27/04/2024

اسرائیل کارکنان این آژانس را وادار کرده به دروغ خود را مرتبط با حماس اعلام کنند

آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل اعلام کرد برخی از کارمندانی که از بازداشت اسرائیل رها شده اند گزارش داده اند مقامات اسرائیلی آن ها را تحت فشار قرار گرفته اند تا به دروغ اظهار کنند آژانس با حماس ارتباط دارد و کارکنان آن در  حملات ۷ اکتبر شرکت داشته اند.

به گزارش رویترز این اظهارات در گزارشی از سوی آژانس امداد و کار سازمان ملل (UNRWA) که تاریخ فوریه ۲۰۲۴ را دارد آمده است. در این گزارش جزئیات ادعاهای فشارها بر زندانیان فلسطینی ناشناس، از جمله تعدادی از کارکنان آنروا در زندان های اسرائیل ارائه شده است.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات آنروا گفت این آژانس قصد دارد اطلاعات موجود در گزارش ۱۱ صفحه ای منتشر نشده را در اختیار سازمان هایی در داخل و خارج سازمان ملل در زمینه مستندسازی موارد نقض حقوق بشر فعالیت می کنند، قرار دهد. او گفت: «وقتی جنگ به پایان می رسد، باید یک سری تحقیقات برای بررسی همه موارد نقض حقوق بشر انجام شود.

در این سند آمده است که چندین کارمند فلسطینی آنروا توسط ارتش اسرائیل بازداشت شده اند و گفته اند مورد ضرب و شتم شدید بدنی، و تهدید به آزار اعضای خانواده خود قرار گرفته اند. کارکنان آژانس در حین بازداشت تهدید مقامات اسرائیلی قرار گرفته اند تا اظهارات نادرستی علیه آژانس بر زبان بیاورند. مقامات اسرائیلی از آن ها خواسته اند اعتراف کنند آژانس به حماس وابستگی دارد و کارکنان آنروا در جنایات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ شرکت کرده‌اند.

آنروا درخواست رویترز برای دیدن متن مصاحبه هایی که حاوی ادعای اعترافات دروغین اجباری است را رد کرده است.

در گزارش آنروا آمده است که علاوه بر آزارهای ادعایی کارکنان آنروا، زندانیان فلسطینی به طور گسترده تر گفته اند مورد ضرب و شتم، تحقیر، تهدید، حمله سگ ها، خشونت جنسی و مرگ بر اثر محرومیت از درمان پزشکی قرار داشته اند.

آنروا که به آوارگان فلسطینی کمک و خدمات ضروری ارائه می کند، درست بعد از دادگاه لاهه که اسرائیل را از اعمال خشونت علیه فلسطینی ها منع کرد، مورد اتهام اسرائیل قرار گرفت. مقامات اسرائیلی مدعی شدند ۱۲ نفر از ۱۳۰۰۰ کارمند این آژانس در حمله ی ۷ اکتبر حماس به اسرائیل دست داشته اند. اتهامات اسراییل باعث شد ۱۶ کشور از جمله ایالات متحده کمک های مالی ۴۵۰ میلیون دلاری آنروا را متوقف کنند و فعالیت های این سازمان را با بحران مواجه کنند.

آنروا به حدود ۵.۷ میلیون پناهنده فلسطینی ثبت نام شده در سراسر خاورمیانه خدمات آموزشی، بهداشتی و امدادی ارائه می دهد. ایالات متحده تاکنون بزرگترین کمک کننده به بودجه سالانه ۱.۴ میلیارد دلاری این آژانس بوده است.

