27/04/2024

نتانیاهو: حکومت تشکیلات خودگردان فلسطین بر غزه را نمی‌پذیریم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که آخرین مساله‌ای که تل‌آویو ممکن است بخواهد، این است که تشکیلات خودگردان فلسطین بر نوار غزه حکومت کند.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه‌‌ای که شامگاه یکشنبه از شبکه «پولیتیکو» پخش شد، به انتقاد «جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود نتانیاهو به اسرائیل آسیب می‌رساند» پاسخ داد.

نتانیاهو با اشاره به اینکه اظهارات بایدن نادرست است گفت که اکثر اسرائیلی‌ها از سیاست‌هایش حمایت می‌کنند.

او گفت: «دقیقاً نمی‌دانم منظور رئیس جمهوری آمریکا چیست» و تاکید کرد: «سیاست‌های خاصی که خلاف میل اکثریت اسرائیلی‌ها باشد را دنبال نکرده و برای آسیب رساندن به منافع اسرائیل تلاش نمی‌کند.»

نتانیاهو در ادامه مدعی شد که اکثر اسرائیلی‌‌ها از سیاست‌های او و اقدامات دولت برای نابودی گروه حماس حمایت می‌کنند.

او تاکید کرد که با نابودی حماس، آخرین کاری که اسرائیل ممکن است انجام دهد این است که تشکیلات خودگردان فلسطین را در غزه به قدرت برساند.

این در حالی است که نتانیاهو، با انتقادات داخلی و خارجی پیاپی، به خصوص از آمریکا که نزدیک‌ترین متحد اسرائیل در طول تاریخ محسوب می‌شود، مواجه است.

مخالفان خشمگین نتانیاهو، بعد از ظهر شنبه 19 اسفند بار دیگر با برگزاری تظاهراتی در تل‌آویو خواستار کناره‌گیری او از قدرت شدند.

تظاهرکنندگان، نتانیاهو را شخصی «فاسد» توصیف کرده و خواستار برکناری او برای «التیام» زخم‌های اسرائیل که به گفته آنها «در اثر شوک حمله 7 اکتبر حماس از هم پاشیده است»، شدند.

علاوه بر انتقادات داخلی، نتانیاهو اخیرا مورد انتقاد صریح آمریکا قرار گرفت که واضح ترین این انتقادات روز گذشته توسط جو بایدن، بیان شد.

بایدن در اظهاراتی گفت که شیوه مدیریت جنگ غزه بیش از آنکه به نفع اسرائیل باشد به اسرائیل آسیب می‌رساند.

پس از آن که در روزهای اخیر چندین نظرسنجی نشان داد که شکست دولت بایدن در دستیابی به آتش‌بس در غزه منجر به کاهش حمایت مردمی دموکرات‌های عرب و جوانان از این دولت شده است.

دولت بایدن که به دنبال پیروزی مجدد در انتخابات و باقی ماندن برای دوره‌ای جدید در کاخ سفید است، انتقاد علنی خود از تل‌آویو را آغاز کرد. بایدن اما با وجود این انتقادات و اختلاف نظرها، تاکید کرد که حمایت آمریکا از اسرائیل ثابت می‌ماند.