27/04/2024

رمضان در غزه با ادامه ی جنگ و کشتار مردم توسط اسرائیل آغاز شد

اسرائیل از زمان آغاز جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر، به طور پیاپی از هدف قرار دادن فرماندهان و اعضای گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، خبر می‌دهد.

تل‌آویو همچنین گفته بود که رهبران حماس را در داخل و خارج از نوار محاصره شده غزه ترور خواهد کرد.

بر اساس آنچه رسانه‌های اسرائیل، دوشنبه ۲۱ اسفند گزارش دادند، ارتش اسرائیل در حال حاضر در حال بررسی احتمال کشته‌شدن مروان عیسی، معاون فرمانده گردان‌های القسام در یک حمله هوایی اسرائیلی است.

به گفته رسانه‌ها عیسی ممکن است در حمله هوایی شنبه گذشته کشته شده باشد.

گفته می‌شود که مروان عیسی، ۳ روز پیش هدف حمله قرار گرفت، اما ارتش اسرائیل تا صبح روز دوشنبه مجوز انتشار این خبر را نداده بود.

از سوی دیگر، گروه حماس تاکنون به شایعات کشته‌شدن این فرمانده برجسته خود واکنشی نشان نداده است.

مروان عیسی، معاون محمد الضیف، فرمانده القسام است و سومین رهبر ارشد حماس محسوب می‌شود.

از دسامبر گذشته، اسرائیل ۱۰۰۰۰ مجموعه اطلاعیه حاوی تصاویر ۵۲ تن از فرماندهان برجسته گروه حماس، از جمله یحیی سنوار و محمد الضیف فرمانده شاخه نظامی این گروه را بین نیروهای خود توزیع کرد و متعهد شد که این افراد را در داخل و خارج از غزه تعقیب و ترور خواهد کرد.

ارتش اسرائیل همچنین در اوایل ژانویه گذشته یک عملیات ترور در مرکز حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان انجام داد که منجر به کشته‌شدن صالح العاروری، یکی از فرماندهان حماس شد.

دبیرکل سازمان ملل: به‌رغم آغاز ماه رمضان بمباران و کشتار در غزه همچنان ادامه دارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دوشنبه ۲۱ اسفند، با ابراز تاسف از ادامه «بمباران و خونریزی» با وجود آغاز ماه رمضان، خواستار آن شد که به «روح معنوی ماه رمضان» و آتش‌بس در نوار غزه احترام گذاشته شود.

گوترش در حساب رسمی خود در پلتفرم «ایکس» نوشت: «به‌رغم آغاز ماه رمضان، کشتار، بمباران و خونریزی در غزه ادامه دارد»، او همچنین خواستار «بر زمین گذاشتن سلاح‌ها و رفع همه موانع برای اطمینان از ارائه کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش با سرعت و مقدار لازم شد.»

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین گفت: کمک‌های حیاتی در صورت رسیدن به نوار غزه به مقدار ناچیز و ناکافی است. وی افزود: «تهدید اسرائیل برای حمله به شهر رفح می‌تواند مردم نوار غزه را به چرخه عمیق‌تری از آتش جنگ و خونریزی بکشاند.

وی همچنین خواستار آن شد که «به نام روح رحمت در ماه رمضان» همه گروگان‌ها فورا آزاد شوند.

آنتونیو گوترش با بیان این‌که «زمان صلح فرا رسیده است» و گفت از همه رهبران سیاسی، مذهبی و جامعه در همه جا می‌خواهد تا هر کاری که ممکن است را در این دوره «زمانی برای شفقت، اقدام و صلح» انجام دهند.

فلسطینی‌ها در فضایی آکنده از ناامیدی و افسردگی و در میانه تدابیر شدید امنیتی اسرائیل و کابوس جنگ و گرسنگی در غزه، در حالی که مذاکرات با هدف دستیابی به آتش‌بس با شکست مواجه شده است، به استقبال ماه رمضان رفته‌اند.

در میان ویرانه‌های نوار تحت محاصره غزه، جایی که نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری آوارگان در شهر جنوبی رفح جمع شده‌اند، بسیاری از آن‌ها در چادرهای پلاستیکی زندگی می‌کنند و با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند و حال و هوای تیره و تاری بر آنها سایه افکنده است.

