27/04/2024

در سایه شرایط دشوار؛ زنان غزه نمادی از استقامت

در غزه، زنان روایت‌هایی از استقامت و مقاومت را در برابر یک جنگ خشن که حقوق آنها را زیر پا گذاشته، می‌نگارند، با ایستادگی در برابر تهدیدها و بمباران‌های پی‌درپی، نشان می‌دهند که آنها فراتر از قربانیان ساده هستند، بلکه سمبل‌هایی از استقامت و نیرو در مقابل ستم هستند.

سحر قواسمه، مدیرعامل مؤسسه ادوار برای تغییر اجتماعی، بر این نکته تأکید کرد که زنان غزه نمونه‌ای زنده از استقامت و اراده می‌باشند، و امید همواره زنده است. قدرت واقعی در اراده استوار و عزم راسخ برای غلبه بر دشواری‌ها و رویارویی با چالش‌ها، از بمباران‌های مداوم و حملات نظامی گرفته تا محاصره‌ی کامل که تأثیرات عمیقی بر زندگی روزانه‌شان دارد و بار مسئولیت‌های واگذار شده بر دوش‌شان را سنگین‌تر می‌کند، متبلور می‌شود.

او اضافه کرد که زنان غزه به عنوان نمایندگان منابع اصیل قدرت برای ملت‌هایی که زیر ستم هستند عمل کرده‌اند و لیاقت تحسین برای پایداری و قدردانی از قربانی‌های آنها را دارند. با وجود آثار سنگین جنگ، آنها راهکارهایی برای سازگاری و مقاومت ایجاد کرده‌اند که این شامل توانایی‌شان در فراهم کردن غذا، نوشیدنی، و لباس برای خانواده‌هایشان در دوران کمبود مواد غذایی و منابع می‌باشد. همچنین، توانسته‌اند فضایی از هماهنگی و پشتیبانی روانشناختی اجتماعی را به شیوه‌های متفاوت با همنوعانشان برقرار کنند و پشتیبانی و حمایت متقابل را فراهم آورند.

سحر قواسمه تأکید کرد که مهاجرت روزانه یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که زنان روبرو هستند، زیرا آن‌ها مجبورند خانه‌های خود را تحت بمباران اجباری ترک کرده و به مراکز پناهندگی پرجمعیت و چادرهای کوچک و متصل به هم منتقل شوند، که این شرایط حریم خصوصی آنها را از بین برده و تحت شرایط فقدان امنیت و ثبات روانی، فشار قابل توجهی بر حرکت آنها وارد می‌کند. به گونه‌ای که دستیابی به حداقل‌های زندگی روزمره برای آنها به چالشی بسیار سخت تبدیل شده و خطرات جدی برای زندگی‌شان به وجود می‌آورد.

او بر این نکته تاکید کرد که زنان غزه به عنوان نمادهای زنده قدرت برای جوامعی که با ستم مواجه هستند، شناخته شده‌اند و استحقاق تقدیر برای مقاومت و سپاسگزاری برای قربانی‌های آنها را دارند. در میان سختی‌های جنگ، آنها روش‌هایی برای سازگاری و ایستادگی ابداع کرده‌اند که شامل تامین مواد غذایی، نوشیدنی، و پوشاک برای خانواده‌های خود در دوره‌های کمبود منابع می‌شود. علاوه بر این، آنها موفق به ایجاد یک محیط هماهنگی و حمایت روانشناختی اجتماعی به شیوه‌های متنوع با همنوعان خود شده‌اند، پشتیبانی و حمایت دوجانبه را تسهیل کرده‌اند.

سحر قواسمه تأکید کرد که «ماه مارس، فرصتی است برای به یاد آوردن فداکاری‌های زنان در غزه و قدردانی از مقاومت آنها. با وجود آوارگی، تخریب و سفرهای سخت آوارگی، زنان به عنوان ستون حمایتی برای خانواده‌های خود باقی مانده‌اند. آنها اغلب اولین قربانیان جنگ هستند که با شدیدترین اشکال خشونت و نقض‌های جدی از جمله بمباران، تبعید، بازداشت و محاصره مواجه می‌شوند»، افزود که لازم است نفاق جامعه بین‌المللی که رنج‌های آنها را نادیده می‌گیرد و به سرنوشت تراژیک آنها بی‌توجه است، مورد توجه قرار گیرد. همچنین، جهان باید به صدای آنها گوش دهد و آنها را در خواسته‌هایشان برای دستیابی به زندگی امن، ثبات و پایان دادن به جنگ و اشغال حمایت کند.

وی اضافه کرد که «زنان با واقعیتی تلخ روبرو شده‌اند که قابل وصف نیست، با آماری که نشان می‌دهد ۹ هزار زن کشته شده‌اند، به طور میانگین روزانه ۶۲ زن از جمله ۳۷ مادر که این رقم در حال افزایش است. این یک شمار تراژیک است که وسعت فاجعه‌ای را که زنان غزه تجربه می‌کنند، نشان می‌دهد. علاوه بر این، ۶۰ هزار زن باردار با مشکل سوء تغذیه مواجه هستند، در حالی که ماهانه ۵ هزار نوزاد بدون دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به دنیا می‌آیند. مهاجرت مجدد یک میلیون زن، مشقت‌های آنها را در پرتو شرایط جنگی، تبعید، رویارویی با بازداشت و شکنجه، و زندگی تحت شرایط دشوار، تجدید می‌کند.»

نهادهای زنان با ایفای نقشی فعال و متنوع در راستای مقابله با نقض حقوق زنان در طول جنگ، تلاش‌های قابل توجهی انجام داده‌اند. این تلاش‌ها شامل تهیه و ارائه بیانیه‌ها و گزارش‌هایی بوده که جنایات نسل‌کشی را روشن ساخته و آن‌ها را به نهادهای بین‌المللی و مقامات مسئول برای اجرای عدالت ارائه داده‌اند. سحر قواسمه توضیح داد که این نهادها با ثبت صوتی و تصویری مشکلات زنان، نقش آن‌ها را در صحنه جهانی تقویت کرده‌اند. این امر از طریق تمرکز بر داستان‌ها و تجربیات آن‌ها به منظور افزایش آگاهی جهانی نسبت به شرایط دشواری که زنان در غزه با آن مواجه هستند، و تضمین حمایت لازم از جامعه بین‌المللی برای حمایت از حقوق آن‌ها و دستیابی به عدالت و صلح در منطقه انجام شده است.

اشاره‌ای نیز به کار انسان‌دوستانه مؤسسه ادوار برای تغییر اجتماعی به عنوان بخشی از تلاش‌های فعال زنان برای کاهش ابعاد فاجعه‌ای که زنان، دختران و کودکان در نوار غزه با آن روبرو هستند، شده است. «ما توانستیم مقاومت روانی و مکانیزم‌های ارتباطی درون خانواده‌ها را تقویت کنیم، با اولویت قرار دادن زنان و دختران از طریق ارائه دوره‌های حمایت روانی برای آن‌ها و فراهم آوردن برنامه‌های سرگرم‌کننده برای کودکان در مراکز پناهندگی و اردوگاه‌های آوارگان، و همچنین ارائه برخی مواد غذایی. ما کمک‌هایی را نیز برای زنانی که تحت فشار روانی و اجتماعی ناشی از وقایع خشونت‌آمیز و درد از دست دادن بودند، اختصاص دادیم».

نغم کراجه