27/04/2024

تجمعات سراسری پرستاران؛ تداوم اعتراضات و اعتصابات کارگری

روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲، پرستاران در چندین شهر کشور دست به تجمع اعتراضی زدند. همزمان کارکنان شرکتی( ارکان ثالث-پیمانکاری) دستگاه های اجرایی مقابل شورای نگهبان تجمعی گسترده برپا کردند. این تجمع  اعتراضی به صورت همزمان با  تجمع اعتراضی دیگری از کارگران ارکان ثالث سراسر کشور نیز مقابل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. همچنین امروز پرسنل ارکان ثالث شرکت ملی حفاری درحمایت ازتجمع اعتراضی  پرسنل ارکان ثالث جلوی وزارت نفت تجمع دیگری برگزار کردند. کارگران شرکت «لیدوم آذرستان روشن صنعت» در جاسک نیز امروز دست به اعتصاب زدند. در رشت همچنین امروز کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر گیلان تجمع اعتراضی داشتند. طبس نیز امروز شاهد اعتراضات کارگران کارخانه کک‌سازی طبس با برپایی تجمع اعتراضی بود. امروز همچنین شهروندان سراوانی مقابل ساختمان مدیریت برق تجمع کردند. برای مشترکان برق سراوانی قبض‌های میلیونی صادر شده است.

امروز شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲، پرستاران در چندین شهر کشور دست به تجمع اعتراضی زدند.
جامعه پرستاری، در پی افزایش نابسامانی شغلی، عدم تحقق وعده های صنفی و اقتصادی داده شده به آنها از قبیل فقدان امنیت شغلی، عدم  پرداخت فوق العاده خاص و متناسب نبودن هزینه تعرفه پرستاری در قیاس با تورم جاری در کشور، معترض هستند. 

پرستاران می گویند: « پرستاران مانند معلمان و کارگران صنعتی وضعیت اسفناک معیشتی، اضافه کاری های زیاد، معوقات پرداخت نشده، تبعیض حاکم بر سیستم پرداخت حقوق و مزایا، و بسیاری دیگر از مشکلات را تحمل می کنند. فشار کاری شدید و مسئولیت شغلی زیاد در مقابل مشکلات معیشتی و بیمه ای که از جانب حاکمیت بر پرستاران تحمیل می شود تنها با اعتصاب و اعتراض های گسترده و حمایت های همه گروه های تحت ستم حل خواهد شد.» به این پرستاران حق مسکن پراخت نشده است و اضافه‌کاری و سایر معوقات خود را مطالبه می‌کنند.

پرستاران خواهان عدالت در تعرفه‌گذاری، اجرای فوق‌العاده خاص، اجرای قوانین مشاغل سخت، رفع اضافه‌کار اجباری و پرداخت به موقع معوقات مزدی هستند. تحصن و اعتراض ادامه دار پرستاران امروز در چندین شهر از جمله در استان قم، استان البرز، اهواز، بوشهر، پرستاران استان فارس در شیراز، یزد، مشهد، پرسنل بیمارستان مدنی کرج، آبادان و … برگزار شدند.

در ماه‌های گذشته تجمعات زیادی از سوی پرستاران و کادر درمان در شهرهای مختلف کشور برگزار شده که همه‌ی آن‌ها در اعتراض به معوقات مزدی، تعرفه‌های ناعادلانه و عدم پرداخت فوق‌العاده خاص، اجرای تمسخرآمیز قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و اضافه‌کاری‌های اجباری و مفت صورت گرفته است.

پرستاران و کادر درمان از اعتراض کف خیابان تا احضار و بازجویی!

بیش از ٧۰ تن از کادر درمان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سنندج به بخش تخلفات اداری، حراست و اطلاعات سپاه سنندج احضار شدند! به گزارش رسانه های خبری کردستان،  در یک هفته گذشته از روز ١٧ بهمن‌ماه ١۴۰۲ تاکنون بیش از ۶۰ تن از پرستاران و کادر درمانی به حراست دانشگاه علوم‌پزشکی و بیش از ١۰ تن نیز به بخش تخلفات اداری یا اطلاعات سپاه سنندج احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند  .

تجمع  اعتراضی کارکنان شرکتی( ارکان ثالث-پیمانکاری) دستگاه های اجرایی مقابل شورای نگهبان
این تجمع  اعتراضی به صورت همزمان با  تجمع اعتراضی دیگری ازکارگران ارکان ثالث سراسر کشور نیز مقابل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. این کارکنان میگویند این تجمعات  تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت.

تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث وزارت نفت در مقابل ریاست جمهوری

کارگران ارکان ثالث وزارت نفت در مقابل ریاست جمهوری تجمع اعتراضی برپا کردند.
خواسته‌ی این کارگران «حذف شرکتهای پیمانکاری» است. حدود یکصد و پنج هزار نفر به صورت شرکتی (ارکان ثالث حجمی و غیرحجمی) در شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت اعم از شرکت گاز، نفت، حفاری، پالایش، پخش فرآورده‌های نفتی مشغول کار هستند که درخواست همه آن‌ها خروج شرکتهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با وزارت نفت است.این خواسته چندین سال است که در رأس مطالبات است اما تاکنون کاری انجام نشده است.سالهاست کارگران ارکان ثالث تحت مسئولیت شرکت‌های واسطه‌ای مشغول کار هستند؛ شرکت‌هایی که به بهانه تامین نیرو عملا هیچ نقشی در ارائه خدمات ندارند.
مطالبات این کارگران به شرح زیر است:

– اجرای فاز دوم اصلاحیه طرح طبقه بندی مشاغل با در نظر گرفتن عدالت در پرداخت بین همه کارکنان رسمی، ارکان ثالث و قراردادی؛
– بهره‌مندی از بن کارت و نفت کارت و استفاده از خدمات رفاهی و تسهیلات قرض‌الحسنه؛
– عدالت در پرداخت مزد و مزایای مزدی،
– یکسان‌سازی حقوق و مزایای کارگر ارکان ثالث با نیروی رسمی؛

تجمع اعتراضی  پرسنل ارکان ثالث شرکت ملی حفاری
روز شنبه ۲۸ بهمن ، پرسنل ارکان ثالث شرکت ملی حفاری نیز درحمایت ازتجمع اعتراضی  پرسنل ارکان ثالث جلوی وزارت نفت در محل کار خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

اعتصاب کارگران شرکت «لیدوم آذرستان روشن صنعت» در جاسک بدلیل عدم پرداخت معوقات دستمزد

نیروهای شرکت «لیدوم آذرستان روشن صعت» در اعتراض به عدم پرداخت معوقات حقوق و دستمزد خود از سوی شرکت کارفرما دست به اعتصاب جمعی زدند.

به گفته یکی از کارگران شرکت «لیدوم آذرستان رژون صنعت»:« بالغ بر ۵۰۰ نیروی شرکت به مدت سه ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و مسئولین هم به رغم اعتراض و مشکلات زندگی کارگران اقدامی انجام نداده‌اند و با پیگیری و‌ مطالبه کارگران پاسخ داده نشده و آنها به ناچار دست به اعتصاب زده و حاضر به کار کردن نیستن تا معوقات آنها پرداخت شود.»

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ذوب آهن فولاد خزر گیلان مقابل در ورودی کارخانه در اعتراض به تعطیلی آن

مدتی است کارخانه فولاد خزر به دلیلِ آنچه کارفرما بحران مالی دانسته، تعطیل شده است.

پیش از این کارگران این کارخانه از قطعی برق کارخانه به دلیل بدهی ۱۶۰ میلیاردی این کارخانه به اداره برق خبر داده بودند.

همچنین موضوع تعیین تکلیف مالکیت این کارخانه به دلیل اختلافات بوجود آمده بین سهامداران مشخص نشده و حدود ۴۰۰ کارگر شاغل در‌ این کارخانه نگران از دست دادن شغل خود هستند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کک‌سازی طبس

کارگران کارخانه کک‌سازی طبس امروز شنبه ۲۸ بهمن به محقق نشدن وعده‌ها برای افزایش حقوق اعتراض کردند.

هفته گذشته نیز شماری از کارگران کارخانه کک‌سازی طبس از زیرمجموعه شرکت توسعه معادن و فلزات، به محقق نشدن وعده‌های مدیران برای افزایش حقوق اعتراض کردند.

در تاریخ ۴ بهمن‌ماه نیز کارگران کارخانه‌ی کک‌سازی طبس در اعتراض به کاهش مزایای مزدی و قانونی‌ای که برخورداری از آنها جزو حقوق قانونی کارگران است، در مقابل دفتر مدیریت این کارخانه تجمع کرده بودند.

در حالی که به گفته‌ی کارگران تولید کارخانه در سال جاری تقریبا به دو برابر افزایش یافته و کارگران تحت فشار کاری بیشتری قرار گرفته‌اند، کارفرما به بهانه‌ی کمبود منابع مالی برخی مزایای مربوط به حق افزایش تولید، حق پاداش و بهره‌برداری و همچنین کمک‌های غیرنقدی، رفاهی و مناسبتی را کاهش داده یا در بعضی موارد به کلی قطع کرده است.

تجمع و اعتراض شهروندان سراوانی مقابل ساختمان مدیریت برق
برای مشترکان برق سراوانی قبض‌های میلیونی صادر شده است.

مردم سراوانی با اعتراض به صدور قبض‌های میلیونی برای مشترکین مقابل ساختمان مدیریت برق سراوان تجمع کردند و خواستار پیگیری مسئولین شدند.
این تجمع‌کنندگان از مسئولین خواستند در باره‌ی صدور قبض‌های ارقام بالا که شهروندان سراوانی توان پرداخت آن را ندارند ، پیگیری کنند.

این شهروندان با مسئله‌ی جدی بیکاری دست به گریبانند .
در چند ماه اخیر برای مشترکین اداره برق استان سیستان و بلوچستان قبض‌های با مبالغ میلیونی برای مشترکین تا سقف ۱۵ میلیون و گاه بیشتر نیز صادر شده است.