16/05/2024

قتل خاموش ولید دقه در زندان‌ اسراییل

«ولید دقه»، از اعضای «جبهه‌ی خلق برای آزادی فلسطین» و یکی از قدیمی‌ترین زندانیان فلسطینی محبوس در زندان‌های اسراییل، بر اثر ابتلا به سرطان مغز استخوان و اهمال عامدانه و سیستماتیک مقامات قضایی و اطلاعاتی اسراییل، روز گذشته در زندان جان باخت. 

«دقه»، فعال آزادی‌خواه چپ‌گرا، نویسنده و متفکر فلسطینی، در سال ۱۹۸۶ به اتهام مشارکت در قتل یک سرباز اسراییلی بازداشت و به ۳۷ سال زندان محکوم شد. 

گرچه حکم حبس وی قانونا سال گذشته تمام شده  بود و باید آزاد می‌شد، اما مدتی پیش از تمام شدن حکم، دوباره به اتهام داشتن موبایل در زندان محاکمه و به دو سال حبس بیشتر محکوم شده بود. این حکم در حالی صادر شده بود که پزشکان در سال ۲۰۲۲ با تشخیص سرطان مغز استخوان و بیماری مزمن ریه، گفته بودند «دقه» به درمان فوری نیاز دارد و بسیاری از سازمان‌های حقوق‌بشری و  دفاع از حقوق زندانیان فلسطینی خواهان آزادی او برای پیگیری درمان بودند. درخواستی که حتی یک ماه پیش و با سرعت گرفتن پیشرفت بیماری، کماکان از طرف دولت اسراییل رد شده و در نهایت منجر به قتل خاموش این زندانی شد. 

یک ماه پیش، «سازمان عفو بین‌الملل» در گزارشی  به صراحت اعلام کرده بود که بعد از ۷ اکتبر، ولید دقه بارها شکنجه و تحقیر شده، اجازه‌ی دیدار با خانواده‌ی خود را ندارد و نیازهای پزشکی او عامدانه نادیده گرفته می‌شود. 

به گزارش سازمان‌های حقوق‌بشری، قتل خاموش زندانیان فلسطینی که پیش از این نیز بارها اتفاق افتاده بود، بعد از ۷ اکتبر سال گذشته شدت گرفته و حداقل ۲۷ زندانی در چند ماه گذشته در زندان جان داده‌اند. 

«بن‌‌گویر»، وزیر امنیت ملی اسراییل، که مسئولیت اداره‌ی زندان‌های این کشور را نیز به عهده دارد، روز گذشته با تروریست خواندن این مبارز ازادی‌خواه، اعلام کرد که «اسراییل برای مرگ دقه اشکی نخواهد ریخت… او به مرگ طبیعی مرده و این ربطی به مجازات اعدام برای تروریست‌ها، انطور که قرار بوده باشد، نیست». 

این دست اظهار‌نظرهای وقیحانه برایتان آشنا نیست؟ 

اگرچه فلسطین تحت اشغال، وضعیت استثنایی زمانه‌ی ماست، اما جمهوری اسلامی و رژیم آپارتاید اسراییل در نقض حقوق افراد و گروه‌ها، سرکوب سیستماتیک، کشتار و شکنجه، انتشار پروپاگاندا، دروغگویی، فرافکنی، خودقربانی‌سازی و تروریست خواندن هر مخالفی، اشتراکات بسیاری دارند. 

فراموش نمی‌کنیم شاهرخ زمانی، هدی صابر، بکتاش آبتین، زهرا کاظمی و سینا قنبری فقط تعداد محدودی از همه‌ی آن جان‌های عزیزی هستند که در زندان به طرق مختلف کشته شدند و مرگ‌شان «طبیعی» جلوه داده شد. نام بسیاری از زندانیان متعلق به اقلیت‌های ملی و مذهبی که در زندان‌های دور از مرکز جان داده‌اند را حتی یکبار هم نشنیده‌ایم. 

«ولید دقه» بعد از تحمل ۳۸ سال زندان و شکنجه جان داد، آنچه از او به جا مانده، کتاب‌هایی است که در طول سال‌های حبس نوشته، کتاب‌هایی که مسیر مبارزه برای آرمان فلسطین را روشن می‌کند.