27/04/2024

لهستان: نیروهای نظامی برخی کشورهای «ناتو» در اوکراین حضور دارند

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در واکنش به اظهارات وزیر خارجه لهستان گفت: آنها دیگر نمی‌توانند این مسئله را مخفی نگهدارند

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان، در اظهاراتی اعلام کرد که نیروهای نظامی برخی از کشورهای عضو در «ناتو» در اوکراین حضور دارند.

سیکورسکی، یکشنبه در کنفرانسی که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد عضویت لهستان در ناتو برگزار شده بود، گفت: « نیروهای نظامی ناتو در حال حاضر در اوکراین حضور دارند».

سیکورسکی در ادامه بدون اشاره به ماهیت ماموریت این نظامیان در اوکراین و تعداد و تابعیت آن‌ها، از کشورهای عضو «ناتو» که نیروهای خود را به کی‌یف ارسال کرده‌اند، قدردانی کرد.

از سوی دیگر، ولادیسلاو کوسنیاک کامیس، وزیر دفاع لهستان، گفت که کشورش قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد و افزود: «[به اوکراین] کمک می‌کنیم، از آن حمایت می‌کنیم و برای این کشور تسلیحات منتقل می‌کنیم و این در واقع بسیار است، ما همچنین از همه ابتکاراتی که به نفع امنیت لهستان باشد حمایت خواهیم کرد.»

روسیه پاسخ داد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در واکنش به اظهارات وزیر خارجه لهستان درباره حضور نیروهای نظامی ناتو در اوکراین گفت: «آنها دیگر نمی‌توانند این مسئله را مخفی نگهدارند.»

پیشتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دوشنبه 7 اسفند، گفت که اعزام نیروهای زمینی غربی در راستای تحقق هدف اروپا برای شکست مسکو، نامحتمل نیست.

مکرون گفت: «بر این باوریم که شکست روسیه برای امنیت و ثبات اروپا، ضروری است و روسیه نه تنها در اوکراین بلکه به طور کلی موضع تهاجمی‌تری از خود نشان می‌دهد».

مکرون در سخنرانی خود در پایان یک کنفرانس بین‌المللی برای حمایت از اوکراین که با مشارکت سران 20 کشور اروپایی برگزار شده بود گفت که اگرچه در مورد اعزام نیروی زمینی غربی به اوکراین «اجماعی» وجود ندارد، ولی«هیچ چیزی را نباید از نظر دور داشت. ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که روسیه نتواند در این جنگ پیروز شود».

پس از این اظهارات مکرون نمایندگان اکثر کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس اعلام کردند، قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارند و با شرکت در خصومت ها علیه روسیه مخالف هستند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه، در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که در صورت اعزام نیروهای غربی به اوکراین، درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و روسیه اجتناب ناپذیر خواهد بود.