27/04/2024

ابهام درباره میزان مشارکت در انتخابات؛ رای ندادن خاتمی و انتخاب مجدد رئيسی

بسیاری از فعالان و جریانات سیاسی ایران با انتشار بیانیه‌هایی انتخابات را مانند دوره‌های گذشته «مهندسی‌شده» تلقی کرده و آن را تحریم کردند

با پایان رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای ایران و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری این کشور در پایان روز جمعه یازدهم اسفند، خبرگزاری‌های دولتی انتشار آمارهای غیر رسمی متعددی منتشر کردند، اما تا کنون میزان مشارکت در این انتخابات از سوی منابع رسمی و ستاد انتخابات کشور اعلام نشده است.

در حالی که برخی رسانه‌های داخلی ایران اعلام کردند که 25 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده اند و از مشارکت 40 درصدی در انتخابات خبر دادند، میزان مشارکت در انتخابات سال 1398، در حدود 42 درصد بود. طبق این آمار غیررسمی میزان مشارکت نسبت به دوره قبل کاهش دو درصدی داشته است.

بر اساس آمار غیررسمی میزان مشارکت مردم تهران پای صندوق‌های رای حدود 24 درصد بود که تقریبا مشابه دوره یازدهم انتخابات مجلس بوده است.

خاتمی رای نداد و رئیسی دوباره انتخاب شد

به باور ناظران، از شگفتی‌های این دوره انتخابات، رای ندادن محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران بود. بعد از پایان رای‌گیری بسیاری از رسانه‌ها و شخصیتهای سیاسی به رای ندادن خاتمی واکنش نشان دادند. این در حالی است که خاتمی از راهبرد جبهه اصلاحات ایران در این انتخابات حمایت کرده بود.
از نکات قابل توجه دیگر این دوره انتخابات، انتخاب دوباره ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به عنوان نماینده خراسان جنوبی در مجلس خبرگان است.

هنوز میزان رای‌های داده شده به رئیسی مشخص نیست اما برخی رسانه‌های دولتی اعلام کردند که او با کسب «اکثریت آرا»، نماینده استان خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری شد.

با این حال، قبل از اعلام نتایج رسمی، رسانه‌های حکومتی با اعلام «شکست کمپین تحریم» از مشارکت 40 درصدی رای‌دهندگان خبر دادند.

در این انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس سراسر کشور از 208 حوزه انتخابیه بر سر 290 کرسی و کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نیز برای تصاحب 88 کرسی به رقابت پرداختند.

با توجه وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و همچنین بحرانهای داخلی، منطقه‌ای و بین المللی که حکومت ایران با آن مواجه است، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که در این انتخابات مشارکت گسترده‌ای رخ نخواهد داد و میزان مشارکت کمتر از دوره‌های قبل خواهد بود.

جمهوری اسلامی همواره از مشارکت مردم در انتخابات به عنوان یک برگ برنده در راستای مشروعیت بخشیدن به نظام استفاده کرده است.

صبح روز جمعه، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از رای دادن در این دو انتخابات برای چندمین بار در هفته‌های اخیر درخواست کرد تا مردم به پای صندوق‌های رای بروند و گفت: «امروز چشم دوستان و بدخواهان به ملت است و می‌خواهند ببینید نتیجه چه می‌شود. دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید».

با این حال، بسیاری از فعالان و جریانات سیاسی ایران با انتشار بیانیه‌هایی انتخابات را مانند دوره‌های گذشته «مهندسی‌شده» تلقی کرده و آن را تحریم کردند.

Alarabia