ماه رمضان در نوار غزه در حالی فرا رسیده که ساکنان آن «با افزایش گرسنگی شدید، ادامه کوچ اجباری، ترس و اضطراب، و تهدیدهای عملیات نظامی علیه رفح» مواجه هستند.

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، روز یکشنبه، بار دیگر تاکید کرد که قحطی و گرسنگی همه جا در این باریکه فلسطینی تشدید شده و افزود که وضعیت در شمال غزه با رد کردن درخواست‌های مکرر برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به طور زمینی به این باریکه، در وضعیتی نگران‌کننده است.

شایان ذکر است که حدود ۳۰۰ هزار فلسطینی در شمال نوار غزه حدود یک ماه است که به‌رغم فراخوان‌ها و هشدارهای بین‌المللی در پی ممانعت اسرائیل از ورود کامیون‌های امدادی سازمان ملل به شمال این باریکه از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه محروم مانده‌اند.

در اولین شب ماه رمضان در مسجد الاقصی چه گذشت؟

در اولین شب ماه رمضان و در بحبوحه ادامه جنگ خونین در نوار غزه، پلیس اسرائیل عصر یکشنبه ۲۰ اسفند از ورود صدها نمازگزار فلسطینی به مسجد الاقصی ممانعت کرد و تعدادی از آنان را مورد ضرب و شتم قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، به نقل از شاهدان عینی، نیروهای پلیس اسرائیل از ورود صدها نمازگزار که قصد ورود به مسجد الاقصی را داشتند، جلوگیری کرد و تنها به افراد بالای ۴۰ سال و زنان اجازه ورود داد.

این تحولات جدید در مسجد الاقصی پس از تشدید تنش در کرانه باختری و اورشلیم در پس‌زمینه جنگ اسرائیل علیه غزه رخ داده است.

مسجد الاقصی در شهر قدیمی قدس یکی از مقدس‌ترین مکان‌های جهان برای مسلمانان، مدت‌هاست که نقطه عطف خشونت‌های احتمالی، به‌ویژه در تعطیلات مذهبی بوده است.

با ادامه جنگ در غزه، اسرائیل اعلام کرد به دلایل امنیتی ممکن است در ماه رمضان برای نمازخواندن افراد در صحن مسجد الاقصی محدودیت‌هایی ایجاد کند.

در بیانیه‌ای که هفته گذشته از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل منتشر شد، آمده است که تعدادی از نمازگزاران در هفته اول ماه مبارک رمضان، مانند سال‌های گذشته بود، اجازه ورود به میدان مسجد الاقصی را خواهند داشت.

در حالی که فلسطینی‌ها از اعمال چنین محدودیت‌هایی برای رسیدن به داخل الاقصی خودداری می‌کنند.

مسجد الاقصی در قلب شهر قدیم قدس بر روی تپه‌ای قرار دارد که مسلمانان آن را «حرم قدسی شریف» می‌نامند.

از سویی یهودیان اسرائیل آنجا را کوه معبد می‌نامند.

مسجد الاقصی اولین قبله از دو قبله مسلمان است و سومین مکان مقدس پس از مکه و مدینه به شمار می‌رود.

یکی از دیوارهای مسجد الاقصی با دیوار غربی که یهودیان آن را مکانی مقدس برای عبادت خود می‌دانند، هم مرز است.

اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ مسجد الاقصی را به همراه بقیه بیت‌المقدس شرقی و بخش‌های مجاور کرانه باختری ضمیمه کرد، در اقدامی که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشد.

این مکان خواستگاه قیام‌های معروف به انتفاضه اول و انتفاضه دوم فلسطینی‌ها بوده است.

در سال ۲۰۰۰، آریل شارون، سیاستمدار اسرائیلی که در آن زمان رهبر مخالفان بود، گروهی از نمایندگان پارلمان اسرائیل را به مسجد الاقصی هدایت کرد که این کار او منجر به شعله‌ور شدن درگیری‌های خشونت‌آمیز شد که به عنوان انتفاضه دوم فلسطین شناخته شد.

درگیری سال ۲۰۲۱ که در مسجد الاقصی آغاز شد در نهایت به شعله‌ور شدن جنگ ۱۰ روزه بین غزه و اسرائیل منجر شد.