27/04/2024

باز جویی سرباز اسرائیلی از اسیر فلسطینی برهنه شده، دسته بسته، در حال خونریزی

در ویدیویی که در فضای مجای منتشر شده یک فلسطینی بازداشت‌شده دیده می‌شود که برهنه‌اش کرده‌اند و با دستان بسته‌ و در حال خون‌ریزی روی یک صندلی نشانده‌اند و یک سرباز در حال بازجویی از اوست. کمی بعد از بازجویی همین اسیر را سربازان اسرائیلی با پای برهنه در خیابان‌های غزه گردانده گردانده اند.

بی بی سی در گزارش خود در این باره نوشت: ما توانستیم جغرافیای مکان این عکس را شناسایی کنیم که مدرسه‌ای در شمال نوار غزه است. این را از نشانه‌های روی در‌و‌دیوار و لوگو این موسسه آموزشی متوجه شدیم که در تصاویر ویدیویی مشاهده می‌شود و با تصاویر موجود از این مدرسه در فیسبوک مطابقت دارد.

در همین ویدیو کمی بعد مرد بازداشت‌شده دیده می‌شود که با پای برهنه در خیابان‌های غزه گردانده می‌شود.

همچنین در این گزارش آمده است: بی‌بی‌سی وریفای توانست با آنالیز یکی از تصاویری که طی چند روز گذشته بسیار در فضای مجازی و اینترنت انتشار یافته بود، یکی از حساب‌های کاربری در یویتوب را پیدا کند که متعلق به یوسی گامزو لیتوا، یک سرباز اسرائیلی است.

او از ماه دسامبر گذشته چندین ویدیو از داخل غزه منتشر کرده، از جمله تصاویری از سربازان گروه خود که آنها را جزو گردان گرانیت ۹۳۲ معرفی می‌کند که بخشی از هنگ ناهال ارتش اسرائیل است.

بنابر این گزارش صحنه بازجویی از اسیر فلسطینی و سایر تصاویر مشابه را در فضای مجازی همگی مردانی منتشر کرده‌اند که هنوز سربازان رسمی ارتش اسرائیل‌اند یا در زمان ضبط ویدیو رسما در خدمت ارتش این کشور بوده‌اند. آنها در این ویدیوها هویت خود را پنهان نکرده‌اند.

کارشناسان حقوقی می‌گویند تصاویری که در آنها مردان بازداشت شده در غزه برهنه، با دستان و چشمان بسته مشاهده می‌شوند ممکن است سندی برای نقض قوانین بین‌المللی تلقی شود.

همین ارزیابی را مارک الیس، یک مشاور ارشد سازمان ملل متحد در زمینه دادگاه‌های جرایم بین‌المللی، با مشاهده تصاویر تائیده کرده و گفته است: این تصاویر می تواند بیانگر نقض معاهدات جهانی از طرف سربازان اسرائیل در ارتباط با اسرای جنگی باشد.

در گزارش بی بی سی همچنین به انتشار ویدئوی دیگری توسط یوسی لیتوا سرباز اسرائیلی اشاره شده که در آن صدها مرد فلسطینی بازداشت شده دیده می‌شوند که در یک زمین ورزشی گرد آورده شده‌اند. ما مکان جغرافیایی این تصاویر را شناسایی کردیم که ورزشگاه یرموک در غزه است.

مردانی که در این تصاویر دیده می‌شوند اکثرا برهنه‌اند و تنها لباس‌ زیر بر تن دارند. برخی از آنها چشمان‌شان بسته است؛ زانو زده‌اند و در صف‌های موازی کنار هم قرارداده شده‌اند و سربازان اسرائیل اطراف‌شان را گرفته‌اند.

در بخشی از این ویدیو گروهی از بازداشت شدگان، که ۳ زن هم در میان آنها دیده می‌شوند، همگی با چشمان بسته در پشت یک دروازه فوتبال که پرچم اسرائیل بالای آن آویزان شده، زانو زده‌اند – عکس پایین.

ماده ۱۳ معاهده سوم ژنو درباره قوانین جنگی می‌گوید از اسرا باید محافظت شود به‌ویژه در برابر خشونت، ارعاب، اهانت و قراردادن آنها در انظار عموم.