30/04/2024

۵۵ میلیون نفر در آفریقا برای به دست آوردن غذا با مشکل مواجه خواهند شد

در نتیجه‌ی تورم اقتصادی و پایین بودن نرخ تولید بسیاری از کشورهای آفریقایی از شرایط بد اقتصادی رنج می‌برند و این فقر بر جمعیت آن تأثیر منفی گذاشته است.

روز  جمعه ۱۲ آوریل، برنامه‌ی جهانی غذا، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با انتشار بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند: در نتیجه‌ی چالش‌های اقتصادی ناشی از افزایش قیمت جهانی غلات و محصولات غذایی در سطح جهان، که به دامن زدن بحران غذایی در منطقه کمک می‌کند، ۵۵ میلیون نفر در ماه‌های آینده برای تأمین مواد غذایی با مشکل مواجه خواهند شد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه کشورهای نیجریه، غنا، سیرالئون، مالی بیشترین آسیب را در آفریقا دارند، تأکید کرد که انتظار می‌رود ساکنان مناطق شمالی این کشورها از گرسنگی فاجعه بار رنج ببرند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه تعداد افرادی که در فصل خشک که از ژوئن تا آگوست ادامه دارد، با گرسنگی مواجه هستند، طی ۵ سال گذشته چهار برابر شده است، تأکید کرد: این بحران در نتیجه‌ی چالش‌های اقتصادی ناشی از تورم و نرخ پایین تولید تشدید می‌شود و درگیری‌ها نیز بر فراوانی مواد غذایی تأثیر گذاشته و خواستار تقویت تلاش‌های دولتی و خصوصی برای تضمین حقوق اولیه‌ی غذا برای همه شد.

همچنین مارگوت واندرولدان، سرپرست مدیر منطقه‌ای غرب آفریقا در برنامه‌ی جهانی غذا، گفت که زمان جلوگیری از کنترل خارج شدن از این وضعیت فاجعه‌آمیز فرا رسیده و تقویت سیاست‌ها برای تنوع بخشیدن به تولید غذای محلی برای پاسخ به ناامنی غذایی ضروری است.

به گفته‌ی این آژانس‌ها، از هر ۱۰ کودک ۶ تا ۲۳ ماهه، ۸کودک حداقل غذای مورد نیاز برای رشد را در کشورهای آفریقایی مصرف نمی‌کنند، علاوه بر این، از هر ۱۰ کودک زیر پنج سال، ۸ کودک از سوءتغذیه‌ی حاد رنج می‌برند و از هر سه خانواده بیش از دو خانواده قادر به تهیه‌ی رژیم غذایی سالم مورد نیاز کودکان خود نیستند.

این آژانس‌ها از دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و جامعه‌ی مدنی خواستند تا راه‌حل‌های پایدار را برای افزایش امنیت غذایی و بهره‌وری کشاورزی، کاهش اثرات منفی نوسانات اقتصادی و پاسخگویی به این نیازها اجرا کنند.