آنروا به منظور ادامه ی ارائه کمک های بشردوستانه تعدادی از کارمندان خود را اخراج و اعلام کرد تحقیقات داخلی مستقلی توسط سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوال رویترز به طور مشخص به اتهامات مربوط به تحت فشار قرار دادن کارکنان آنروا پاسخی نداد، اما گفت نیروهای دفاعی اسرائیل مطابق با قوانین اسرائیل و بین‌المللی برای حمایت از حقوق بازداشت شدگان عمل می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل با بیان اینکه اسرائیل ادعاهای عمومی و غیرمستند در مورد آزار جنسی بازداشت شدگان را رد می کند، گفت: شکایات مشخص از رفتار نامناسب برای بررسی به مقامات مربوطه ارسال می شود و تحقیقات برای مرگ هر زندانی توسط پلیس نظامی انجام می شود. این سخنگو گفت زندانیان آزاد شده تحت کنترل حماس هستند و حماس می تواند آن ها را مجبور کند اسرائیل را محکوم کنند.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات آنروا در پاسخ به این ادعا، گفت این گزارش بر اساس “شهادت های دست اولی است که مردم به ما گفته اند. در برخی موارد به وضوح تاثیرات ضرب و شتم فیزیکی و همچنین تاثیرات روانی بر بدن افراد وجود داشته و مستند شده است.

ارتش اسرائیل در ۴ مارس اتهامات جدیدی علیه آنروا مطرح کرد و مدعی شد آنروا بیش از ۴۵۰ “عامل نظامی” از حماس و سایر گروه های مسلح را استخدام کرده است و اسرائیل این اطلاعات را با سازمان ملل متحد در میان گذاشته است.

در اواخر همان روز، رئیس آنروا با اشاره به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و تخریب زیرساخت های آژانس در غزه، نسبت به “یک کارزار عمدی و هماهنگ” با هدف پایان دادن به کار آژانس هشدار داد. ژولیت توما در پاسخ به سوالی درباره آخرین اتهامات اسرائیل، گفت آنروا هر نهادی را که اطلاعاتی در مورد اتهامات علیه کارکنان آنروا دارد تشویق می کند تا اطلاعات خود را در اختیار تحقیقاتی که توسط یک نهاد نظارتی سازمان ملل انجام می شود، قرار دهد.

توما به رویترز گفت این سند بر اساس مصاحبه‌هایی است که آژانس با ده‌ها فلسطینی آزاد شده از بازداشت اسرائیل که آنروا به آنها کمک کرده بود، انجام داده است. او گفت نمی‌تواند آمار دقیق‌تری ارائه دهد و نمی‌داند که چه تعداد از بازداشت‌شدگان مورد فشار قرار گرفته اند که به رابطه با حماس اعتراف کنند. وی گفت: این گزارش بر روی زندانیانی تمرکز دارد که به مدت طولانی به منظور بازجویی از غزه بیرون برده شده و پس از آن از طریق کرم شلوم در بازه‌ی دسامبر تا فوریه به غزه بازگشتند.

اسرائیل به دنبال تعطیلی آنروا است

در این گزارش آمده است که آنروا آزادی ۱۰۰۲ زندانی در کرم شالوم را در سنین ۶ تا ۸۲ سال تا ۱۹ فوریه مستند کرده است. آنروا حملات ۷ اکتبر را محکوم کرده و گفته است اتهامات اسرائیل علیه آژانس – در صورت صحت – خیانت به ارزش های سازمان ملل و مردمی است که آنروا به آنها خدمت می کند.

بازرسان سازمان ملل در ۲۹ فوریه گفتند انتظار دارند به زودی اسنادی را از اسرائیل در رابطه با اتهامات این رژیم مبنی بر عضویت کارکنان UNRWA از حماس دریافت کنند. اسرائیل می گوید آنروا باید تعطیل شود.

رویترز می نویسد پیش از این با فلسطینی هایی که در جریان درگیری توسط اسرائیل بازداشت شده و از بدرفتاری گزارش داده بودند مصاحبه کرده است. آنها شامل سه مرد می‌شوند که می‌گویند آنها و دیگر زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، لباس‌های زیرشان را درآورده‌اند و بدنشان را با سیگار سوزانده‌اند.