27/04/2024

وزارت کشور ایران میزان مشارکت در انتخابات را «41 درصد» اعلام کرد

با توجه به آمار رسمی 59 درصد از واجدین شرایط انتخابات 1402 را تحریم کردند

سه روز پس از برگزاری انتخابات در ایران، به طور رسمی، میزان مشارکت در انتخابات اعلام شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، در یک نشست خبری اعلام کرد که میزان مشارکت در این انتخابات «41 درصد» از واجدان شرایط رای دادن در انتخابات بوده است؛ به گفته او این میزان حدود 25 میلیون نفر را شامل می‌شود، و آرای سفید دریافت شده 5 درصد بوده است.

اعلام این آمار در حالیست که ناظران از سونامی آرای سفید، متفرقه و باطله خبر داده بودند، وزیر کشور ایران در این رابطه گفت: «اینکه برخی تلاش می‌کنند روی مفهوم آرای سفید سرمایه‌گذاری کنند، نتیجه‌ای ندارد و به جایی نمی‌رسد. تلاش برای کم‌رمق نشان دادن انتخابات کار نادرستی است. اگر همه آرای مخدوش کل کشور را هم محاسبه کنیم نهایتاً به 8 درصد می‌رسیم».

با توجه به آمار رسمی 59 درصد از واجدین شرایط انتخابات 1402 را تحریم کردند، درصد بالای آرای باطله نشان از ریزش شدید نیروهای درون نظام است که به دلایل داشتن شغل‌های حساس باید رای دهند، با افزودن آمار آرای باطله به آمار تحریم، مقدار 33 درصد به این انتخابات رای صحیح داده‌اند.

وحیدی همچنین از این برگزاری مرحله دوم انتخابات در اردیبهشت سال آینده خبر داد، سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم در رابطه با برگزاری مرحله دوم انتخابات گفت: «یک ماه بعد از تائید صحت نتیجه انتخابات توسط شورای نگهبان، می‌توانیم مرحله دوم را برگزار کنیم».

بر اساس آمارها، علاوه بر اینکه مجلس خبرگان در اختیار اصولگرایان است، اکثریت نامزدهای راه یافته به مجلس در سراسر کشور هم، چهره‌های تندرو و اصولگرا هستند. در این میان سهم نامزدهای موسوم به «میانه‌»رو در مجلس از سراسر کشور 45 کرسی است.

طبق آمارهایی که از سوی خبرگزاری‌های دولتی منتشر شده استان البرز با 28. 4 درصد، کردستان با 30.54 درصد و تهران هم با 34 درصد، کمترین میزان مشارکت را در انتخابات داشتند.

جمهوری اسلامی همواره از مشارکت مردم در انتخابات به عنوان یک برگ برنده در راستای مشروعیت بخشیدن به نظام استفاده کرده است، صبح روز جمعه، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از رای دادن در این دو انتخابات برای چندمین بار در هفته‌های اخیر درخواست کرد تا مردم به پای صندوق‌های رای بروند و گفت: «امروز چشم دوستان و بدخواهان به ملت است و می‌خواهند ببینید نتیجه چه می‌شود. دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید».

العربیه