27/04/2024

اعدام ۸۶ نفر و صدور ۳۵ حکم اعدام در یک ماه، بالاترین میزان صدور حکم اعدام در ایران

وریشه مرادی و شهاب نادعلی دو مخالف سیاسی به “بغی” متهم شده اند. بررسی اجرای حکم اعدام و صدور احکام اعدام از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌های اجرا شده به طور مستمر از تعداد احکام اعدام جدید صادر شده بیشتر بوده است. این تفاوت قابل توجه نشان‌دهنده یک سیاست تهاجمی تر از سوی دستگاه قضایی یا تلاشی برای پاکسازی است.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر داد قوه قضاییه ماه ژانویه امسال با جهشی قابل توجه و صدور ۳۵ حکم اعدام، بالاترین میزان صدور حکم اعدام در یک سال و یک ماه گذشته را ثبت کرد. بر اساس این گزارش، در همین یک ماه مجموعا ۸۶ نفر در سراسر کشور اعدام شدند.

بررسی‌های هرانا از صدور و اجرای احکام اعدام از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ نشان می‌دهند تعداد اعدام‌های اجرا شده به طور مستمر از تعداد احکام اعدام جدید صادر شده بیشتر بوده است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نوشت این تفاوت قابل‌ توجه، نشان‌دهنده «یک سیاست تهاجمی‌تر» از سوی دستگاه قضایی یا «تلاشی برای پاک‌سازی» است.

بر اساس جدول سیر آماری مربوط به اجرا و محکومیت به اعدام در ایران، در ژانویه ۲۰۲۴ دست‌کم ۸۶ نفر در کشور اعدام شدند و در این مدت ۳۵ حکم اعدام صادر شده است. این در حالی است که در ژانویه ۲۰۲۳ دست‌کم ۶۳ تن در ایران اعدام شده بودند و ۲۳ حکم اعدام برای متهمان صادر شده بود.

نگاهی مقایسه‌ای به آمار اعدام‌ها در ایران نشان می‌دهد در ژانویه امسال، ۲۳ اعدام و ۱۲ حکم اعدام بیش از ژانویه ۲۰۲۳ به ثبت رسیده است.

به نوشته هرانا، ایران با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام، به خصوص برای جرایم غیرجدی، همچنان به اجرای اعدام ادامه می‌دهد.

هرانا در گزارش خود نوشت: ژانویه ۲۰۲۴ با اعدام محمد قبادلو نیز همراه بود. قبادلو در ارتباط با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» اعدام شد. پرونده او به دلیل گزارش‌های مربوط به بیماری او و محاکمه‌های ناعادلانه، مورد توجه جوامع بین‌ المللی قرار گرفت. او در حالی اعدام شد که طبق قوانین بین‌ المللی از جمله بخش ۳(e) قطعنامه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد (۲۰۰۰/۸۵)، اعمال مجازات اعدام برای افراد مبتلا به بیماری های خاص اکیدا ممنوع است.

در ایران، اجرای مجازات اعدام به طور رایج پس از دادرسی‌های ناعادلانه و در یک سیستم قضایی که فاقد شفافیت و بی‌طرفی است، برای جرائمی که بر اساس استانداردهای بین‌المللی به عنوان جدی‌ترین جرائم تلقی نمی‌شوند، صورت می‌گیرد. ادامه استفاده از مجازات اعدام به این شکل، نقض آشکاری از حق حیات محسوب شده و با میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی در تضاد است.

بررسی اجرای حکم اعدام و صدور احکام اعدام از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌های اجرا شده به طور مستمر از تعداد احکام اعدام جدید صادر شده بیشتر بوده است. این تفاوت قابل توجه نشان‌دهنده یک سیاست تهاجمی تر از سوی دستگاه قضایی یا تلاشی برای پاکسازی است.

ایران با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام، به خصوص برای جرائم غیرجدی، همچنان به اجرای اعدام ادامه می‌دهد. حکومت ایران از صدور و اجرای حکم اعدام همچنین به عنوان ابزاری برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به درخواست‌های جامعه جهانی برای رعایت استانداردهای حقوق بشر تعلل می‌کند. قضات، بازجویان و اعضای نیروهای امنیتی که در نقض این استانداردها دخیل هستند، باید از طریق تحریم‌های بین‌المللی مسئول شناخته شوند.

در دو روز گذشته خبر محکومیت به اعدام دو تن از مخالفان حکومت منتشر شده است. وریشه مرادی و شهاب نادعلی هر دو به دلیل مخالفت با حکومت بابت اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده اند.

اتهام “بغی” علیه دو تن از مخالفان سیاسی

روز شنبه ۲۱ بهمن اعلام شد که شهاب نادعلی کارگر همدانی ۱۸ دی امسال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری بابت اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده است.

یک روز قبل جمعه ۱۹ بهمن «شبکه حقوق کردستان» به نقل از یک «منبع آگاه» اعلام کرد که وریشه مرادی طی مدت بازداشت در ماه‌های گذشته دو بار به شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار و به اتهام «بغی» از طریق عضویت یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت جمهوری اسلامی ایران تفهیم اتهام شده است.

در قوانین جمهوری اسلامی اتهام «بَغی» به معنای «قیام مسلحانه علیه نظام» تعریف شده است و می‌تواند حکم اعدام را برای متهم در پی داشته باشد.

در جدول زیر سیر آماری مربوط به اجرا و محکومیت به اعدام در ایران را می توانید ببینید.

تاریخاجرای حکم اعدامصدور حکم اعدام
ژانویه-۲۰۲۳۶۳۲۳
فوریه ۲۰۲۳۴۶۱۵
مارس-۲۰۲۳۳۵۲۰
آوریل ۲۰۲۳۱۹۱۱
می-۲۰۲۳۱۳۶۱۴
ژوئن-۲۰۲۳۴۹۹
جولای-۲۰۲۳۶۴۱۱
آگوست-۲۰۲۳۶۷۵
سپتامبر ۲۰۲۳۲۴۱۲
اکتبر-۲۰۲۳۷۸۱۶
نوامبر-۲۰۲۳۱۰۸۱۱
دسامبر-۲۰۲۳۱۰۷۱۶
ژانویه-۲۰۲۴۸۶۳۵

جدول فوق نشان دهنده سیر آماری محکومیت و اجرای حکم اعدام در ایران در طی یکسال اخیر است.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، از یک ژانویه ۲۰۱۲ تا ۳۱ ژوییه ۲۰۲۳ بیش از پنج هزار نفر شامل دست‌کم ۵۷ کودک در ایران به دار آویخته شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد در گزارش ماه آبان خود به مجمع عمومی این سازمان درباره نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به سرعت و میزان رشد نگران‌ کننده اجرای احکام اعدام هشدار داد.