27/04/2024

در آستانه ی رمضان، نشانه ای از برقراری آتش بس در غزه وجود ندارد

اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خود را برای هفته‌ای پرتنش و بالقوه خشونت آمیز آماده می‌کنند، نشانه‌ای از آتش‌بس محتمل در غزه وجود ندارد و حماس برای راهپیمایی اعتراضی در سراسر جهان اسلام به مناسبت آغاز ماه رمضان در روز دوشنبه فراخوان داده است.

در اوایل این ماه، آتش بس قبل از ماه رمضان ممکن به نظر می رسید، اما از هفته گذشته که مذاکرات غیرمستقیم در قاهره بدون پیشرفت پایان یافت، امیدها کمرنگ شد.

روز جمعه، رئیس جمهور آمریکا گفت توافق بین حماس و اسرائیل اکنون “سخت به نظر می رسد” و او نگران خشونت ها در اورشیلم است.

ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس، در بیانیه‌ای ویدئویی که روز جمعه در کانال تلگرامی منتشر شد، ماه رمضان را «ماه پیروزی، ماه جهاد» خواند و گفت که این گروه در غزه از حیثیت مسلمانان در سراسر جهان دفاع می‌کند.

در اوایل این ماه، اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس، از گروه‌های اسلام‌گرا در خاورمیانه که بسیاری از آنها از سوی ایران حمایت می‌شوند، دعوت کرد  حملات خود را به اسرائیل در ماه رمضان افزایش دهند و خواستار «جنبش گسترده و بین‌المللی برای شکستن محاصره مسجد الاقصی» شد.

هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دانشجویان نظامی گفت اسرائیل به حمله زمینی به رفح، احتمالاً در ماه رمضان ادامه خواهد داد. حتی متحدان سرسخت اسرائیل هشدار داده‌اند چنین حمله‌ای منجر به یک فاجعه انسانی در غزه خواهد شد و می‌تواند به عنوان محرکی برای تشدید خشونت ها باشد.

رفح جنوبی ترین شهر غزه است و حدود یک میلیون آواره را در خود جای داده است. همچنین نقطه ورود کمک های بسیار مورد نیاز و یک مرکز لجستیکی برای آژانس های کمک رسانی است. اسرائیل می گوید اکثر رهبران حماس و نیروهای نظامی باقی مانده آن در آنجا هستند.

روز شنبه، بایدن گفت حمله احتمالی به رفح برای او «خط قرمز» است، اما افزود که هرگز «اسرائیل» را تنها خواهند نگذاشت. به گفته ی وی دفاع از اسرائیل هنوز حیاتی است، بنابراین هیچ خط قرمزی وجود ندارد که او ارسال سلاح به این کشور را قطع کند تا گنبد آهنین برای محافظت از این کشور وجود داشته باشد.

بایدن در گفت‌وگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی، در نشانه‌ای از تیرگی روابط بین رئیس‌جمهور آمریکا و همتای اسرائیلی‌اش گفت که معتقد است نتانیاهو در رویکرد خود به جنگ «بیش از کمک به اسرائیل» به اسرائیل آسیب می‌زند.

ناظران می گویند محتمل ترین جرقه فوری برای اعتراضات، و احتمالا خشونت، اعمال محدودیت های شدید بر نماز در مسجد الاقصی خواهد بود. 

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل، ماه گذشته به نتانیاهو توصیه کرد اقلیت مسلمان اسرائیل که حدود ۱۸ درصد جمعیت را تشکیل می دهند، از این مکان در ماه رمضان منع شوند. سخنان او جنجال بسیاری به پا کرد.

به فلسطینیان ساکن کرانه باختری به طور غیررسمی گفته شده است که مردان بالای ۶۰ سال، زنان و کودکان اجازه خواهند داشت بعد از عبور از ایست های بازرسی در ماه رمضان به اماکن مقدس بروند. مقامات اسرائیلی گفته اند هیچ محدودیتی برای اعراب اسرائیلی و ساکنان بیت المقدس شرقی اعمال نخواهد شد.

بایدن: رویکرد نتانیاهو بیش از آن که مفید باشد، به اسرائیل آسیب می‌زند

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه گفت او گمان می‌کند رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در جنگ با حماس در غزه، «بیش از آن که برای اسرائیل مفید باشد، به اسرائیل آسیب می‌زند.»

بایدن در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی پشتیبانی خود را از حق اسرائیل برای تعقیب حماس پس از حمله هفتم اکتبر ابراز کرد، اما درباره نتانیاهو گفت که «او می‌بایست به تلفات بی‌گناهان در نتیجه اقدامات انجام شده، توجه بیشتری می‌کرد.»

جو بایدن درباره تعداد کشته‌شدگان در غزه هم گفت: «این برخلاف اصول اسرائیل است و من فکر می‌کنم این یک خطای بزرگ است.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که حمله احتمالی اسرائیل به شهر رفح در غزه ـ جایی که بیش از یک میلیون و سیصد هزار تن فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند ـ برای او «خط قرمز» است، اما گفت که او تامین سلاح‌هایی مانند موشک‌های رهگیر گنبد آهنین را که از غیرنظامیان اسرائیلی محافظت می‌کند، قطع نخواهد کرد.

بایدن همچنین آمادگی خود را برای طرح استدلال‌های خود به کنست اسرائیل، پارلمان این کشور، اعلام کرد و حتی به احتمال سفر دیگری نیز اشاره کرد.

او که چند هفته پس از حمله هفتم اکتبر به اسرائیل رفته بود، ترجیح داد توضیحی درباره جزئیات یا احتمال چنین سفری ارائه نکند.

