27/04/2024

سونامی آرای باطله؛ سردرگمی حکومت در دستکاری نتایج رای گیری

دو روز بعد از انتخابات روز جمعه ۱۱ اسفند، هنوز هیچ اطلاعات رسمی ای پیرامون میزان مشارکت در این انتخابات از سوی ستاد برگزاری انتخابات و وزارت کشور اعلام نشده و رسانه های حکومتی به طور هماهنگ از شرکت ۴۱ درصدی مردم در این انتخابات خبر می دهند.

این رقم نه تنها از سوی نیروهای مخالف، بلکه از سوی پاره ای فعالین حکومتی حتی اصولگرا مورد چالش قرار گرفته است. اطلاعات جسته و گریخته حاکی از میزان بسیار بالای «آرای باطله» در این انتخابات است. یک نمونه شهر یزد است که اعلام شده «آرای باطله» در جایگاه دوم قرار گرفته است. در شهریار آرای باطله با فاصله ی زیادی اول شده است. با توجه به آرای شمره شده در تهران که مطابق آخرین اطلاعات، نیمی از سی نامزد پیشتاز نتوانسته اند حداکثر بیست درصدی را کس کنند، گمانه زنی ها در مورد تعداد بسیار زیاد آرای باطله در پایتخت است.

در بسیاری از نقاط از جمله تهران انتخابات به دور دوم خواهد رفت زیرا کاندیداها نتوانسته اند بیست درصد آرا را به دست آورند.

گفته می شود علت تاخیر در اعلام نتایج؛ رایزنی های پنهان و سردرگمی در مورد چگونگی آمار سازی برای افزایش مشارکت به نحوی است که «آبرو»ی حکومت حفظ شود.

مطابق آخرین اطلاعات منتشر شده، میزان آرای دست کم پانزده نفر اول تهران ناگهان جهشی تصاعدی یافته است. آرای نفر اول تهران بیش از پانصد هزار اعلام شده که از آرای نفر سی ام در اکثر دوره های قبلی کمتر است.

سایت بهار نیوز نوشت: همزمان با اعلام نتایج بیش از ۳۵۰۰ شعبه انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، رئیس ستاد انتخابات این استان از احتمال کشیده شدن انتخابات این حوزه به دور دوم خبر داد و همزمان یک فعال اصولگرا خبر داد که از حدود ۲۰ درصدی که در تهران در انتخابات شرکت کردند، نصفشان رای باطله دادند!

در این گزارش آمده است: شب گذشته (جمعه شب) و در پایان زمان رای گیری که ۶ ساعت (تا نیمه شب) تمدید شد، خبرگزاری‌هایی چون ایرنا، مهر، تسنیم و فارس بدون اشاره به منبع خبر خود، مدعی شدند ۲۴ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند؛ یعنی مشارکت حدودا ۴۰ درصدی. هرچند حتی بر فرض صحت این عدد، کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس در ۴ دهه اخیر به وقوع پیوسته است.
نتایج ۳۵۰۱ شعبه از پنج هزار شعبه رأی‌گیری تهران که عصرگاه شنبه، ۱۲ اسفند، منتشر شد، نشان می‌دهد محمود نبویان به عنوان منتخب پبشتاز تنها ۳۴۲ هزار رأی به دست آورده که گمانه‌زنی درباره شمار بالای «آرای باطله» ریخته‌شده به صندوق‌ها را افزایش می‌دهد!
بسیم لاله، خبرنگار خبرگزاری ایلنا که در وزارت کشور مستقر است، روز شنبه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت پس از شمارش ۸۰ درصد از صندوق‌های شهر تهران، آرای باطله «بیش از ۳۸۰ هزار» بوده است. محمد مهاجری، روزنامه‌نگار نزدیک به اصولگرایان، نیز گفت: «نتیجه انتخابات مجلس در اکثر شهرها حتی کلانشهرها و از جمله تهران عجیب و جالب است. یعنی نفر اول یا دوم، آرای باطله است.»
وزارت کشور هنوز تعداد کل شرکت‌کنندگان در حوزه انتخابیه «تهران، ری و شمیرانات» را اعلام نکرده، اما یاسر جبرائیلی از چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) ادعا کرد که در تهران تنها یک میلیون و ۸۱۳ هزار نفر رأی داده‌اند. او که رئیس «مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام» در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در ادامه نوشت: «به احتمال بسیار بالا، قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد.»
عباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، گفت: «احتمال کشیدن انتخابات به دور دوم در حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس وجود دارد چرا که باید داوطلبان حائز ۲۰ درصد آرا شوند.» جوهری روز جمعه گفته بود در تهران بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. احتمال تعداد بالای آرای باطله در حوزه‌های دیگر انتخابات نیز مطرح شده و رسانه‌های داخلی خبر داده‌اند در یزد میزان آرای باطله در رده «دوم» قرار گرفته است. در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز که با پیروزی ابراهیم رئیسی به پایان رسید، «آرای باطله» در کل کشور بعد از او، مقام دوم را بالاتر از سایر نامزدها کسب کرده بود. میلیون نفر اعلام شده بود.

