28/04/2024

معترضان به جنگ غزه مراسم کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون را مختل کردند

اوباما: رئیس‌جمهوری باید بتواند از اسرائیل حمایت کند و در عین حال بکوشد تا فلسطینیان غذا و آذوقه بیشتری را دریافت کنند

شعار «شرمت باد، جو بایدن» در میان هزاران نفری که برای جمع آوری کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهوری ایالات متحده به تالار مشهور موسیقی «رادیو سیتی» در نیویورک آمده بودند، طنین‌انداز شد.

یکی از شرکت کنندگان در این مراسم که با حضور باراک اوباما، و بیل کلییتون، روسای جمهوری اسبق آمریکا در حمایت از همکار دموکراتشان، برگزار شد، فریاد زد: «شرم بر تو، شرم براو».

حمایت اوباما

این در حالی بود که دو رئیس‌جمهوری اسبق با دفاع جانانه از سیاست کاخ سفید در تعامل با جنگ غزه ، امیدوار بودند که کمک‌های زیادی را برای کمپین انتخاباتی بایدن جمع آوری کنند.

اوباما که به همراه بایدن با هواپیمای «ایر فورس وان» وارد شد، شامگاه پنج‌شنبه 9 فروردین در جریان بحثی توسط استفن کولبرت، مجری برنام «دی لیت نایت شو» در «رادیو سیتی هال» با حضور هزاران شرکت کننده گفت: «رئیس جمهوری باید بتواند از اسرائیل حمایت کند و در عین حال بکوشد تا فلسطینیان غذا و آذوقه بیشتری را دریافت کنند».

اوباما افزود: «جهان سرشار از زیبایی و شادی است، اما درعین حال نیز پر از تراژدی و سنگدلی است».

اعتراضات داخل سالن

این رویداد با اعتراضاتی در داخل سالن بزرگ همراه بود، به طوری که عده‌ای در لحظات مختلف در انتقاد از حمایت بایدن از اسرائیل در جنگ غزه که تا این لحظه 32 هزار فلسطینی را به کام مرگ برده است، به پا خاسته و فریاد اعتراض سردادند.

قبل از این رویداد نیز کاروان این سه رهبر از کنار صدها تظاهرکننده مخالف جنگ اسرائیل در غزه عبور کرد که نشانه دیگری از خشم برخی از رای‌دهندگان جوان و دیگر اقشار مترقی‌ رای‌دهنده به بایدن در انتخابات 2020 به خاطر حمایت مطلق او از اسرائیل در این جنگ است.

بایدن (81 ساله) در تلاشش برای ورود مجدد به کاخ سفید، با نگرانی‌هایی مرتبط با سن و سال و وضعیت جسمی خود مواجه است.

از سویی نظرسنجی‌های اخیر انجام شده توسط «رویترز/ایپسوس» نشان می دهد که میزان حمایت از بایدن در رقابت نزدیک با ترامپ (77 ساله) قبل از انتخابات 5 نوامبر آینده، به 40 درصد می‌رسد.

برگزارکنندگان این رویداد، پنج‌شنبه متعاقباً اعلام کردند که موفق شدند بیش از 25 میلیون دلار برای کمپین انتخاب بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری، جمع آوری کنند.