27/04/2024

تداوم اعتراضات کارگری؛ بازنشستگان کماکان در خیابان: ما دیگه رای نمی دیم

امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ تجمعات اعتراضی بازنشستگان کماکان ادامه یافت. این شهروندان ماه های متوالی است که هر هفته در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه در خیابانها حضور می یابند و مطالبات برحق خود را فریاد میزنند. این در حالی است که حکومت و مسئولین هیچ وقعی به این اعتراضات نمی دهند و سکوت و بی تفاوتی را پیشه کرده اند. اعتراضات و اعتصابات کارگری نیز با چنین رویه ای از سوی حکومتیان مواجه هستند و در بهترین حالت با وعده های دروغین تلاش می کنند تا از حجم این اعتراضات، برای مدت کوتاهی هم که شده بکاهند. با این حال در هر گوشه و کنار کشور اعتراضات و اعتصابات کارگری تداوم می یابد. امروز نیز چند نقطه کشور شاهد اعتراضات کارگری در چندین واحد و منطقه تولیدی و خدماتی بود. از جمله امروز نیروهای ارکان ثالث شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه این شرکت تجمع کردند. در تبریز کارگران یک شرکت شکلات‌سازی تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران شهرداری ایلام مقابل درب استانداری تجمع اعتراضی برپا کردند. در بوئین‌زهرا نیز کارکنان شرکت آرین فولاد تجمع اعتراضی داشتند. امروز همچنین دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در واکنش به تفکیک جنسیتی سلف پردیس سیدخندان، برای دومین روز متوالی دست به اعتراض و تحصن زدند.

امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد خوزستان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان در اهواز دست به تجمع زدند. همچنین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اهواز نیز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی اهواز دست به تجمع و راهپیمائی زدند. در شوش نیز بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل سازمان تأمین اجتماعی شهرستان دست به تجمع زدند. بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اهواز به روال هر یکشنبه ، امروز نیز مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی تجمع اعتراضی خود را نسبت به وضعیت سخت معیشتی و پایمال شدن حقوق شان برپا کردند. در کرمانشاه همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری روبروی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه دست به تجمع ردند. تجمع کنندگان شعار هایی از جمله « حقوق نصف و نیمه، سکوت کنیم همینه» سر می دادند. این اعتراضات در شوش و اهواز با راهپیمایی همراه بود. از جمله شعارهای داده شده در اعتراضات امروز:

– بس که دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمیدیم

– رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو

– نوبت ما که میشه، خزانه خالی میشه

– مجلس سرسپرده، نمی خواهیم، نمی خواهیم

– عامل فقر ایران، بخشش پول ایران

امروز یکشنبه بیست و نهم بهمن ماه، شماری از نیروهای ارکان ثالث شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه این شرکت تجمع کردند.

در تبریز کارگران معترض شکلات سازیِ تبریز ۱۱ ساعت کارِ روزانه با ۹ میلیون تومان حقوق ماهانه دارند. این کارگران نسبت به میزان ساعت طولانی کار روزانه و دریافتی ماهانه اندک خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. زنِ جوانی به نمایندگی از دیگر کارگران وضعیتِ کارگرانِ کارخانه را این‌گونه شرح می‌دهد: «از شنبه تا پنجشنبه ۱۱ ساعت کار می‌کنیم، سه ساعت اضافه کارِ اجباریست و با این میزان کار، اگر جریمه نشویم، ماهی ۹ تا ۹ و نیم میلیون تومان دستمزد می‌گیریم.» این نماینده کارگران معترض می‌افزاید: «فقط کسانی که خیلی به کار نیاز دارند می‌مانند، (حجم) کار زیاد است و شرایط سخت و دستمزد ناچیز. خیلی‌ها می‌آیند و یک ماه نشده، می‌روند.» اوایل این ماه، کارگران صنایعِ غذایی شیرین عسل و کمی بعدتر، کارگرانِ بستنیِ اطمینانِ تبریز، مقابلِ کارخانه‌هایشان تجمع و به «ناچیز بودنِ حقوق و ناتوانی در تامین معیشتِ خانواده» اعتراض کردند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ایلام مقابل درب استانداری ایلام در اعتراض به عدم دریافت چهارماه حقوق و بیمه شان

امروز یکشنبه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲،کارگران شهرداری ایلام مقابل درب استانداری ایلام در اعتراض به عدم دریافت چهارماه حقوق و بیمه شان دست به تجمع اعتراضی زدند.

در بوئین‌زهرا کارکنان شرکت آرین فولاد در قطعی گاز برای این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تجمع اعتراضی کارگران از دیروز شنبه آغاز شده و امروز نیر ادامه دارد.

دومین روز تجمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در واکنش به تفکیک جنسیتی سلف پردیس سیدخندان، برای روز دوم در تاریخ ۲۹بهمن ماه۱۴۰۲ دست به اعتراض زدند و با پهن کردن سفره در بیرون از سلف و در محوطه اطراف سلف، ناهار خود را در کنار یکدیگر میل کردند.