27/04/2024

پوتین: مذاکره فرصتی برای تسلیح مجدد کی یف نیست، گفتگوی جدی با تضمین های امنیتی برای روسیه است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به غرب هشدار داد که کشورش از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد، تشدید جنگ تلقی می‌شود.

پوتین روز چهارشنبه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند)، دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری روسیه که به احتمال زیاد در آن پیروز شده و شش سال دیگر در قدرت خواهد بود، گفت برای سناریوی جنگ هسته‌ای «عجله» ندارد و نیازی به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین نمی‌بیند.

به گزارش اسپوتینک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با دمیتری کیسیلوف رئیس خبرگزاری راسیا سیودنیا تاکید کرد: “روسیه برای مذاکره درباره موضوع اوکراین آماده است، اما این مذاکرات باید بر اساس واقعیت باشد، نه بر اساس خواسته های پس از مصرف داروهای روانگردان.”

وی گفت: “مذاکرات فرصتی برای تسلیح مجدد کی یف نیست، بلکه گفتگوی جدی با تضمین های امنیتی برای روسیه است.”

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت: “از مدت ها قبل نظامیانی از کشورهای غربی در اوکراین حضور دارند، اکنون مستقیماً و در قالب مستشاران و مزدوران در آنجا حضور دارند.”

وی بار دیگر تاکید کرد: “حضور نیروهای خارجی رسمی در اوکراین تغییری در وضعیت میدان نبرد ایجاد نخواهد کرد.

پوتین با اشاره به حضور لهستان و هدف این کشور در مرزهای اوکراین گفت: “لهستان می خواهد مناطقی را که از نظر تاریخی متعلق به خود می داند و به اوکراین منتقل شده است را بازگرداند.”

وی اضافه کرد: “اگر لهستان نیرو به اوکراین بفرستد، دیگر آنجا را ترک نخواهد کرد.”

رئیس جمهور روسیه بار دیگر در مورد موضوع مذاکرات و افرادی که امکان مذاکره با روسیه را دارند افزود: “مذاکره با کسانی که کوکائین مصرف می کنند، راحت تر از افراد باهوش و خطرناکی است که بر آگاهی جامعه تأثیر می گذارند.”

پوتین در خصوص کمک های نظامی غرب به کی یف اضافه کرد: “موشک های انگلیسی و آمریکایی به روسیه آسیب می رسانند اما شرایط را در میدان جنگ تغییر نمی دهند.

وی افزود: “ایالات متحده در حال توسعه نیروهای هسته ای خود است، اما این بدان معنا نیست که آماده است فردا جنگ هسته ای را آغاز کند.”

وی اظهار داشت: “اگر ایالات متحده آزمایش‌های هسته‌ای انجام دهد، من رد نمی‌کنم که روسیه نیز همین کار را انجام دهد.”

پوتین اضافه کرد: “درباره ایده استفاده از سلاح های هسته ای تاکتیکی در منطقه عملیات نطامی ویژه؛ هرگز چنین نیازی وجود نداشته است.”

رئیس جمهور روسیه با اشاره به زمان لزوم استفاده مسکو از تسلیحات هسته ای خود تاکید کرد: “اگر صحبت از مساله موجودیت روسیه مطرح باشد، روسیه آماده استفاده از سلاح هسته ای است.”

وی گفت: “غرب در برابر اتحاد مردم روسیه ناتوان ماند و متوجه شد که شکست روسیه غیرممکن است.”

رویترز در مورد این مصاحبه به نقل از پوتین نوشت: ایالات متحده درک می‌کند که اگر نیروهای آمریکایی را در خاک روسیه یا در اوکراین مستقر کند، مسکو این اقدام را مداخله تلقی خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: «(در ایالات متحده) به حد کافی کارشناس در زمینه روابط روسیه و آمریکا و نیز در زمینه مهار استراتژیک وجود دارد. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که (برای رویارویی هسته‌ای) عجله‌ای وجود داشته باشد، اما با این حال ما آمادگی آن را داریم.»

پوتین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین اعزام کرده و پس از هشت سال درگیری در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی از یک طرف و اوکراینی‌های طرفدار روسیه و نیروهای نیابتی روسیه از سوی دیگر، جنگی تمام عیار را به راه انداخت.

رهبران غربی وعده داده‌اند روسیه را در اوکراین شکست می‌دهند، اما با گذشت بیشتر از دو سال جنگ، اکنون نیروهای روس کمی کمتر از یک پنجم از خاک اوکراین را در کنترل دارند.

در سال انتخابات ایالات متحده، غرب در حال مبارزه با چگونگی حمایت از کیف در برابر روسیه است. این در حالی است که روسیه ارتش خود را با صدها هزار نفر نیروی تازه‌نفس تقویت کرده و بسیار سریع‌تر از غرب در حال تجهیز مجدد ارتش است.

کی‌یف می‌گوید در برابر جنگ کشورگشایانه روسیه که به سبک آمرانه و برای محو هویت ملی اوکراین طرح‌ریزی شده، از خود دفاع می‌کند. روسیه می‌گوید مناطق تحت کنترلش در اوکراین اکنون جزئی از خاک روسیه هستند.

پوتین بار دیگر تأکید کرد که کاربرد این سلاح در دکترین هسته‌ای کرملین مطرح است و در متن سیاست‌های آن، شرایطی که روسیه ممکن است از سلاح اتمی خود استفاده کند، مشخص شده است.

به گفته وی «این سلاح‌ها برای پیاده کردن آن سیاست‌ها وجود دارد. ما اصول خودمان را داریم.»

روسیه و ایالات متحده آمریکا بیش از ۹۰ درصد از سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و بنابراین با اختلاف، بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای جهان هستند.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که پیشنهاد پوتین برای آتش‌بس و توقف جنگ در اوکراین توسط ایالات متحده پس از تماس میان واسطه‌ها، رد شد.