فاصله ۲ هزارتایی آرا باطله در شهریار با نماینده این شهر!

در حالی که حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد نزدیک به یک و نیم میلیون جمعیت دارد نماینده اصولگرا این شهر با ۵۶۵۲۹ رای وارد مجلس شد. این در حالیست که در این حوزه ۵۴۱۹۵ رای باطله بوده است که عددی بی سابقه می‌باشد!

ادعای عجیب درباره میزان‌ مشارکت در قم!

به گفته وزارت کشور، در سال ۱۳۹۸ میزان مشارکت قمی‌ها در انتخابات ۴۳٪ بود، و اکنون در سال ۱۴۰۲، ۴۹/۷٪
اما جالب است که دوره پیشین، نفر اول ۲۱۸هزار رای آورده بود و ذوالنور با ۲۰۴هزار رأی دوم شده بود؛ اما اکنون ذوالنور با ۱۴۹هزار رأی اول شده است، و البته میزان مشارکت هم ۶درصد افزایش پیدا کرده است!

در واکنش به این وضعیت اسفناک برخی چهره های حکومتی نیز هشدار می دهند.

مصطفی فقیهی: انتخابات مجلسِ سال ۱۳۷۸، ۳۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۲۶ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.
۲۴ سال بعد و در سال ۱۴۰۲، از مجموع ۶۱ میلیون واجد شرایط رأی دادن، ۲۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که روزنامه‌ی زاکانی، آن را «سیلی بر دشمنان» تلقی می‌کند. نفر اول تهران پس از شمارش دو پنجمِ صندوق‌ها- ۱۲۰ هزار رأی آورده. این یعنی احتمالاً، نفر اول ۳۰۰ هزار رأی دارد. حال آن‌که نفر آخر مجلس ۱۳۹۸ در تهران، ۶۴۲ هزار رأی و نفر آخر مجلس ۱۳۹۴، یک میلیون و ۷۸ هزار رأی، و نفر آخر مجلس ۱۳۷۸، ۷۰۰ هزار رأی آورده بود. تحلیل چرایی این اتفاق مهم و خوشحالی حماسه‌سرایان با شما.

حسین صارمی فعال اصولگرا: وضعیت انتخابات در تهران اسف بار است. از حدود ۲۰ درصدی که شرکت کردند، نصفشان رای باطله دادند که میماند ۱۰ درصد! قرار نیست فکری به حال ملت ۹۰ درصدی شود؟!

محمد مهاجری: نفر اول آرای باطله. نتیجه انتخابات مجلس در اکثر شهرها حتی کلانشهرها و از جمله تهران عجیب و جالب است. یعنی نفر اول یا دوم، آرای باطله است. جا دارد به اعضای محترم شورای نگهبان به خاطر این کاردستی هنرمندانه تبریک بگوییم.

امیر دبیری مهر نوشته است: پایین ترین نرخ مشارکت سیاسی رقم خورده و احتمالا در تهران نفرات اول تنها رای ۵ درصد مردم تهران و ۵/. درصد رای مردم ایران را دارند برخی بجای تامل و تدبر در این بحران سیاسی و مشارکت، از جشن و حماسه و سیلی ٢۵ میلیونی سخن می گویند. وقتی سقف انتظارات زیر کف آرمانها باشه همین میشه!

هاشم فیروزی نوشته است: ناظر به حوادث پیش آمده در نتایج اعلامی که نرخ مشارکت این دوره با دوره قبل مجلس حدودا برابر است، اما تعداد آرای نفر اول این دوره با نفر اول دوره قبل فاصله زیادی دارد دو سناریو بیشتر مطرح نیست: یا تعداد آرای باطله و سفید بسیار بالاست. و یا در حالت دیگر در اعلام نرخ مشارکت اشتباهی رخ داده است و نرخ مشارکت پایینتر است.