27/04/2024

اعلام تاریخ دادرسی ١٢ فعال مدنی در رشت

روز دوشنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۲، تاریخ و زمان رسیدگی به اتهامات سارا جهانی، ، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیاه،نگینرضایی، واحده خوش‌سیرت، متین یزدانی، آزاده چاووشیان، زهره دادرس، زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و هومن طاهری، بازداشت‌شدگان مردادماه در رشت، مشخص شد.

گقتنی است که دادگاه این فعالان مدنی روز پنج‌شنبه ١٠ اسفند ماه سال جاری، در شعبه ٣ دادگاه انقلاب رشت توسط ریاست قاضی مهدی راسخی، برگزار خواهد شد.

همچنین در ابلاغیه‌ای که برای وکلای این ۱۲ فعال ارسال شده، اتهامات آن‌ها «فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت در گروه دسته به قصد برهم زدن امنیت کشور، اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی» ذکر شدە است.

زهره دادرس و سارا جهانی، در تاریخ ۲۵مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط مأموران اداره کل اطلاعات استان گیلان، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه آن نهاد امنیتی و طی مراحل بازجویی‌ها و سپس بازپرسی در دادسرای عمومی و انقلاب استان گیلان، به بند عمومی در زندان لاکان رشت منتقل و در تاریخ ۹ مهرماه ۱۴۰۲، با تودیع ۲ فقره وثیقه به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آزاد شدند.

یاسمین حشدری نیز، در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۲، توسط مأموران اداره اطلاعات در شهرستان انزلی، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه آن نهاد امنیتی در شهر رشت و طی مراحل بازجویی‌ها و تفهیم اتهام در نهایت به زندان لاکان رشت منتقل و در تاریخ ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۲، پس از تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد. 

باید اشاره کرد که شیوا شاه سیاه، نیز در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲، در جریان یورش‌های گسترده مأموران وزارت اطلاعات، به منزل فعالان حقوق زنان، در استان گیلان، دستگیر و برای تشکیل پرونده قضایی به بند وزارت اطلاعات در شهر رشت و پس از اتمام بازجویی‌ها به کانون اصلاح و تربیت آن شهر، منتقل و در تاریخ ۴شهریورماه ١۴٠٢، با تودیع قرار وثیقه، آزاد شد.

نگین رضائی و واحده خوش سیرت هم در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲، به همراه جمعی از فعالان مدنی استان گیلان، توسط مأموران وزارت اطلاعات، بازداشت و برای تشکیل پرونده به بازداشتگاه آن نهاد امنیتی منتقل و پس از طی مراحل بازجویی‌ها و تفهیم اتهام در تاریخ ٢ شهریورماه ١٤٠٢، با تودیع قرار وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شدند.

همچنین، متین یزدانی، زهرا دادرس و جلوه جواهری، در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط مأموران اداره اطلاعات استان گیلان، دستگیر و پس از تفتیش منازل و توقیف برخی لوازم شخصی آن‌ها از قبیل گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و غیره، برای تشکیل پرونده قضایی و انجام تحقیقات به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل و در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۲، با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

آزاده چاوشیان هم، در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲، در شهر رشت مرکز استان گیلان، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل وی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان گیلان و طی مراحل بازجویی‌ها با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

فروغ سمیع نیا، در تاریخ ۳ شهریور ماه ۱۴۰۲، توسط مأموران اداره کل اطلاعات استان مازندران، بازداشت و برای تشکیل پرونده به بازداشتگاه آن نهاد امنیتی منتقل و چندی بعد به بند کانون اصلاح و تربیت زندان زنان رشت، منتقل و در تاریخ ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه آزاد شد.

وی پیشتر هم در جریان بازداشت‌های گسترده در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸، توسط مأموران امنیتی، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره کل اطلاعات استان گیلان واقع در شهر رشت و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، با قید وثیقه آزاد شده بود.

همچنین جلوه جواهری، پیش از این هم در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸، به همراه شماری دیگری از شهروندان، در جریان برگزاری مراسم چهلم «نوید بهبودی»، از جانباختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در پی یورش نیروهای امنیتی به آن مراسم، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه نیروی انتظامی رشت و انجام مقدمات اولیه برای تحقیقات بیشتر به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر رشت مرکز استان گیلان منتقل شد و در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸، پس از طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، به زندان لاکان «مرکزی» شهر رشت منتقل و در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. 

باید اشاره کرد که هومن طاهری، نیز در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲، توسط مأموران وزارت اطلاعات، در شهر رشت، دستگیر و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی‌ها و تفهیم اتهام در نهایت به زندان لاکان رشت منتقل و در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۲، با قید کفالت آزاد شد.