27/04/2024

اسرائیل عامل حملات به خطوط مهم گازی در ایران است

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام غربی و یک کارشناس نظامی وابسته به سپاه پاسداران گزارش داده است که حملات چند روز گذشته به دو خط عمده انتقال گاز در ایران کار اسرائیل بوده است.

نیویورک تایمز در گزارش خود به انفجارهای منسوب به اسرائیل در چندین نقطه در دو خط لوله انتقال گاز در استان‌های فارس و چهارمحال و بختیاری در روز چهارشنبه و انفجاری در یک کارخانه مواد شیمیایی در نزدیکی تهران در روز پنجشنبه اشاره می‌کند.

به گزارش بی بی سی این روزنامه به نقل از مقام‌های ایران و با اشاره به گزارش‌های محلی نوشته این انفجارها باعث اخلال در توزیع گاز در ساختمان‌های دولتی، خانه‌ها و کارخانه‌های عمده در حداقل پنج استان ایران شد.

خبرگزاری‌ها در ایران روز چهارشنبه از انفجار خط لوله گاز در نزدیکی شهر بروجن، در استان چهارمحال‌ و بختیاری، در سه‌راهی بلداجی خبر دادند.

به علاوه جواد اوجی، وزیر نفت ایران، اعلام کرد که انفجارهایی هم در شبکه خطوط انتقال گاز سراسری در سه منطقه در استان فارس رخ داده است.

او روز جمعه درباره این حوادث گفت: «برنامه دشمن این بود که جریان گاز را در فصل زمستان در تعدادی از شهرهای بزرگ و استان‌های کشور به صورت کامل قطع کنند.»

اما آقای اوجی، که قبلا این انفجارها را «خرابکاری و تروریستی» توصیف کرده، مستقیما اسرائیل یا گروه دیگری را مقصر نشناخت.

روز پنجشنبه هم تصویری از انفجار در یک کارخانه تولید مواد شیمیایی در شهرقدس تهران منتشر شد. این انفجار یک محله را لرزاند و توده غلیظ دود و آتش را راهی آسمان کرد. نیویورک تایمز به نقل از دو مقام غربی نوشت که این حادثه هم کار اسرائیل بوده است.

با این حال وحید گلی‌کانی، فرماندار شهرقدس، با اشاره به اینکه دلیل این انفجار «امنیتی» نبوده گفت: «حادثه ناشی از وقوع حریق در مخازن شیمیایی یک شرکت خصوصی تولید مواد شیمیایی بوده است.»

مقام‌های غربی و کارشناس نظامی در ایران به نیویورک تایمز گفتند که این عملیات اسرائیل «نیازمند شناخت عمیق از زیرساخت‌های ایران و هماهنگی دقیق بود، به خصوص که دو خط لوله در چندین نقشه همزمان هدف قرار گرفت.»

نیویورک تایمز نوشت که نحوه دقیق حمله به این خطوط لوله معلوم نیست.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

به نوشته نیویورک تایمز این خطوط، گاز را به شهرهای عمده مثل تهران و اصفهان می‌برد و یکی از آنها تا آستارا، در مرز جمهوری آذربایجان کشیده شده است.

وزیر نفت ایران اعلام کرده تیم‌های فنی خسارات وارده را برطرف کرده‌اند و وضعیت به حال طبیعی برگشته است.

نیویورک تایمز به نقل از کارشناس نظامی وابسته به سپاه پاسداران نوشت که دولت ایران «به دلیل پیچیدگی و ابعاد عملیات بر این باور است که اسرائیل در پشت این حمله قرار داشته است.»

این روزنامه به نقل از یک مقام غربی این را یک «حمله بزرگ نمادین که تعمیر آن برای ایران آسان بود و باعث زیان کمی برای غیرنظامیان شد» توصیف کرد.

او افزود: «اما با گسترش مناقشه در سراسر خاورمیانه و افزایش تنش بین ایران و دشمنانش، به خصوص اسرائیل و ایالات متحده، حاوی این هشدار واضح بود که اسرائیل می‌تواند چه نوع خساراتی وارد کند.»

این روزنامه با اشاره به عملیات سال‌های اخیر اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای و نظامی و حتی ترور دانشمندان جمهوری اسلامی نوشت: «به گفته مقام‌ها و تحلیلگران، منفجر کردن بخشی از زیرساخت‌های انرژی این کشور، که مورد نیاز صنایع، کارخانه‌ها و میلیون‌ها غیرنظامی است، به معنی تشدید و گسترش قابل توجه دامنه این جنگ پنهانی است و ظاهرا جبهه‌ای تازه‌ را باز می‌کند.»