27/04/2024

لازمه به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان حمایت کشورها است

ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق بشر و کودکان اهل پاکستان و برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل در حساب کاربری خود در ایکس(توییتر سابق) در رابطه با درخواست زنان افغانستان و فعالان حقوق زنان و حقوق بشر مبنی بر به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنستی در این کشور، گفت: به دیدار برخی از زنان اهل افغانستان و سفرای کشورهای آفریقای جنوبی، مالت، مکزیک و آلبانی در سازمان ملل متحد در شهر نیویورک آمریکا رفته است و در رابطه با مطرح کردن آپارتاید جنسیتی در افغانستان با آن‌ها بحث و گفتگو کرده است.

این فعال حقوق بشر و سفیر صلح سازمان ملل متحد، خواستار تدوین آپارتاید جنسیتی به عنوان جنایت علیه بشریت در شورای امنیت سازمان ملل متحد شد و گفت به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان نیازمند حمایت اعضای سازمان ملل است.

 جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان و برخی از نهادهای حقوق بشری می‌گویند، آنچه که علیه زنان در این کشور جریان دارد، «آپارتاید جنسیتی» است و باید به عنوان جنایت علیه بشریت ثبت شود و عاملان آن نیز در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شوند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر افغانستان در گزارش تازه‌ی خود گفته بود که تبعیض سیستماتیک علیه زنان در افغانستان از سوی طالبان وجود دارد و آنچه که علیه زنان در این کشور جریان دارد را می‌توان «آپارتاید جنسیتی» خواند.