27/04/2024

لاوروف: روسیه در حال تشکیل یک ساختار امنیتی جدید در منطقه اوراسیا است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: در اوراسیا، در شرایط انحطاط نهادهای یورو آتلانتیک، ایجاد یک سیستم امنیتی جدید ضروری است و روسیه بر حل این مشکل متمرکز است.

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف گفت: در سطح منطقه ای، در شرایط انحطاط کامل سازمان امنیت و همکاری اروپا به عنوان یک نماد یورو آتلانتیک، هدف تشکیل یک معماری جدید مبتنی بر امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در اوراسیا مطرح می شود که باید روند شکل گیری مشارکت بزرگ اوراسیا که رئیس جمهور پوتین بارها به آن اشاره کرده ، تکمیل و تقویت کند.

این مشارکت به لطف تلاش های مشترک اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای، آسه آن و اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع توسعه یافته است.

لاوروف ادامه داد: تقویت این روند یک پایه اقتصادی محکم برای ارتقای موضوع امنیت در قاره پهناور اوراسیا ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: کار عملی از اکتبر سال گذشته برای شکل گیری پایه های این سیستم آغاز شد.

وزیر امور خارجه روسیه در پایان گفت:” روسیه در کنفرانس بین المللی مینسک که توسط ریاست بلاروس در سازمان پیمان امنیت جمعی ترتیب داده شد و به فرآیندهای شکل گیری و چشم اندازهای ایجاد یک سیستم امنیتی اوراسیا اختصاص داشت، شرکت کرد. کار در صحنه های مختلف ادامه دارد”.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه همچنین در سخنرانی سالانه خود در مجلس فدرال در پایان ماه فوریه نیاز به ایجاد یک خط جدید از امنیت اوراسیا را اعلام کرد. رئیس جمهور تاکید کرد که روسیه آماده انجام گفت و گوی اساسی با همه کشورها و اتحادیه های ذینفع است.