفت: تظاهر به اینکه اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض نمی‌کند یا در کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده دخالت نمی‌کند، پوچ است. مواضع وزارت امور خارجه تمسخر قوانین ایالات متحده و تضمین های ارائه شده به کنگره است.

عفو بین‌الملل خواستار اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس در غزه شد

عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۸ فروردین خواستار اجرای فوری قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس در غزه شد که روز گذشته از تصویب این شورا گذشت.

اگنس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم هموارکردن راه برای آتش‌بس دائمی به هدف کاهش درد و رنج جمعی در نوار غزه گفت: «انتظار صدور این قطعنامه مدتها زمان برد، اما ضروری است که فوراً اجرا شود و به آتش‌بس پایدار برای کاهش فشار موجود بر غیرنظامیان و رسیدگی به ویرانی و رنج عظیم در غزه بیانجامد.»

کالامار افزود: «هیچ جایی برای اتلاف وقت وجود ندارد. مقامات اسرائیل باید فوراً بمباران وحشیانه خود در غزه را متوقف و ارسال کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کنند.»

کالامار همچنین تاکید کرد که اسرائیل، حماس و سایر گروه های مسلح باید «برای تضمین تداوم آتش‌بس تلاش کنند و غیر نظامیان اسیر و تمامی اسیران فلسطینی که طی بازداشت‌های خودسرانه در زندان‌های اسرائیل در بازداشت هستند، شامل غیرنظامیان غزه، باید فورا آزاد شوند.»

کالامار هشدار داد که فلسطینیان درغزه «که بیش از ۳۲ هزار نفر از آنها کشته شدند، با خطر نسل کشی مواجهند و کودکان با توجه به قحطی قریب‌الوقوع ایجادشده از سوی اسرائیل و تبدیل مناطق وسیع نوار غزه به مکان‌های غیرقابل سکونت ناشی از یمباران‌های وحشیانه اسرائیل، تا سرحد مرگ گرسنگی می‌کشند.»

دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل، تاکید کرد که این تصمیم باید با ایجاد تحولی در فشار سیاسی، از جمله تحریم فوری و همه جانبه تسلیحاتی همراه باشد تا بتواند در دراز مدت، به توقف دائمی جنگ و تغییر وضعیت هولناک جاری در غزه در غزه بیانجامد.

او افزود که رای‌گیری در شورای امنیت در چند هفته اخیر، تبدیل به «نمایش مسخره سیاسی با پیآمدهای تراژیک برای غیرنظامیان شد و اعضای دائم این شورا شامل آمریکا و روسیه از حق وتو خود سوءاستفاده کردند.»

کالامار در بیانیه خود از جامعه بین‌المللی خواست که «بازی سیاسی را کنار گذاشته و اولویت را به نجات جان انسان‌ها از طریق این قطعنامه و راهگشایی در جهت برقراری آتش‌بس پایدار بدهد.»

در این بیانیه همچنین از ایالات متحده خواسته شد، ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کرده و از جایگاه خود به عنوان متحد اصلی اسرائیل، این کشور را به موافقت با آتش‌بس پایدار و تسهیل ورود بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه، وادار سازد.

 اسرائیل با ترک میز مذاکرات، حماس را به دامن زدن به جنگ متهم کرد

خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه ۷ فروردین، به نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیلی گزارش داد که اسرائیل پس از آن‌که به این باور رسید که مذاکرات با میانجی‌گران درباره آتش‌بس غزه به‌دلیل خواسته‌های حماس به «بن بست» رسیده است، هیئت مذاکره‌کنندگان خود را از دوحه به تل‌آویو فراخواند.

بنا به این گزارش مقام اسرائیلی نزدیک به رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل «موساد»، که ریاست هیئت مذاکره‌کننده اسرائیلی را بر عهده دارد، یحیی السنوار، رهبر گروه حماس در غزه را به «کارشکنی در روند مذاکرات با هدف تشدید تنش‌ها در ماه رمضان»، متهم کرد.

مقامات قطری سه‌شنبه تایید کرده بودند که مذاکرات میان حماس و اسرائیل در مورد برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه با وجود تبادل اتهامات میان دو طرف متخاصم در خصوص عدم حصول پیشرفت، همچنان ادامه دارد.

مجید الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت که مذاکرات همچنان «ادامه دارد» و افزود: «هیچ تحولی که منجر به این باور شود که یکی از دو هیئت از مذاکرات خارج شده است» وجود ندارد.

قطر به همراه کشورهای ایالات متحده آمریکا و مصر هفته‌ها است که از مذاکرات در دوحه حمایت می‌کند تا بتواند برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را تضمین کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه ۶ فروردین در جلسه خود پیش‌نویس قطعنامه برای توقف فوری جنگ در غزه را به تصویب رساند.

شورای امنیت در این قطعنامه خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها شده و بر لزوم افزایش کمک‌رسانی به ساکنان غزه و برداشتن همه موانع از سر راه رساندن کمک‌ها به مردم غزه تاکید کرد.

حماس و اسرائیل با وجود این قطعنامه شورای امنیت، کماکان یکدیگر را به کارشکنی در روند دستیابی به توافق آتش‌بس متهم می‌کنند.

در همین راستا، حماس اعلام کرد که «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و دولت راست‌گرای افراطی او را مسئول تمامی ناکامی‌ها در روند پیشبرد تلاش‌های مذاکراتی و دستیابی به توافق آتش‌بس می داند.

دفتر نتانیاهو در پاسخ به این اظهارات حماس گفت که این جنبش «علاقه‌ای به ادامه مذاکرات» ندارد، چرا که با صدور قطعنامه شورای امنیت به چنین رویکردی ترغیب شده است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری «فرانسه» گفت: «مقامات موساد اسرائیل برای انجام مذاکرات با میانجی‌گری قطر و مصر در مورد دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها در دوحه حضور دارند.»

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اشاره کرد که «تنها بخشی از تیم موساد برای مشورت در مورد تحولات مذاکرات به اسرائیل بازگشتند.»

در این زمینه الانصاری خاطرنشان کرد: «صرف‌نظر از حضور و خروج این هیئت‌ها، دیدارها همچنان در دوحه ادامه دارد و می‌توانم تایید کنم که بخشی از هیئت‌های مذاکره‌کننده کماکان در دوحه حضور دارند و به مذاکرات ادامه می‌دهند.»