تصاویر ماهواره‌ای: ارتش اسرائیل ساخت جاده‌ای در عرض غزه را کامل کرد

تصاویر ماهواره‌ای که توسط بی‌بی سی راستی‌آزمایی شده است نشان می‌دهد ارتش اسرائیل کار ساخت جاده‌ای تازه را از شرق به غرب شمال غزه به پایان رسانده است.

ارتش این کشور به بی‌بی‌سی گفته است ساخت این جاده برای تسهیل جابجایی نیروها و تجهیزات و «مستحکم کردن جایگاه عملیاتی» آن بوده است.

اما برخی کارشناسان نگرانند که این جاده به عنوان یک حائل به کار رود و مانع بازگشتن فلسطینیان به خانه‌هایشان در شمال غزه شود.

عده‌ای دیگر می‌گویند به نظر می‌رسد این جاده بخشی از برنامه اسرائیل برای ماندن در غزه بعد از پایان جنگ باشد.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل در ماه فوریه چشم‌انداز خود را برای بعد از جنگ غزه ترسیم کرد. آینده‌ای که در ان اسرائیل امنیت غزه را به طور نامحدود در کنترل خود خواهد داشت.

رهبران بین المللی پیشتر به اسرائیل در قبال کوچک‌‌تر کردن غزه و یا بی‌جا کردن دائم فلسطینیان هشدار داده بودند.

به گزارش بی بی سی جاده تازه در عرض شمال غزه ساخته شده و مناطق جنوبی و مرکزی غزه در پایین آن قرار گرفته‌اند. این جاده از مرز حصارکشیده غزه با اسرائیل در نزدیکی کیبوتص ناحل عوز شروع می‌شود و در نزدیکی ساحل به پایان می‌رسد.

جاده در عین حال با خیابان‌های صلاح‌الدین و الرشید که دو شاهراه اصلی در غزه هستند تقاطع دارد.

اگرچه شبکه دیگری از راه‌های شرق و غرب غزه را به هم وصل می‌کنند جاده جدید ارتش اسرائیل تنها جاده‌ای است که بدون هیچ مانع و وقفه‌ای در این مسیر قرار گرفته است.

تحلیل تصاویر ماهواره ای در عین حال نشان می‌دهد که ساختمان‌های غیرمسکونی که در طول این جاده وجود داشتند و ظاهرا انبار کالا و یا تجاری بوده‌اند در پایان ماه دسامبر تا اواخر ژانویه تخریب شده‌اند. یک ساختمان چندین طبقه در این دسته از ساختمان‌های تخریب شده قرار دارد.

یک شبکه تلویزیونی اسرائیل در ماه فوریه از ساخت این جاده گزارش داد و گفت که نام رمز ان بزرگراه ۷۴۹ است.

تحلیل گران موسسه اطلاعات دفاعی جینز می‌گویند چنین جاده‌ای بدون سطح آسفالت شده، که در تصاویر کانال ۱۴ اسرائیل دیده می‌شود، برای عبور و مرور خودروهای زرهی جنگی زنجیردار مناسب است.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود جزئیات این‌چنینی را روشن نکرده است و صرفا گفته است: «ارتش به عنوان بخشی از عملیات زمینی خود از یک جاده‌ عملیاتی را برای عبور استفاده می‌کند.»

جیکوب ناجل، سرتیپ بازنشسته، رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل و مشاور امنیتی سابق بنیامین نتانیاهو به بی‌بی‌سی عربی گفته است که هدف از ساخت این جاده آن است که نیروهای امنیتی اسرائیل بتوانند در صورت تهدیدهای تازه دسترسی سریعی به منطقه داشته باشند: «این جاده به اسرائیل کمک خواهد کرد که وارد و خارج شود چون اسرائیل قرار است مسئولیت کامل امنیت و دفاع غزه را برعهده داشته باشد.»

او با توصیف این جاده به عنوان «راهی که شمال غزه را از جنوب جدا می‌کند» گفت «ما نمی‌خواهیم منتظر وقتی بنشینیم که تهدیدها پدیدار می‌شوند».

سرلشکر یاکوف آمیدروف، که قبلا در ارتش اسرائیل بوده است نیز نگاهی مشابه دارد. به گفته او هدف اولیه از راه جدید “تسهیل کنترل لجستیکی و نظامی در منطقه” بود.

جاستین کرامپ، یک افسر سابق ارتش بریتانیا که رئیس شرکت تحلیل امنیتی اطلاعاتی سیبلی لاین است می‌گوید ساخت جاده تازه بسیار مهم است: «قطعا به نظر می‌رسد که این جاده بخشی از یک استراتژی بلند مدت است که بتواند در ساده‌ترین حالت ان مداخله امنیتی و کنترل غزه را برای اسرائیل فراهم کند.»

به گفته او این جاده شهر غزه را از جنوب این باریکه جدا می‌کند و همین آن را به خط کنترل موثری برای نظارت و یا محدود کردن رفت و آمد تبدیل می‌کند که در عین حال میدان تیر بسیار بازی نیز دارد.»

خالد الجیندی، یکی از متخصصان ارشد موسسه خاورمیانه که در واشنگتن مستقر است نیز می‌گوید این جاده یک «پروژه بلندمدت» است. او به بی‌بی‌سی گفت: «به نظر می رسد ارتش اسرائیل به طور نامحدود در غزه ماندنی خواهد بود. با دو نیم کردن غزه، اسرائیل نه تنها ورود و خروج به غزه را کنترل می‌کند بلکه رفت و آمد در داخل غزه را هم در کنترل خود خواهد داشت. و این به احتمال زیاد شامل جلوگیری از بازگشت نزدیک به ۱.۵ میلیون فلسطینی از جنوب به خانه‌هایشان در شمال خواهد شد.»